Mari-Leen Albers

hinnatud sisulooja ja majaväline turundaja, reisihunt ja kokkamisentusiast

#metoo 21 aastat hiljem

Eile õhtul enne magama minekut, riivas mu silma uudis järgmisest #metoo skandaalist. Ma ausalt ei saa aru, mis kadedus või häda see on, 40 aastat hiljem hakata kellelegi kaikaid kodaratesse loopima? Tema on kuskile jõudnud, sina ei ole, tahad ka, tahad lihtsalt kellegi elu ära rikkuda? Mis su point on? Miks sa 40 aastat tagasi oma suud lahti ei teinud?

Praegu jääb tahes tahtmata mulje, et keegi kuskil maksab kellelegi, et keegi soga ajaks. Tõestada ei saa ju enam nagunii midagi ja teada värk – kes esimesena räägib, seda usutakse.

Mäletate veel seda Tulevi lugu? Tema rääkis, Eestimaa rõkkas, aasta hiljem selgus, et paska ajas. Hiljem pidi ka oma raamatu müügilt ära korjama, sest selgus, et tegemist oli valega. 

Ma ei tea, ma ei tule täna selle pealegi, et kui ma kuulen, et minu esimene poiss-sõber, kes mul tänaseks 21 aastat tagasi oli, kuskile riigikokku või ma ei tea kuhu pürgima hakkab ja ma hakkaks kuskil soiguma, et aga vat, 21 aastat tagasi oli #metoo juhtum. Mina kohe üldse ei tahtnud, et ta minu seelikut külmutuskapi vilus üles tiriks.

Ma ei hakka ju rääkima veerand sajandit hiljem, et ükskord jaanipäeval, kui ma olin 14, oma grillvorstid ja tomatid kaasas tema vanemate juurde läksin ja siis me suudlesime ja õhtu lõpuks jõudsime voodisse ja ma üldse ei tahtnud, aga näed, ikka seksisime.. Johhaidi, ma olin 14 aga mul oli mõistus peas, see oli minu valik, et tavai, seksime siis. Kui ma ei oleks tahtnud, oleks ma selle samamoodi saanud canceldada. Okei, ma saan aru, et alati ei ole võimalust.. saadki molli ja tehaksegi ära, aga suures plaanis, mida see täna annaks, 21 aastat hiljem, kui ma selle jutuga välja tuleks? Rikuks tema elu ära. Lihtsalt niisama? Tahan munn olla, teen ja ütlen?

Võib-olla tal on täna pere, võib-olla on ta kannatanud raske depressiooni all, võib-olla ta on lapse matnud, võib-olla on elu talle sitaks juba kaikaid kodaratesse loopinud ja ehk on ta saanud elult juba piisavalt vintsutada ja praegu, nüüd on tema võimalus, näiteks riigikokku saada ja siis tulen mina.. tõmban lihtsalt kõigele vee peale, sest A) ma nüüd avastasin, et kurat, täiega #metoo olukord ikka oli. B) keegi maksab lihtsalt nii hästi, et ma sitta ajaks.

Ma võin end müüa SMS laenu või tubakafirmale, et teha blogis kõva raha eest reklaami, aga ma ei müüks end kunagi selleks, et raha eest kellegi kohta paska ajada! Never say never, aga see peab ikka summa ja lubadused olema, mida ma selle eest peaks saama.

VIDEO | Pisaratega võitlev Kavanaugh: ahistamissüüdistus on hävitanud mu pere ja mu maine

Ja sellepärast, see #metoo teema ongi lihtsalt okseleajav. See on muutunud mingiks massikampaaniaks, kõik kasutavad #metood nagu leiva peal võid. Selle algne point ei ole tegelikkuses enam kuskilt otsast tõsiseltvõetav. Seda võiks samahästi nimetada mainerikkumiskampaaniaks.

Ma ei räägi siin PÄRIS juhtumitest, päris vägistamistest ja ahistamistest, vaid sellistest „oi, mul nelikümmendaastat tagasi juhtus, nüüd juhuslikult meenus“ skandaalidest. Miks need ainult kuulsate, edukate, rikastega juhtuvad? Sest võidab see, kellel on rohkem raha. Võidab see, kes teeb esimesena suu lahti.

Te ei pea isegi midagi kaasa rääkima, mulle jääb minu arvamus (et #metoo on äralortsitud mainerikkumiskampaaniaks!) ja ma hea meelega ei raiskaks üldse oma aega siin vaidlemisele. Mina olen siga, sina oled kägu, meil on erinevad arvamused (ehk siis teie loete siit välja, et ma vilistan kõikidele päris vägistamistele ja ahistamistele), elu läheb edasi.

Kategooria:#elulineblogi
EELMINE
Kas ma olen ainuke..?
JÄRGMINE
Kui koostööd pakub Iluversum

37 Kommentaari

  • 28. september 2018 at 09:44
    Virks

    Täielikult nõus Sinuga. Asju tuleb teha õigel ajal, mitte kiunuda 40 aastat hiljem.

  • 28. september 2018 at 09:53
    K.

    Sa ei mõtle selle peale, et 20 või 40 aastat oli maailm teistsugune. Et nendest teemadest rääkimine oli tabu ja et süüdistati pigem ohvrit, mitte tegijat. See, et mingi grupp inimesi on võtnud julguse kokku ja selle teema tõstatanud, on andnud tõuke ja julguse ka teistel oma lugudega välja tulla. Jah, võib-olla tõesti praeguses olukorras on raha mängus, aga 100% kindlalt ei saa sa ju seda väita (samamoodi ei saa mina 100% kindlalt väita, et seal ei ole raha mängus).
    Aga kui ma oleksin ise sellises olukorras ja ma tooksin välja kellegi rõvedad teod, siis mul oleks täiesti poogen, missugused karjäärivõimalused või pere tal on või mida ta on pidanud elus läbi elama. Kui inimene kandideerib Riigikogusse rahvasaadikuks, siis seda enam peaksid sellised asjad päevavalgele jõudma.

    • 28. september 2018 at 10:44

      Jah, ma olen nõus, kui tegemist on reaalselt mingi vägistamisega, aga et keegi sind patsist sikutab.. see ei ole mingi tõsine asi. Ei olnud 40 a tagasi ega ole ka praegu. Mäletad, kuidas Kevades patsist sikutati? Seda tehti, sest ei olnud võimalust Tinderis kirjutada, et mõtle märjaks, tulen õhtul läbi :D

      • 28. september 2018 at 11:00
        Jenni

        Sorri, aga kes oled sina ütlemaks, kelle jaoks “patsist sikutamine” on ahistamine või ei? Võib-olla sulle meeldib, kui klubis suvalised jorsid sind käperdavad, aga vaata on naisi, kellele see ei meeldi ja kelle jaoks on see ahistamine. Sul pole mingit õigust siin öelda, et “Aga see pole ju ahistamine”. Sina ei saa defineerida kellegi teise kogemust ja öelda, kas see oli ahistamine või ei. Proovi maailma natuke empaatilisemalt vaadata.
        Sinu jaoks pole tõsine asi, kellegi teise jaoks on. Sa ei ole jumal.

      • 28. september 2018 at 11:18

        Ole nüüd normaalne. Mingi patsi sikutamine või “oo sul on kena peff” pole ahistamine.

      • 28. september 2018 at 11:57
        Jenni

        See kui sulle meeldib, et sind juustest tiritakse ja mingeid imelikke kommentaare tehakse, ei tähenda, et see kõigile meeldima peaks. Sinu jaoks pole ahistamine, aga vaata kõik inimesed ei ole sina. Ma arvan, et sa oled piisavalt mõistusega inimene saamaks aru, et need ahistamislood, millest räägitakse ei ole teemal “ta sikutas mind patsist ja ütles et mul on kena kann.” Tundub nagu sa püüad lihtsalt pisendada reaalseid ahistamislugusi nende rumalate näidetega.

      • 28. september 2018 at 13:54

        Ma ju seda räägingi, et on PÄRIS lood ja ülepaisutatud lood ja see tänane lugu tundub mulle ülepaisutatud.

      • 29. september 2018 at 19:42
        Helena

        issand, kuidas sa oma elus küll hakkama saad :D? nutad iga puudutuse peale? kui keegi julgeb kogemata tagumikku riivata kaebad kohe kohtusse? ilmselt on sul raske elu, kui nendesse asjadesse nii tõsiselt suhtud :( püüa veidi teisiti sellele vaadata :)

  • 28. september 2018 at 10:03
    Dagne

    101% nõus!

  • 28. september 2018 at 10:06
    Lyna

    Panid minu mõtted kirja. Olin noor 90a algul ja mida kõike sai nähtud,tuntud ja tehtud. Aga see kõik on minevik ja las jäädagi sinna

  • 28. september 2018 at 10:09
    Alexandra

    JAH! Nii õige. Ma tuimalt juba unfollowin inimesi, kes neid aastatetaguseid #metoo artikleid jagavad. Täpselt sama mulje on jäänud, et kes neile maksab?

  • 28. september 2018 at 10:19
    PiuPau

    See Taavi Rõivase ja külmkapi teema oli sama asi.. Polnud küll mitu aastat möödas, aga siiski.. Kohe algusest peale ei saanud ma aru, et kui miskit tõesti juhtus, siis miks kohe politseisse ei mindud, vaid tehti lugu avalikuks alles enne kohalikke valimisi, kusjuures politseisse avaldust ei tehtud ka siis.. No milleks…

    • 28. september 2018 at 10:43

      Just! Ma ütlesin kohe, et mingi poliitiline jura. Praegu see keiss tundub samasugune. Keegi kuskil palus kellelgi, leidis 3 inimest, jumal teab, kas need üldse ongi asjaosalised ise..

  • 28. september 2018 at 10:24
    Sipsik

    Tead ma esimest korda mingil teemal olen nõus, aga ma ise arvan et ainult selle pärast et ei minu ega sinuga pole midagi sellist juhtunud.. jah, on ka üks kord mingi olukord olnud kus pigem ei tahtnud aga reaalselt mõtlesingi et oh what the hell ma ei viitsi jaurata. Ma olen kindel et suhtumine oleks natuke teine, kui minuga oleks midagi päris hirmsat juhtunud. Aga hetkel küll käib see lõputu halin natuke pinda – 40a hiljem pista röökima et keegi sind katsus?? Keda poleks keegi mingil hetkel natuke ebameeldivalt katsunud? Aga kokkuvõtteks ma ikkagi arvan et teema on iseenesest tõsine ja to be honest ka üks minu suurimaid hirme. Aga lihtsalt ei suuda samasse patta panna seda kus keegi tõesti väevõimuga minuga seksib hoolimata igasugusest vastupanust ja olukorda kus keegi mind katsub või PROOVIB midagi teha.

    • 28. september 2018 at 10:42

      No just! Ma saan aru, kui sa oled langenud vägistamise ohvriks või ahistatud kellegi poole kuude-aastate viisi, siis jah, räägi või 10 aasta pärast, aga halada, et keegi pani sulle käe suule, et sa ei karjuks ja sa arvasid selle peale, et ta su ära tapab, on minu silmis ikka liig mis liig.

  • 28. september 2018 at 10:27
    Mia

    Ilus pesu :)

  • 28. september 2018 at 10:58
    karolin

    Sellel juhtumil pole metoo-ga mitte mingisugust pistmist. Asjaosalised pole metoo-d sõnagagi maininud. Kavanaugh tahetakse valida eluks ajaks Supreme Court-i, mis on väga mõjuvõimas organ USA-s. Ta saaks osaks üheksast inimesest, kes loovad ja kinnitavad seaduseid ühes maailma kõige mõjuvõimsamatest riikidest. On täiesti arusaadav, et sellist asja ei kannata ohver välja ja tunneb, et nüüd peab rääkima. Arusaadav, et ta ei taha, et tema kunagine ahistaja kujundaks miljonite inimeste elu. Uuri natuke ikka loo tagamaid ka, ei ole nii, et naine pole midagi saavutanud, ta on samuti väga edukas. Ta soovis, et FBI alustaks juurdluse (on erinevaid tõendeid, tema psühholoogide märkmed jne), ent mees ei ole sellega nõus.

    See, et sa võrdled purjus üheöösuhet ahistamise ja vägistamisega on lihtsalt jälk. Statistika järgi lähevad politseisse ca 20% kõikidest juhtumitest. Loe ja uuri natuke, on täiesti tavaline, et traumaseisundis sa ei lähe sellest kõigile kuulutama, sa ei taha seda uuesti läbi elada jne ja üritad unustada, kuni enam lõpuks ei saa või oled piisavalt vana ja julge ja kogenud, et teema tõstatada.

    Kas Meelis mitte ei rääkinud oma ema käitumisest ka alles aastakümneid hiljem?

    • 28. september 2018 at 11:21

      No seal oli ka tegemist üheööjuhtumiga, miks see siis äkki parem on kui minu juhtum? Sest tegemist on mehega, kes on karjääris selles punktis, et kõik sitt, mida kellelgi sülg suhu toob, tuleb välja paisata?

      • 28. september 2018 at 12:20
        jmk

        Sellepärast, et on vahe, kas oled ise vabameelne tüüp, kes otsib üheöösuhteid ja kellele on kompliment, kui suvaline mees tissi katsub, või sind rebitakse kuskil peol kõrvale ja üritatakse vägistada.

        Vabatahtlik seikluste otsimine ja vägistamiskatse on kaks erinevat asja. Kas tõesti ei saa vahest aru või oled lihtsalt sellises tähelepanu- ja seksinäljas, et ei tule pähe, et mõnele naisele ei meeldi iga mehe tähelepanu ja ta ei taha, et ükskõik kes teda pimedas toas jõuga paljaks rebiks? Suurem osa inimesi ei ela teie loosungi järgi, et auk on auk ja pauk on pauk.

        Tegelege parem oma probleemidega. Kui kodus on kõik korras, ei räägita klubis abikaasaga, et keda sa siit paneks ja mis sa arvad, kes siit mind tahab panna. Krooniline rahuldamatus viib probleemideni, aga neid ei lahenda #metoo kampaania materdamine. Eriti kuna sa ei saa ju absoluutselt aru, mida üldse tähendab ahistamine, vägistamine või kellegi alandamine (eilne postitus). Kui seks on inimese jaoks lihtsalt paugu lahtisaamine ja iga ohvri jutt on lihtsalt liialdamine (a mis on siis sellest, et vägistaja surub käe suule, et naine ei karjuks?), siis muidugi pole ka muud oodata.

      • 28. september 2018 at 13:52

        Ma ei ole kuskil öelnud, et iga ohvri jutt on liialdamine. Sa loed, mida sa tahad, nagu näha.
        Ja ma ei tea, ma ei tunne, et meil oleks midagi kodus korrast ära. Olenemata teemadest, mida kuskil käies lahkame :)

      • 28. september 2018 at 15:29
        jmk

        Võibolla sa ise hoopis ei suuda lugeda oma toodetud juttu ja kommentaare?
        Kust sa võtad, et sinu loos kirjeldatud naine lihtsalt “lihtsalt paiskas kõik sita, mida sülg suhu tõi, välja”?
        Sellepärast et sina ise oled selline suvalise sita väljapaiskaja?
        Väga haledad olete.

    • 28. september 2018 at 17:48
      Piib

      Aamen!

  • 28. september 2018 at 11:43
    Prääks

    Veits räägid endale vastu. Kirjutasid ” ma ei müüks end kunagi selleks, et raha eest kellegi kohta paska ajada!” ja siis lisad kohe järgi, et “Never say never, aga see peab ikka summa ja lubadused olema, mida ma selle eest peaks saama”. Et siis kui ikka väga suur raha on, siis teeks ära küll, kuigi põhimõtteliselt nii vastu oled.

    • 28. september 2018 at 13:56

      Jah, ma ei saa ühegi asja kohta öelda never ei tee. Sest äkki ikkagi teen, eks. Aga nt kui keegi pakuks mulle miljoni, et minge Meelisega lahku, siis ma isegi ei mõtleks sekundit, sest miljon pole seda väärt. Ma ei teagi, mis oleks see, mis paneks mind valima elu ilma temata või Hedonita või.. Kindlasti kuskil selline pakkumine on.. Seda ma räägingi, et peab ikka summa ja lubadused olema, et…

      • 28. september 2018 at 15:38
        jmk

        No kui keegi pakuks korralikku keppi või regulaarset mõnusat käperdamistki lõpuks? Ei peaks buduaaripiltidega #metoo teemasid treima ja asjast ainult unistama. Oleks ometi olemas see, mida ainult teised saavad, aga ei oska hinnata. Natuke kätt suu peal vägistamiskatse ajal, natuke ülemuse kätt püksis “nõupidamisel”, seda et mõni mees ometi sind ametlikul üritusel tantsima võtaks ja oma kõva t… sinu vastu hõõruks nii tantsuplatsil kui külmkapi taga. Või sinu keeles – et keegi ometi ka sind patsist sikutaks.
        Mingit raha keegi kindlasti ei paku, et Meelisest loobuksid.

      • 28. september 2018 at 15:40

        Ma ei saa aru, mis selle kommentaari point oli? Arvad, et ma olen rahuldamata ja ei saa piisavalt seksi või mis su probleem on?

      • 28. september 2018 at 20:09
        jmk

        Sinu rahuldamatus on ikka sinu, mitte minu probleem. Ja paistab olevat päris korralik probleem sinu postitusi arvestades. Mis selle tänase heietuse point oli? Mõnitada vägistamisohvreid ja näidata end selle taustal poolpaljalt või lihtsalt teha enda meelest kuidagigi seksiga seotud teema ja näidata end pesus?
        Tee endale selgeks, mis #metoo tähendab. Piinlik on lugeda rumalaid jõhkrusi.
        Vägistamine ja vägistamiskatse on kuriteod. Eriline tropp peab ikka olema, et siia juurde heietada mingit jura patsist sikutamisest, nimetada kellegi süüdistusi “sita pritsimiseks” või unistada sellest, et millist raha keegi sulle võiks pakkuda vaikimise või siis rääkimise eest.

      • 28. september 2018 at 20:17

        Nagu ma ütlesin, ma olen siga, sina kägu..

  • 28. september 2018 at 11:44
    Merithh

    Oli ju mingi anekdoot ka, et vanamutt läheb politseisse ja räägib üksikasjalikult, kuidas teda 60 aastat tagasi pargis vägistati. Politseinik kuulab pika jutu ära ja märgib kahetsevalt, et tegelikult on ikka hilja praegu tulla selle jutuga ja midagi teha ei saa. Seepeale vanamutt vastab rõõmsalt, et jaa, muidugi, ma tean, et ei saa, aga no hea oli meenutada ikka :) Need meetood on suures osas samasugused. Korra elus said keppi ja veel tegija mehe käest, no hea meenutada ikka noh :)

  • 28. september 2018 at 12:00
    G

    Aga miks Meelis võis blogisse panna oma lapsepõlvelood? Kuidas see teisiti nüüd oli?

    • 28. september 2018 at 13:53

      Talle ei maksnud selle eest keegi :) ta ei ole sellest teinud mingit maailmamastaabis halaprogrammi, ta ema ei kandideerinud samal ajal presidendiks vms

      • 28. september 2018 at 14:29
        Jenni

        Ja neile ahistamisohvritele maksti raha, seda tead nii hästi jah? Olid ise seal? Meelis tuli samuti oma lapsepõlvelugudega lagedale aastaid hiljem, need lood pole siis pärislood, kuna avaldati liiga hilja? Vägistamine pole päris vägistamine, kuna toimus 40 a tagasi? Tahaks siis teada, millal see vägistamine aegub.. Millal siis on see piir, kus enam teie arust ei tohi midagi rääkida. 1 päev hiljem? Kuu aega hiljem?
        Huvitav, et #metood ei ole tõesti kuskil seal mainitud, ainukesed, kes sellest pidevalt kirjutavad on teie ise. Väga madalalaubaline postitus teie poolt.

      • 28. september 2018 at 15:43

        Ma ei tea, kas maksti. Pakun. Spekuleerin.

        Ma ei ole öelnud, et vägistamine pole vägistamine või see ära aegub. Ma lihtsalt ütlen, et asjadest võiks rääkida siis kui nad juhtusid, mitte heietada 40a hiljem, et näed..

        Ja kui sa veel ei teadnud, siis me olemegi madalalaubalisuse tipp! #welcometotheclub

  • 28. september 2018 at 12:37
    Liis

    Tundub, et ainukesed, kes ‘kasutavad #metood nagu leiva peal võid’ olete teie.
    Ning ahistamisest rääkides kasutada enda ‘buduaaripilte’ saadab äärmiselt huvitava sõnumi.
    Ja tõesti, miks Meelis rääkis oma emast alles aastaid hiljem? Kas selleks, et ehk saada sellest traumast üle? Või vähemalt alustada sellega tööd? Võimalik, et ka sellepärast, et sarnaste avaldustega on tulnud välja ka teised inimesed, justkui moraalne toetus? Võibolla need inimesed, kelle kogemuste üle teie avalikult irvitate, pole teie perekonnast nii erinevad.

  • 28. september 2018 at 20:27
    X

    Tundub, et sa viitad USA Christine Blasey Fordi ja kohtunik Kavanaugh juhtumile…vii ennast asjaoludega kurssi. Kui keegi sind tuppa lukustab, sulle peale kargab, sind käperdama hakkab ja samal ajal sul kätt suu ees hoiab, nii et sul tekib surmahirm, siis see ei ole mingi pepulaks või patsist tõmbamine.

    Minu kasuvanaisa tegi mulle lapsena midagi, mis on ka kuskil ahistamise hallis alas. St täiesti ebasobilik käitumine, aga mitte vägistamine. Ma olen sellest varem rääkinud ainult psühholoogile. Kui see mees oleks veel elus ja oleks saamas tähtsat ametikohta, kus tal oleks võimalik mõjutada teiste inimeste elu või kogu ühiskonda, siis ma ka kaaluksin info avalikustamist, sest on ametikohti kuhu ei sobi ebamoraalsed inimesed.

  • 2. oktoober 2018 at 08:40
    hanna

    100% nõus sinuga Mari-Leen, lõpuks keegi ütleb selle välja ka. Milleks oodata 40 aastat just selle hetkeni, kui “ahistaja” saab edukaks = on võimeline ohvrile korralikku kahjutasu maksma, kui pasarahe peale tõmmata talle. Muuseas, Sinu viidatud loos oli minu meelest isegu “ohver” ise öelnud, et ootaski just selleni, kui inimene kandideeris Kõrgemasse Kohtusse. See on ju tagasitegemine ja inimese elu rikkumine. Ja see ettekääne, et tegemist on ikkagi kohtunikuga – no halloo, ega inimene ei sünni kohtunikuks silt otsa ees, et siis ilmarahvas saaks tema tegusid sõimest saadik kirja panna. Kohtunikuks saadakse alles 30-40 aastates, kui on juba pool elu elatud ja kindlasti ka igasuguseid ebasündsaid asju tehtud. Äkki on lapsena poest nätsu varastatud, äkki on prügi metsa alla viidud, äkki on linnas maha sülitatud, äkki koolilõpu peol purjuspäi tüdrukuga aeletud. Kohtunikud on ju inimesed ja peavadki olema, tunnete ja mõtetega, vastasel korral võiks ju robotid kohtunikeks panna, kes inimeste elu üle puhtalt seaduse paragrahvide järgi otsustavad.
    Aga noh, kui asi nii debiilselt edasi läheb on paljudel naistel vist tagala kindlustatud, k.a minul. Pean ootama lihtsalt parajat aega, kui mõni ex-boyfriend piisavalt kõrgele kohale tõuseb ja siis ründan.

  • 2. oktoober 2018 at 18:15
    Kerttu

    Ma ei viitsinud isegi kogu seda teksti läbi lugeda, sest mul hakkas seda iba nähes halb.

    See, mis toimub USAs hetkel ei ole päris kindlasti eesmärgiga “kellelegi käru keerata, sest NÜÜD on ta kuulus”. Asja mõte on see, et NÜÜD on oht, et selline vastik väike värdjas hakkab otsustama naiste (ja mitte ainult) õiguste eest. Olles kandideerinud sellisele kohale on vägagi arusaadav, et kogu jama inimese minevikust tuuakse päevavalgele. JA PEABKI TOOMA! Kui inimene kandideerib sellisele kohale ja omab sellist võimu ja vastutust, peabki olema ideaalis tema taust puhas kui prillikivi. See, et asi toimus 40 aastat tagasi ei vähenda fakti, et see toimus. Kas oleks tore kui 40 aasta pärast mõistaks meie riigis õigust inimene, kes “omal ajal” on vägistamise ees vangis istunud?

    Aga noh… küllap olete Trumpi toetajad ka. Nii tore mees ju. Kaugele jõudnud ja puha, milleks tatti pritsida.

15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://marimell.eu 300 0