Mari-Leen Albers

hinnatud sisulooja ja majaväline turundaja, reisihunt ja kokkamisentusiast

Ausalt: miks meil oma kodu pole

Meelis kirjutas siin paar päeva tagasi “oma kodust”. Meile on küll ette heidetud, küll välja pakutud, küll kaasa tuntud sel teemal, milleks on kodulaen. Ehk oma kodu. Loomulikult, me tahame oma kodu, mis oleks OMA, aga kui raha selle jaoks pole, tuleb leida super üürileandja ja temaga teha nii hea diil, et üürikast ära kolida ei tahagi. Nagu meil praegu on.

Aga kuna mul juba on kombeks vahepeal selliseid ülevaatlikke postitusi teha, siis mõtlesin, et uurin veidi maad. Olgem ausad, eks ennast huvitas ka, et mis meil siis vaja on ja mida tuleks teha, et see oma kodu natuke lähemale tuleks. Lõppkokkuvõttes tuleb ikkagi panka minna, aga proovisin enne meili teel maad uurida.

Esiteks – enne laenu võtmist peaks kindlasti võtma pakkumised erinevatest pankadest. Selge on see, et kõik sulle samasid tingimusi ei paku ja isegi kui palk peab hakkama laekuma teise panka, võib see laenutingumuste sobivusel kõige väiksem problem olla.

Teiseks – laenu tagasimaksesummale arvesta kohe juurde kodukindlustus, kommunaal- ja halduskulud (mis võivad praegustest erineda; näiteks meil on diil, et me ei maksa kõrvalkulusid nagu haldus, remondifond jne – oma elamise puhul neist pääsu pole)

Kolmandaks – mõtle hästi, mitmeks aastaks sa laenu tahad. Pikem laenuperiood tähendab rohkem intresse, see tähendab piltlikult öeldes rohkem mahavisatud raha. Näiteks kui võtad 50 tuhat laenu, neljaprotsendilise aastaintressiga, maksad 20aastase laenu puhul igakuiselt 303 eurot ja kogu aja peale 22 717 eurot intresse. Samas kui vähendad laenu pikkus viie aasta võrra, maksad igakuiselt 370 eurot ja kokku intresse 6145 eurot vähem.

Aga, lähme nüüd realistlikumaks. Eelarve 80 000 eurot; mida ja kui palju selle jaoks vaja oleks? Mu küsimustele soostus vastama Swedpanga eraisikute laenude valdkonna juht Anne Pärgmat.

Ja etteruttavalt olgu öeldud, et meil on kokku lepitud aeg oma pangaga, ehk SEBiga, et meie laenusaamist arutada. Aga lähme asja juurde.

Oletame siis, et sooviks on elamine, väärtusega 80 000€*, kui palju peab olema laenutaotleja (või pere) sissetulek, et üldse võiks laenule mõelda?

*Alla selle ei saa ausalt mitte midagi, või kui leiate, siis näidake ette. Ma proovisin praegu City24s vaadata – kui panna sisse see, mida me TAHAKSIME, siis esimene pakkumine on 70000, kui me jõuame selleni, mis meile enam-vähem meeldiks (asukoht, suurus; sisustuse koha pealt pigistame silma kinni), siis on hind juba 129 000€. Kui me nullime kõik selle, mis me tahame ja paneme eelarveks 80 000€, siis esimene asi, mis klikib, on Sakus ja 70 000€!

Laenu taotlemiseks minimaalne sissetulek Swedbankis on 600 € ja 800 € kui taotlejaid on kaks. Oluline on regulaarne ja jätkusuutlik sissetulek.

Meist rääkides, siis kahepeale saame selle 800 kokku hetkel. Ja jälle ma taban end mõttelt, kuidas kurat me iga kuu hakkama saame? Ilmselt tänu blogi koostööpartneritele, et ma paljusid asju ostma ei pea, mis kingituseks saadetakse.

Praegu panin Swedi kodulaenu kalkulaatorisse sisse, et 30 aastat, 80 000 eurot – kuumakse 413€.

Kui palju võib taotlejal olla muid kohustusi?

Maksevõime peab olema jõukohane. Kuna inimeste elustiil, kulude struktuur ja säästmise harjumused võivad olla väga erinevad, siis laenutaotleja peab kindlasti hoolega läbi mõtlema, kui palju ta ise on valmis igakuiselt laenukohustusteks tasuma nii, et igapäevasteks kulutusteks vajamineva osas puudust ei tuleks. Pank arvestab aga nii, et kindlasti ei tohiks laenumakseteks kuluda üle 50% sissetulekust.

Meie puhul tähendaks see siis, et 400€ pangale ja 400€ muudeks kuludeks – kommunaalid, haldused, kindlustused, toit, riided blablabla; aga üleval olev näide 413€ kuumakse, no ehk see 13€ ei saa määravaks… Samas keegi siin kirjutas, et pank ütles, et lobise telefoniga vähem ja proovi nüüd telefoniarve väiksemaks saada.

Väga hea kalkulaator, mis aitab muid kohustusi arvesse võttes maksimaalse laenusumma välja arvutada, asub siin: Swedbanki maksimaalse laenusumma kalkulaator.

Meie puhul: 26 527,70€ – selle eest ei saa paraku kuuri ka, kui just Kohtla-Järvele, Kadrinasse või Raplasse, Hiiumaale või Põlvasse ei plaani kolida. Tallinna kõige odavam korter, mis ma ennegi mainisin, 70000€**. Lucky us! Palun, keegi võiks tõesti meile päranduse jätta või pagana lototron, võiks meie numbreid loosida. Või leiutage ajamasin, et saaks endale padja alla lotonumbrid jätta mis võidavad.

**Ma mõtlen, et kui juba osta, siis selline asi, kuhu sa enivei investeerid (sisustus jne) ja sa võiks seal elada a 10 aastat, siis pole pointi ju osta 40ruudust korterit, lihtsalt selleks, et osta ja oleks oma. Või..?

Kas ja mis peaks olema laenu tagatiseks? Ostetav elamine või veel midagi?

Reeglina ongi tagatiseks ostetav eluase. Kui omafinantseering (laenu sissemakse) on väiksem, siis on vajalik ka täiendav kinnisvara tagatis (nn lisatagatis). Soovituslikult võiks see kuuluda eelkõige laenutaotlejale endale.

Kas selleks tagatiseks sobib ka õe korter, tädi maja, ämma maja, isa maja vms?

Tagatiseks võib küll olla ka teistele isikutele kuuluv vara. Aga soovituslikult võiks see kuuluda siiski laenutaotlejale endale.

Mul tekib küsimus, et soovituslikult.. Ma alles ju tahan kinnisvara soetada?! Mul pole midagi hinge taga, peale armastust täis südame.

Kui suur on tavaliselt sissemaks?

Minimaalselt 10%- 15%. See sõltub eelkõige vara seisukorrast ja likviidsusest. Kuid enim kasutatakse sissemakset 20%.

Mul pole isegi mõtet arvutada, et 80 000 euro suuruse laenu puhul oleks meil vaja 16 000 euri (+ muud kaasnevad kulud ehk a 20 000€), sest me ei saa ju oma sissetulekute juures seda laenugi, mis vaja. Okei, Kredexit appi paludes vähemalt 10000.

Kes saavad taotleda Kredexist sissemaksuks vajalikku raha?

KredExi ei eralda raha, vaid annab täiendava tagatisena käenduse. See tähendab, et laenutaoleja saab kasutada väiksemat omafinantseeringu määra, mis on 10% (see peab laenutaotlejal kindlasti olemas olema).

Kredexi käendust saab taotleda vastavalt sihtgrupile (täpne kirjeldus www.kredex.ee), kas Noor Pere, Noor Spetsialist, Kaitseväe Veteran või kui soetatava vara Energiamärgis on vähemalt C. Käendus võib olla maksimaalselt 24% tagatise turuväärtusest, kuid mitte rohkem kui 20 000 € (Noor Pere, Noor Spetsialist, Kaitseväe Veteran) või 50 000 € (energiamärgis vähemalt C).

On asjakohane märkida, et kõik pangad veel KredExi käendust ei paku. Kuid kuna pangad on valmis likviidse vara puhul finantseerima samuti kuni 90%, siis ei pea laenutaotlust üles ehitama ainult Kredexi käendusele tuginedes. On mõistlik laenuprojekt pangaga üle arutada igal juhul.

Ma tegelikult ei saa siin vist täpselt aru. Oletame, et korter on 80 000€, mida tahame, siis meil peaks Kredexi abiga olema 8000 eurot endal sissemaksuks + kas ma saan Kredexist küsida ka maksimumi (20 000€)? Või Kredex annab lihtsalt 10% lisaks meie kümnele protsendile? See koht on segane mu jaoks. Ehk keegi teab täpsemalt.

Kas siis tekib kaks laenu? Panga ees ja Kredexi ees?

Üks laen, millel on tagatiseks soetatav kinnisvara ja täiendava tagatisena KredExi käendus.

Kui kiirelt tuleb otsus laenutaotluse rahuldamise/mitterahuldamise kohta?

Kui kõik dokumendid on koos (taotlus, tagatise eksperthinnang, sissetuleku dokumendid vm), siis kuni kahe päeva jooksul.

Enne kui asutakse reaalselt uut kodu otsima, soovitame tulla panka konsultatsioonile. See aitab inimesel aru saada, milline võib olla tema optimaalne laenukoormus ning välja selgitada ka muud asjaolud, millega arvestama peaks.

Vastused lugejate küsimustele, mis tekkisid Meelise loo alla…

Kolige Taisse…

Koliks, kui oleks töö, mida me mõlemad saaksime jätkusuutlikult ja aastaringselt ja olenemata asukohast teha. Paraku blogi täna veel nii palju sisse ei too, et ainult sellest elatuksime. Tais aga valgel inimesel väga lihtne tööle saada pole.

Inimesed, kes kulutavad aastas 5000+ euri reisimisele, ei tohiks ohkida, fo real :)

Räägime siis veelkord rahast. 5000€ oli suvaline näide. Jah, sel aastal me tõesti oleme umbes sellise summa eest reisinud, aga nagu ma olen varem öeldnud, siis suure osa meie reisifondist tekitavad need vilkuvad bännerid blogis (aasta alguse Tai reis sai suurelt just tänu nendele eelmisel aastal vilkunud bänneritele teoks), mis teid segavad. Teise osa moodustab kingitusteks saadud raha. Näiteks Meelise ema kinkis Meelisele sünnipäevaks raha, Hedoni jaoks andis sünnipäevaks raha jne (Odessa reis). Lisaks on meil see digikassa, mis kogub sente kõikide kaardimaksete pealt ja sedagi oleme kasutanud reisifondi suurendamiseks. Ehk tegelikkuses, Meelise palk (ja minu endine emapalk) kui selline meie reisifondi ei jõua.

Miks mitte osta omale TÄNA jõukohane korter? Kõike ju saab müüa ja vahetada. Enamus inimesi ei osta oma esimest korterit uude majja 150+ kiloga. Elu on selline, step by step :)

Täna saaksime me laenu 26 000€ – kas ma kolin sellepärast nüüd Kohtla-Järvele, et see on mulle taskukohane? Aga töö ja muu elu, mida elame? Lõikame nulli? Ja nagu ma ka varem ütlesin, kui osta, siis asi, mis oleks elamisväärne umbes kümneks aastaks.

Teine variant on suurendada oma konkurentsivõimet tööturul omandades nt uue, endale meelepärase eriala?

Ütleme nii, et tegeleme sellega. Selleks ma Töötukassa vahet käingi, et alustada millegi uuega. Ehk see toob siis rohkem nutsu rahakoti vahele.

Ja see jutt, et sul on madalapalgaline töö. Noh, krt. Ma kah ei tea, kas tõesti kõik saavadki tuhandeid eurosid kuus kätte? Tõsiselt?

Mina ka ei saa aru. Siin kommentaarideski on, et mõni saab 4000€ kahe peale mehega. Mis tööd te teete?

Minu arust on ka teil prioriteedid teise koha peal ja elustiil priiskav. Tegelikult ei ole üldse raske laenu saada ega oma kodu osta. Me oleme elukaaslasega koos olnud kuus kuud ja otsustasime, et ostame maja. Mõlemal oli sääste kogutud ja sellest tuli 10% sissemaksu.

Okei, meie prioriteet on reisida, et me ei näriks teineteise hinge läbi. Vahepeal jalad seinale visata ja väike restart teha. Jah, see maksab omajagu, aga parem kui see, et me kahe aasta pärast lahku läheks, mis?

Priiskav elustiil on blogile saadetud kingitused. Me ju ei saa meie palga juures kõiki selliseid asju lubada, olgem ausad.

Kuidas ei ole raske? Kui palk on väike, siis on ka saadav laen väike ja väikese laenuga korterit/maja ei saa. Okei, kapakohilasse (ei solva kohta, eksole!) saab, aga mis muust elust saab? Meelise töö on Tallinnas. Et igapäevaselt a 100km maha sõita – sama hästi võime siis ju Tallinnas rentida.

Elan väikelinnas ja maksan maja eest pangalaenu 225€ kuus, samal ajal nii mõnigi tuttav maksab 2-3 toalise eest 250-300€ pluss kommunaalid. Ajuvaba on üürida… Ma teie asemel kaaluks elukohavahetust teise linna, Tartus näiteks ka palju võimalusi, suurematsorti linn, võiks ju sobida? Ei?

Kui ma üldse peaks elukohta vahetama, siis koliks ma Pärnusse või Taisse. Tartu pole üldse minu tüüpi linn. Ja siis oleme me veel rohkem nullis – ei tööd, ei sõpru. See on minu jaoks liiga kauge. Isegi Laagris elav sõbranna elab mu meelest nii kaugel, et kahjuks kohtume harvem kui tahaks. Tais kompenseeriks ilm kõik muu, aga see on ka väga helesinine unistus, et seal elada. Täna ma selleks võimalust ei näe. Oleme proovinud, polnud odavam kui siin, kui normaalselt elada tahad.

See laenu saamine pole nii kerge. Nii väga ju tahaks endale pooleks eluks laenu kaela aga ei anta, kui pole sissemaksu või lisatagatist. Tõesti ei taha oma vanemate vara tagatiseks panna, iial ju ei tea, mis võib juhtuda.

Pole ausalt öeldes Meelise emalt küsinudki, kas ta tahaks oma maja tagatiseks anda, kahtlen selles. Samas pank eeldab üldse, et peaks minu/meie isiklik kinnisvara olema. Mis viib meid jälle tagasi punkti, et miks ma peaksin soovima laenu kui mul juba on kinnisvara jne.

Mina olen seda usku, et kinnisvara on väärtus ning oma kodu on seda investeeringut väärt. Elamispind ei pea olema ju uhiuus ja ülikallis, kortereid ja maju on väga erinevates hinnaklassides.

Nõus. Aga samas ma ei ole nõus kolima kuskile suvalisse kohta. Kui ma peaksin Tallinnas valima, siis.. Ma eelistaks iga kell kesklinna, sobiks ka Kristiine, Nõmme, Harkujärve vms. Aga lõpptulemusena jõuame me ikkagi sinna, et midagi sobivat pole. Samas ma ei näe ka mõtet osta täielikku sara, mis vajab kap-remonti ja siis elada veel teadmatu aeg seda üles kõpitsedes. Saan aru, et “omaks” tuleb see teha nii ehk naa, aga lõppkokkuvõttes läheb see “sitast saia tegemine” kallimaks, kui kohe vähe kobedam variant osta.

Tahate kodu, siis tuleb lihtsalt veidike end kokku võtta ja reaalsusele näkku vaadata. Leen peab lihtsalt tööle minema ja Hedon lasteaeda, paha lugu küll aga saab hakkama, saavad teisedki hakkama.

Ideaalses maailmas ma käikski juba tööl ja Hedon lasteaias. Ma olen jaanuari kuust saadik tööle kandideerinud, okei, mitte igale suvalisele kohale, et peaasi, et tööle saaks minna, aga kohtadele, mis klikivad, kus ma tunnen, et vot seda teeks hea meelega. Kui mul tekiks võimalus tööle minna, eks siis tuleks süda kõvaks teha ja Hedon ka lasteaeda jätta. Täna, kui mul tööd ei ole, ei pea ma vajalikuks teda lasteaiaga traumeerida.

Kas selle peale pole mõelnud, et ostate korteri ja teete sellise üürilepingu, mille tulemusel korter teile jääb? Meie tegime maja ostuga nii. Maksime iga kuu omanikule 300€ nö üüri. Pangast laenu ei saanud. Notari juures tegime üürilepingu. Kui summa tasutud, maja meie. Me siiski vahepeal tiba laenu saime. Maksime maja jäägi ja tegime remondi. Ehk leiaks linnas ka mingi taolise variandi.

Peaks oma korteriomanikult küsima :)

Ühesõnaga, ma siinkohal lõpetan. Sai niigi pikk postitus. Järgmisel nädalal on esimene kohtumine laenuhalduriga, eks ma saan teid siis kursis hoida, kuidas meil läks ja mis meie reaalsed võimalused on.

Kategooria:#elulineblogi
EELMINE
Ise ka ei usu, läksingi trenni
JÄRGMINE
Ma olen ikka nii jõuluinimene

97 Kommentaari

  • 25. oktoober 2016 at 09:06
    Ell

    Väga tip-top jutt. Nii veel jõuate kuskile :)

    Aga see bännerite jutt– mis vahet seal on KUST reisiraha tuleb. tegelikult reaalselt oleks teil see elamine juba käes. Oleksite oma uhiuue auto ( ostsitegi uue fordi omale?) ostmata jätnud, mõne natuke kvaliteetsema aga kasutatud auto odavamalt võtnud, reisimata jätnud seekord ja Meelis oleks võinud kõigest 6 kuud pidada vastu sellel õudsal tööl. Te oleks täna juba oma kodus :)
    Aga tõesti, kui Meelise jutt oli rohkem selline vabandav siis Sina vist hakkad asjale pihta saama vaikselt juba :D Edu teile!

  • 25. oktoober 2016 at 09:10
    E.

    Palkadest rääkides, siis jah, kuidagi on nii, et ümberringi on kooliaegsetest ja ülikooli aegsetest sõpradest saanud noored, tublid ja edukad inimesed. Mõned inimesed juuras, paar arsti, paar ettevõtjat, reklaamiinimesed, kommunikatsioon jne erinevad valdkonnad. Ise olen müügi peal. Julgen oletada küll, et ega keegi nüüd alla 1500 suurt ei teeni. Kunagi kui assistendina alustasin, siis sain 600 kätte, hetkel ca 1500 kindlasti aga kui on hea kuu siis võib vabalt teine samasugune summa lisanduda boonusena, kehvemal kuul siis tiksub mingi 500 juurde.

  • 25. oktoober 2016 at 09:16
    Kt

    Meie kolisimegi Tallinnast eemale, tingimiseks oli 50km raadiuses. Lapsele mõnusam elukeskkond, pisem lasteaed jne. Tööl ikka Tln aga ma sõidan Raplast tööle Tln vähem aega kui sõbranna Õismäelt Lasnasse.

    Tallinnas paneelikas elada ei taha, uuselurajoonis ammugi mitte, seetõttu rahakotti vaadates sai tehtud linnast eemal valik. Selle otsusega üli rahul.

    Eks kui tahta suuremat laenu siia tuleb sissetulekuid suurendada.
    Osta tasuks jah selline kodu kus näed end u 10a ehk siis lastega perel pole mõtet 1-2 toalist osta.

    Ma enne olen nõus vähem reisima jne aga lastel peab olema oma kodu, mitte ei pea elama 1toal korteri nurgas voodi.

    Üürikas pole midagi halba aga see peaks olema ajutine lahendus ja pere suurusele vastav.Alustasime ise ka 1 lapsega 1toalises üürikas aga see oli õnneks ajutine lahendus. Iga pereliige vajab privaatsust.

    Olete tubli pere, küll leiate lahenduse ükskord:)

    • 25. oktoober 2016 at 15:35
      Mimm

      Rapla rokib! Sama – ei soovinud paneelikaid, uuselamurajoone. Raplas lastel hea rahulik ja roheline üles kasvada, erinevalt uuseramurajoonist samas olemas infrastruktuur: perearst, toidupoevalikut, pakiautomaadid (no pole enam ilma nendega elu võimalik!), leiab ka uusi ägedaid tuttavaid ja kultuurielugi. Kõige lahedam oli see, et toidupoes käimiseks ei kulu nii kaua ja apteeki ning panka minnes saab parkida lausa ukse ette.
      Olemegi hingelt sellised provintslased, eluga väga rahul :)
      (P.S. Tallinnas kindlasti ei saaks sellist elamist endale lubada ja tööl käime ikka linnas)

      • 26. oktoober 2016 at 09:58
        Sirel

        Ma jälle ei saa aru, mis on viga uuselamurajoonil? Me elame majas Tallinna lähistel just uuselamurajoonis. Maja on A energiamärgisega, küttele ei kulu praktiliselt midagi, mugav, kaasaegne, soe maja. Ümberringi teised noored lastega pered. Oma uus kaasaegne kool, lasteaiad. Mõnus kommuun sõpradest siia tekkinud. Kesklinna sõidan tipptunnil 30min, mittetipptunnil 15min. Elus ei tahaks elada mingid vanas majas kuskil Raplas (või misiganes muus Tallinnast oluliselt kaugemas kohas).

      • 27. oktoober 2016 at 04:50
        Liis

        Ma arvan lihtsalt et Rapla on odavam kui uuselamurajoon. Raplakad ?!?

  • 25. oktoober 2016 at 09:22
    kata

    Miks teete end hädisemaks. et sissetulek nii väike ja saaksite ainult puukuuri osta,aga tonniste reiside jaoks silm ka ei pilgu! Meile ka swed pakkus naeruväärse summa aga nordeast saime niipalju kui küsisime

  • 25. oktoober 2016 at 09:28
    K.

    1. Need interneti laenukalkulaatorid annavad oluliselt suurema kuumakse, kui see reaalselt tuleb. Seda enam kui vütad pakkumised erinevatest pankadest ja hakkad intressi alla kauplema.
    2. 20-30 aasta peale jagatuna on see intresside suurus täiesti suva…sa ei saa kuidagi aru, kas oled “tühja maksnud” 6000 või 20000 euri, küll aga näed ja tunned sa igakuiselt oma laenumakset, ehk et alati tuleks otsustada väiksema laenumakse kasuks (inflatsioon teeb siin ka oma töö).
    3. tagatiseks olev kinnisvara olgu või naabri oma. Asja juures on ainuke tülikas aspekt see, et kui see on sinu oma, siis on paberimajandus lihtne, kui see kuulub lehma lellepojale, siis tuleb üks notariskäik lisaks teha (pangal pole mingit vahet, kellele see kuulub).
    4. Risk kaotada tagatiseks minev vara, on suhteliselt nullilähedane. Kui on näha, et enam maksta ei jõua, siis paned ostetud korteri müüki ja tagastad laenu ja ongi kõik.

    Reaalsus on muidugi see, et ühe inimese palgaga laenu ei saa.

    • 25. oktoober 2016 at 10:21
      AH

      Hea ja selge kommentaar!

    • 25. oktoober 2016 at 12:01
      M

      See ei ole tõsi, et lisatagatist on väga väike oht kaotada. Kui laenu maksta ei jaksa ja selleks ajaks on kinnisvarahinnad langenud, siis see juhtubki. Kinnisvarahinnad võivad langeda mitukümmend protsenti, eelmise majanduskriisi ajal nii juhtuski. Seega ei tohi kergekäeliselt suhtuda lisatagatisse.

      Teiseks küsimus, et millal kinnisvarahinnad langevad. Ära usu kedagi, kes ütleb, et ta teab, millal see juhtuma hakkab. See on u sama hea väide, et ma tean, et selle aasta lõpus algab majanduskriis. Kui keegi selliseid asju päriselt ette ennustada oskaks,
      oleks ta juba ammu miljonär ja rohkemgi veel.

    • 25. oktoober 2016 at 21:56
      Greete

      Meie pakkusime pangale lisatagatiseks õe korterit- öeldi kohe konkreetselt, et ei sobi. Sobib ainult vanemate korter. Tegemist siis swediga.

      • 26. oktoober 2016 at 08:36
        marimell

        Olen sama kuulnud, et ainult enda või vanemate kinnisvara läheb arvesse.

  • 25. oktoober 2016 at 09:35
    K.

    Laenude saamine on tänapäeval nii raske. Soovisin autot liisida 18900€ , sissemaksuga 50% !! Jah 50% kui enamus maksavad tõesti vaid 10-15% ja mulle öeldi EI !
    Mis nad ise arvavad kust karu peest ma selle 50% kokku kraapisin, ikka tööd tehes 450€-se palgaga okok mul on lisasissetulek firma näol.
    Tulevikus kodu jaoks laenu pole mõtet küsidagi ..

  • 25. oktoober 2016 at 09:48
    Katrin

    koos Kredexi käendusega peab teil olema rahaline sissemakse 10%. Ei, teil ei teki kaks laenu, sest Kredex käendab selle puuduoleva osa teie eest, pank maandab oma riske sellega. Ehk siis kui muidu saaksite max laenu 80% tagatise väärtusest (tehinguhinnast), siis tänu Kredexi käendusele on see 90% tagatise väärtusest (et siis teie omafinantseering väiksem). Kui asi hapuks läheb (loodame, et ei lähe, loomulikult), siis saab pank selle puuduoleva osa Kredexilt tagasi (juhul, kui Kredexi käendus pole veel lõppenud. See lõppeb tavaliselt mingi 66% pealt ära).

    Aga praegu on väga ebasoodne aeg kinnisvara ostmiseks, hinnad väga kõrged. Meie ostsime endale 1-toalise korteri (tol ajal elukaaslane, praegu abikaasa, võttis laenu, et mina saaksin rahalise omafinantseeringu kokku – eluasemelaenu võtsin mina üksinda, oamfinantseeringu tarbeks võetud laenu tagastasime 1 aastaga) aastal 2011, kui hinnad peale kriisi taas tõusma hakkasid. Praegu saaksime müüa selle korteri vähemalt 47 000 euroga (ise ostsime 32 500). Hetkel kogume raha 2-3-toalise korteri ostuks. Ostame siis, kui hinnad taas langevad. Ja 1-toalise anname seejärel üürile (vb müüme, kui peale langust hinnad taas tõusevad :D)

    • 25. oktoober 2016 at 10:07
      marimell

      Millal siis langevad? Hakkame koguma, ehk saame selleks ajaks kokku…

      • 25. oktoober 2016 at 10:13
        Katrin

        mul siin infoallikad ennustavad, et hinnad langevad 2017 lõpp – 2018 algus.

        Kusjuures, selle Kredexiga seoses tahtsin öelda veel, et ei ole nii, et üks kord kasutad ära ja rohkem ei saa. Saab küll, lihtsalt ei saa korraga olla rohkem kui üks aktiivne käendus. Meil nt Kredex lõppenud praegusel laenul, saaksime teise laenuga uuesti Kredexit kasutada (mul kõrgharidus ja vanus alla 35) ning jälle vaid 10% omafinni vaja (muidugi mida suurem omafin, seda väiksem kulu kokkuvõttes). Teil aega veel vähemalt 14 aastat :) (laps alla 16a ehk Noore pere käendust saate kasutada kasvõi 128 korda :D)

      • 25. oktoober 2016 at 10:23
        marimell

        Heh :)

      • 25. oktoober 2016 at 13:39
        Liina

        Inimene, kui me räägime märkimisväärsest hinnalangusest, siis sellist asja ilmselt järgmise 5 aasta jooksul ei toimu. Kui arvad, et parem on laenu võtta järgmise aasta lõpus ja säästa a la 2000€, siis kas see on tõesti oluline hinnavahe? Tõsi on see, et hinnad ilmselt enam ei tõuse, aga kui oma kodu võtta, siis mingi paari tuhande “säästmiseks” küll mitu aastat ei ootaks. Need tegelased maksavad ju üüri samal ajal edasi! Marimell sobikski elama seal, kus praegu või a la Telliskivis, miks seal peaksid hinnad langema hakkama?

      • 25. oktoober 2016 at 14:01
        marimell

        Telliskivisse ma ei sobi ja pealegi täiesti ajuvabalt ülehinnatud kant. Ma sobin kesklinna, hooviga majja.

  • 25. oktoober 2016 at 09:50
    .

    Tere

    Saku on Super koht kus elada :), eriti veel lapsega :)

    • 25. oktoober 2016 at 10:06
      marimell

      Jah, aga piisavalt kaugel, et keegi igaõhtu külla sõita viitsiks, nagu praegu. Ja mulle meeldib kui meil külas käiakse, et ma saan sõpradele kokata ja helistada 30 minti ette, et jou, süüa tahad, tule läbi. Lisaks ma lubadeta, aga see juba teine teema. Aga no Saku on maksimum kaugus ka Tallinnast kus ma elaksin (vist). Keila on mu meelest rohkem pommikas.

      • 25. oktoober 2016 at 22:49
        Altius

        aga Rae vald? Peetri, Jüri, see kant? Linnale löhedale, koguaeg laieneb ja areneb, samas roheline ja rahulik.

      • 26. oktoober 2016 at 08:35
        marimell

        Megakirves ju

      • 26. oktoober 2016 at 14:26
        külli

        Jüris liigub vahel mõistlike hindadega asju ka, Peetri on ulmekallis ja ülehinnatud. Nõksa veel Tartu poole edasi, Vaidas on juba päris ok. Kui ise praegu otsiks, siis Tartu poole vaataks kuni Koseni – neljarealine tee loeb palju ja sellel suunal on liiklus tavaliselt üsna sujuv.

  • 25. oktoober 2016 at 09:53
    K

    Ma küll ei jõudnud tervet kirjutist hetkel läbi lugeda, kuid nii palju kui jõudsin, siis mul tekkisid omast kogemusest kohe mõtted.

    Paljud ütlevad teile, et mis see laenu siis saada on ja oma kodu on ikkagi investeering jne. Ausalt, mina ja mu elukaaslase vaatasime umbes aasta erinevaid korteri müügikuulutusi. Et meil aga sissemaksu jaoks omafinantseeringut ei olnud 20% (ega ka mitte 10%), siis piirduski kogu unistus vaid kuulutuste vaatamisega.

    Ühel hetkel pakkusid minu vanemad, et annavad oma elamise meile lisatagatiseks, et saaksime 0% omafinantseeringuga võtta kodulaenu. Käisime ka Swedbankis ja SEB-s nõustamisel, kus oli sellest juttu. Mõlemad kiitsid takka, et jah see on võimalik ja nii me hakkasime asjaga tegelema. Saime konkreetse korteri kohta mõlemalt pangalt pakkumised. Swed pakkus veidi madalamat interssi ja ütlesime neile oma jah-sõna, et soovime neilt laenu võtta (80 000.-). Järgnes nii ostetava korteri kui mu vanemate korteri hindamine, mis maksis omajagu – kuna ei ole päris tüüpkorterid ja üks oli ka Tallinnast veidi väljas, siis kokku veidi alla 400 euro.

    Ja siis, üllatus-üllatus, teatas Swedbank, et nad ei anna meile laenu, vaid soovivad ikkagi suuremat omafinantseerigut (vähemalt 5-10%) – põhjuseks väidetavalt, et lisatagatiseks olev korter pole meie enda oma (kusjuures – lisatagatiseks planeeritud mu vanemate korter ei ole mingi suvaline urgas, vaid selle väärtuseks hinnati peaaegu 100 000.-).

    Mul on hea meel, et SEB siiski andis meile laenu ning tänaseks oleme elanud pool aastat oma kodus. Kuid tahtsin lihtsalt jagada kogemust, et see laenusaamine ei pruugi nii lihtne üldse olla, kui kõik ümberringi koguaeg räägivad.

    • 25. oktoober 2016 at 10:08
      marimell

      Sama tunne mul :)

      • 25. oktoober 2016 at 12:05
        Kristiina

        Kuna umbes märtsi kuust hakkasime ka uurima laenu võimalusi, et korterist majja kolida, siis julgeb väga väga kiita ka SEB panka. Esiteks swed ei taha väga kredexiga koostööd teha ja SEB pangas tuli kuu makse pea 50€ väiksem ( jaa!!See on ka raha !!!) . Kuna ka polnud seda 20% sissemaksu olemas( mis tundub väga müstiline, et kust kuradi kohast peaks need tana päeva noored, kellel pole rikkaid vanemaid, kes kõik kinni maksavad, selle summa võtavad ) ,siis ütleski SWED kohe meile ei. Kuid SEB pangast tuli koos Kredexiga positiivne vastus.

  • 25. oktoober 2016 at 09:55
    Kristi

    Laenu ongi väga raske saada ja paljud, kes on saanud, pole minu arvates üldse mõelnud, kuidas ja kas suudavad selle tagasi maksta. Meil abikaasaga on jäänud veel 10 aastat korteri laenu maksta ja hetkel olen mina 36a ja abikaasa 40a. Ei kujutaks ette, et peame maksma nt 30 aastat laenu. Kuidas selleks ajaks tervis, millised on töökohad, kas oleme pensionil vmt, kas peame lapselapsi toetama ja aitama rahaliselt? Mitte halligi ei tea ju. Jube kauge aeg ja tekitab ebakindla tunde. Elaksin vist isegi üürikas, kui nii kauaks peaks laenu võtma.
    Nii et mina küll soovitan – ärge arvestage teiste kommentaare, ärge võrrelge end teistega. Oluline on, et teate ise täpselt, kui kauaks, miks, kas jne ikka seda laenu võtate. Ja kodu peaks olema selline, millega ikkagi olete rahul. Vähemalt asukoht, maja või korter jne peab meeldima. Kui on esialgu väiksem, saab jah suurema vastu vahetada. Aga väga nüri on maksta iga kuu suurt laenu, kui eluase ja selle asukoht üldse ei meeldi. Sorry, ma ei koliks never ever Tartusse, kuna vihkan seda linna ja aurat, mis seal valitseb. Ka Pärnu ei istu. Seega jääüb Tallinn, kuna oma erialal ma mujal vast tööd ei saa.
    Ja need, kes kahepeale teenivad 4000€. Need on ikka räiges vähemuses. Oleme ausad. meie tuttavatest, kes enamus kõrgharidusega ja kontorirotid:D, teenivad enamus 1000 euri kuus kätte, kuid paljud ka 800 tuuri. Seega maksimum kahepeale 2000€, aga mitte 4 kilo. Eks ole. Paljudel muidugi on vanavanematelt päritud mingi väike korter vmt kinnisvara, mille üüritulud ka oma palgale liidavad, aga see ei ole ju sel juhul enam palk, vaid juba muud lisasissetulekud. Tean ÜHTE inimest, kes teenib 4500€ kuus palka, aga see inimene on välismaalane, kes kutsuti Eestisse tegema IT alast tööd, mille jaoks kohalikku spetsialisti ei leitud. Get real.
    Olete igal juhul üks väga hästi hakkamasaav perekond. Kirjutad küll, et saate palju asju tasuta….aga no 800€ kuus välja tulla on ikkagi super minuarust.
    Mis mina ehk teisiti teeks – läheks siiski esialgu kasvõi sellisele tööle, mis väga ei meeldi, aga tagaks stabiilse lisasissetuleku. Samal ajal muidugi jätkaks omale meeldiva töö otsinguid. Aga see lihtsalt üks mõte.

    • 25. oktoober 2016 at 10:29
      AH

      Teenimise koha pealt – meil abikaasaga samuti mõlemal kõrgharidus, oleme keskastmejuhid ja kätte saame 2 peale 2100!!! 4 kilo = minu jaoks utoopiaga!

      • 25. oktoober 2016 at 11:11
        Jürka

        Kui mees Soomes ehitusel laseb nagu Jänes 3-4nädalat igapäev tööd ja naine teenib vähemalt 700-800, siis pole see 4k mingi utoopia.

      • 25. oktoober 2016 at 11:41
        K.

        Ehh, juhid ei teenigi tänapäeval suurt midagi, pigem on väärt spetsialistid hinnas. Mina töötan analüütikuna ning elukaaslane tegutseb IT-alal ning teenime kokku veidi üle 3000€.

  • 25. oktoober 2016 at 10:00
    Mammu

    See on vist küll esimene teema kus olen teiega 100% nõus. Muidugi ka meie tahaks oma elamist, aga pole sissemakset ja kõik korteri hinnad on praegu meeletud, et osta midagi, mis ka meeldiks. Kogutud sissemakse on summad on alati millegi muu peale ära kulunud (auto, praeguse elamise hädavajalik remont jne). Ja noh hinnad on ikka väga meeletud, väike korter kus me päraegu end ära mahutame maksis kuus aastat tagasi pea kaks korda vähem kui täna.
    Kõige mõrudam kõige selle asja juures on veel see, et meil on tegelikult korter kood laenuga olemas, aga kuskil pärapõrgus. Soetatud sai see siis tõelise buumi ajal, kus mees teenis veel selliseid summasi, mis tänagi võtavad põlved nõrgaks. Elu tundus seal maal väga heade tuleviku välja vaadetega, aga oh ei! Saabus masu, soetud korter sai laial lõhutud, et seal remonti teha, aga kadus tulus töö ja sinna see kogu ilus unistus jäi :( Pole seal maal ei tööd ega kõlbuliku elamist.
    Õnneks oleme täna end Tallinnas sisse seadnud, kus on arvestatav palk ja peaegu olematute kuludega väike elamine (mitte enda oma). Ja unistus on ikkagi ükspäev jõuda oma unistuste koduni, aga et mitte stressata, ma selle üle pead ei vaeva ja tuttavatega sellest juttu ei tee, sest mõnikord tõesti tundub et kõigi teiste jaoks on pangat laenu saamine NII LIHTNE! Eks tuleb iga kolmap üks Bingo ja Viiking osta ja loota, et ükspäev lähevad korteri hinnad alla ja meil mehega on mõlemal püsiv ja arvestatav sissetulek, mis ei sõltu hooajast ehk siis kunagi, aga niikaua kui mingigi katus peakohal, tuba soe ja armastust täis, siis milleks nuriseda :)

  • 25. oktoober 2016 at 10:00
    Liis

    Ma ka alati mõtlen, et kus need inimesed töötavad, kes jõuavad endale uusi kortereid või maju või lausa villasid ehitada. Jah IT-sektoris teenib hästi, aga nagu öeldud ka Meelise poolt, miks teha midagai, mis ei meeldi aint raha pärast. Võib olla meeldib olla mulle lasteaia kasvataja aga selle palgaga ma ei saa ju kodu osta.
    Üürin samuti ja olen rahul sellega praegu :)

  • 25. oktoober 2016 at 10:04
    mairit

    Kredexis lähete te noore perena toetusesaajate alla, aga nagu sulle pangast juba ka öeldi: Kredex ei anna raha (st juurde ei saa sa sealt midagi), aga kui sul on nende käendus, saad laenuga kodu ostes võimaluse maksta sisse mitte 30%, nagu tavaliselt küsitakse, vaid ainult 10%. See tähendab siis, eks ole, et 100 000 korterit osta soovides pead sisse maksma 10 000. Aasta reisirahaks 5000 tihkate julgelt arvestada, aga 10 000 sissemaksuks kokku saada on ulme? Ainult see jah, et kolmeliikmelisele perele ühe palgaga ilmselt laenu ei anta, reaalseks läheb see väljavaade siis, kui sul ka sissetulek on.

    • 25. oktoober 2016 at 10:23
      marimell

      Ma saangi aru, et praegu hinnad nii laes, et ei tasugi osta :)

  • 25. oktoober 2016 at 10:04
    Heleri

    Me võtsime lisatagatisega laenu eelmine aasta. Mu ema oli nõus ja koheselt, kui tema korteri osa nii öelda makstud, võtame selle korteri tagatisest ära.
    Aga swedist öeldi meil, et lisatagatisena arvestatakse meie enda või vanemate kinnisvara, onud/tädid ja vanaemad/vanaisad ning muud võimalused kohe unustada. Aga me rohkem ei uurinud ka selle kohta, sest mul oli ema nõus.
    Me polnud kumbki nõus kolima üürikorterisse,et maksta rohkem kuumaksu kellelegi teisele, hetkel 210euri laen, 60-120 kommunaal ja kindlustused 50 euri umbes. Ostsime Tartu kõrvale 2-toalise, mingi aja pärast plaan suurema vastu vahetada, aga alustuseks ruumi ikka rohkem kui enne ja see on meie enda oma.

    • 25. oktoober 2016 at 13:07
      K.

      minul on tagatiseks vanaema korter, polnud küsimustki, et kas sobib või ei. Laen SEB-is. Ja neil ei ole vahet, kelle oma on lisatagatis, sest sõlmitakse notariaalne leping selle kohta.

      • 25. oktoober 2016 at 22:21
        katd

        On ikka vahet. Swedist öeldi ka, et vanavanemate vara tagatiseks ei saa panna.

  • 25. oktoober 2016 at 10:05
    Nii on...

    No see laenu saamine on ikka hullult raske teema. (rääkimata omafinantseeringu tegemisest). Teenin üksi kusagil 800-900€ kätte ja uurisime ka mehega, et missugused võimalused meil pikaajalist laenu saada oleks. Ütleme nii, et esialgsetel arvutustel öeldi pankadest kohe, et max 50-55k. Ja mida ma Tallinnas selle eest saan? – ilmselgelt mitte midagi. Kui ma peaksin tahtma ka lapsi saada ja üldse vähegi normaalselt elada, siis ma ei leia, et tahaksin kusagil lasnamäel 1-toalises elada. Niisiis ei jäänudki muud üle kui kolida “kapakohilasse”. Korter, mille ostsime Kredexi käendusega on küll tunduvalt odavam kui see summa, mis ma laenuks saanud oleksin, aga näeb elatav välja. Jah, laenumakse on nüüd küll suht väike, aga Tallinnas tööl käies sõidame me ikka nii palju kütust maha, et sisuliselt oleks targem ikkagi Tallinnas korterit üürida. Ainuke lohutus on tõesti see, et see korter praegu on “oma”. Külalistest võib ilmselgelt unistadagi, sest iga normaalse inimese jaoks on siia sõit liiga kaugel (40km Tallinnast). Ma oleksin lahkesti nõud elama isegi Tallinna lähedal olevates väiksemates kohtades nagu Saue, Jüri, isegi Keila vb, aga need piirkonnad on ju ka ilmselgelt ainult suurt raha teenivatele inimestele. Ja ma tegelikult iial ei usu, et Tallinnas normaalset 100 000€ korterit keegi “üürilepinguga” nõus müüma on (vaevalt, et isegi oleksin :D ) Ehk siis elamegi siin “kapakohilas” ja loodame samuti, et varsti kukub mingi jackpot sülle!

  • 25. oktoober 2016 at 10:07
    Riin

    Küsisid selel Kredexi teema kohta. See asi käib nii, et Kredex ei maksa midagi, nemad lihtsalt käendavad. Ehk teil oleks võimalik osta 10% sissemaksuga kodu, millest siis ülejäänud 90% peate ka ikka ise ära maksma aastatega + intressid siis ofc. Kredexi käendus on nö lisakinnitus pangale lihtsalt.

    Postituse lõpu kohta….Ma millegipärast arvan, et mitte ükski korteriomanik, kelle korter midagigi väärt on (ehk asub linnas või linna lähedal) ei ole nõus sellise nö üürimisega, et elamine lõpuks üürnikele jääb :D Miks peaks keegi sellise asjaga nõustuma? Üüritakse välja enda kinnisvara ju ikka selleks, et üüritulu saada ja samas hiljem saab kinnisvara nt müüa ja omakorda raha. Ehk lugeja välja pakutud diil on ju lihtsalt üürimine, ainult et pärast jääb elamine üürnikule. Kuidas see nagu peaks üürileandjale kasulik olema :D

    • 25. oktoober 2016 at 10:26
      marimell

      No kui ta nt ei ela ise Eestis ja tal suva või päranduseks saanud jne ehk saab iga kuu plekki ja ühel hetkel enam ei saa. Või kui plaan nagunii müüa, siis saab lihtsalt niimoodi müüa.

      Aga loogish, et see suht ulmeline, miks keegi nii tegema peaks. Samas tehakse. FBs isegi mingi grupp, kus nii osta saab, aga need kohad ja korterid/majad on väga veidrad.

  • 25. oktoober 2016 at 10:08
    Merele

    No ma tahaksin ka villat Kakumäele, aga kui ikka rahakott ei kannata, siis tuleb valida nende asjade vahel, mida endale lubada saad. Sinu loetletud piirkonnad (kesklinn, nõmme, kristiine) on kõige kallimad üldse. Isegi kahe keskmise palga korral ma leiaks, et sinna suure korteri ostmine ei ole jõukohane. Need piirkonnad on jõukatele. Mina soovitaks vaadata Põhja-Tallinna (nt Erika tänavale). See piiirkond on linna keskel, mere ääres, hea ühistranspordiga ja veel suhteliselt odav. Mida rohkem seal arendatakse (Erika tänava kaubanduskeskus, Kopli liinid), seda ilusamaks ja kallimaks see piirkond muutub. Tulevikus saad ju korteri maha müüa ja siis seda raha uue laenu sissemakseks kasutada. Vähemalt koguneks nii midagigi. Praegu elate kõik maha.
    Teine variant on elada üürikas edasi, aga hakata ka investeerima nt aktsiatesse vmt. Siis ka raha koguneb ja tekib seljatagune, mis lubab heal juhul pensionäripõlves üürimist jätkata. Samas, kuni üürimine on sama kulukas kui laenumakse, ei pruugi eelarvest selleks üle jääda ja majanduslikult on mõistlik selles olukorras osta. See plaan oleks mõistlik, kui üürimine (eriti veel paremas piirkonnas) on nt 2x odavam, kui laenumakse samaväärse või kehvema pinna eest.
    Natuke offtopic ka. Meie mehega teenime pere peale ligikaudu 3000 eurot kuus. Mees on ametnik ja mina ka avalikus sektoris. Ei ole me tööle saanud tutvuste kaudu ega tegele tööl ülemusele sõpsi mängimisega. Ikka ise ülikoolis hoolega õppinud ja kandideerinud. Aga sellest hoolimata ei võtaks ma 150 000 eurost laenu. Hea palgaga töökohti on vähe ja konkurents kõva. Kui me need töökohad kaotaks, siis keskmise palgaga mingi tööotsa ikka leiaks ja laenu peab saama selle rahaga teenindatud.

    • 25. oktoober 2016 at 10:21
      marimell

      Kui korter, siis kesklinna – Kopli tekitab minus külmavärinaid ja Erika tn on Kopli. Võibolla ma elan vanas ajas ja ei suuda veel mõelda, et Kopli pole joodikute ja narkarite koht nagu ta 90ndatel oli. Käisin seal koolis, see oli räme – igal pool olid aint jotad ja süstlad. Väkk. Trauma ilmselt.

      Teistpidi, paneelikat ei taha, mujal aga ongi aint paneelikad. Igasugused mäed näiteks. Äärmisel juhul sobiks ka Pelgulinn, seal on ka armsaid majakesi aiaga. Aga samamoodi mul tunne, ma ilmselt vanas ajas kinni, et see mingi jotade kant :D

      Kui maja, siis võime ka linnast välja vaadata.

      • 25. oktoober 2016 at 11:26
        Liise

        Hahaa,

        Siin sulle soodsat hinda Erika tänaval
        http://erika15.ee/#hinnad

        Aga ei ole seal enam midagi sellist nagu vanasti. Väga rahulik on.

      • 25. oktoober 2016 at 12:04
        .

        Haahaa, pea kõik uued kortermajad ehitatakse paneelidest ehk betoonelementidest. :D

      • 25. oktoober 2016 at 12:10
        marimell

        Aga me ei otsigi uusehitisi ju!

    • 25. oktoober 2016 at 13:53
      Liina

      Jumalast mõistlik jutt Merelel. Ma teenin mehega ca 2600 kokku, raha on olemas, et võtta 150 000 korter, aga ma ei tee seda, sest milleks? Selle asemel investeeringi, et äkki 20 aasta pärast ei pea enam tööd siis tegema. Kuidas te Marimellid pensionieas hakkama saate? Hedon peab teid üleval või kes? Teine samasugune oleks Mallukas, kellel pole mingit arusaama rahast ja kui Kardo ema poleks nii hea inimene, siis omal käel see naine hakkama ei saaks. Ka siis mitte kui mees üksi koguks raha. Mind ajab see teema nii leili lihtsalt. Mõelge, kui meil polekski panku? Keda te siis süüdistate? Leia lahendus! Uuri, kust sissemaksuks raha saada – friends, family, fools. Kui sul nii palju sõpru on, kas siis 8 neist ei saa sulle 2000€ võlgu anda mingi normaalse graafikuga? Ole realist, te ei ole kõrgepalgalised, mingeid erakordseid oskuseid ka teil pole, tõmmake oma nõudmisi koomale. Vaadake kehvemaid kortereid, tänapäeval saab odava remondiga imesid teha.

      • 25. oktoober 2016 at 14:00
        marimell

        Tore, et unistamine ka tasuliseks tehti. Ma arvasin, et see on tasuta.

        Ma tõesti ei mõtle täna pensionile. Hakkan ju ometi mingit pensioni saama, eks siis sellest tuleb elada. Ajad võivad sada korda muutuda ja jumal, ma tõesti ei mõtle, mis ma kolmekümne aasta pärast teen.

        Kui meil poleks panku, siis oleks sitaks rohkem üürikortereid ja inimesed ei ostaks endale elamist, vaid rendiks. Kedagi ei süüdistaks, keda ma peaksin süüdistama? Riiki?

        Tõesti, mul pole selliseid rikkaid sõpru, kellel oleks vaba raha jalaga sedaga, kusjuures, rotid oleme me kõik (teie meelest), elame kõik üürikates. Ühel sõbral on enda korter ja sellega ka veidi hädas. Kulukas.

        Me pole kõrgepalgalised ega mingid erakordste oskustega spetsialistid, aga see ei tähenda, et ma peaksin elama kehvemas kohas ja linnast kaugemal ja ma ei tea mida. Sinu meelest peaks kõik vaesed ja lollid maal tara taga elama? :D

  • 25. oktoober 2016 at 10:23
    Siilike

    Vastuseks Kredexi küsimusele: Kredex annab ikka selle puuduoleva 10% sissemaksest ehk siis 10% laenusummast panete ise ja 10% Kredex. 80 000 puhul oleks siis endal 8000 ja Kredexilt 8000. See 20 000 piir on siis juhuks, kui ostetava kinnisvara hind ületab 200 000, siis saad max 20 000 ja maksad ise ülejäänu.

    • 25. oktoober 2016 at 11:10
      m

      Kredex ei anna ise midagi, ainult käendab. Pank annab lihtsalt käenduse võrra rohkem laenu. Sinu toodud 80 000 puhul on siis endal vaja maksta 8000 ja pank annab laenu 72 000.

  • 25. oktoober 2016 at 10:27
    d

    Vahel tuleb sitast saia tegemine odavam või on see lausa targem variant kui osta valmis korter, sest tean juhtumisi, kus on ostetud uus remonditud korter, kuid remont on tehtud väga pealiskaudselt ja pead ise ikkagi üle tegema.
    Isegi ostsime korteri, mille pm nullist üles ehitasime ja saime odavamalt kui samaväärsed uued. Aga rolli mängis ka see, et saime väga soodsa pakkumisega korteri, millega hetkel pole võimalik midagi vähemalt kahetoalist leida.

    • 25. oktoober 2016 at 10:29
      marimell

      No oleneb muidugi korterist/majast, aga in general, osta kap remonti vajav korter majas aastast 1950, kus nt fassaadki tegemata, tuleb alustada juba soojustamisest, vanade elektrijuhtmete ja torude vahetusest ja läheb ikka ulmekalliks ma arvan :)

  • 25. oktoober 2016 at 10:28
    K

    Kahjuks ei saa ka KapaKohilasse 26 000 korralikku korterit. Siin korterid ikka tunduvalt kallimad.

    • 25. oktoober 2016 at 10:30
      marimell

      Novot :)

  • 25. oktoober 2016 at 10:31
    janet

    Pärnu kõlab hästi, tulge jah siia :)

    Aga tegelikult, edu!

  • 25. oktoober 2016 at 10:32
    Terje

    Kui nüüd veel paar vabandust ära jätta, siis saaks juba asja küll. :) Esiteks pole vahet, kust tuleb raha, vaid oluline on see, et ta on. Me saame mehega kahepeale üle 3000 eur palka kätte, aga me ei reisi aastas 5000 euro eest, sest see käib meil üle jõu. Prioriteedid on teised – ostsime oma kodu ja sisustame seda. Kuna elame pisut linnast väljas ja käime tihti ka maal, on meil väga vajalik ka auto. Lisaks sellele paneme rõhku täisväärtuslikule toidulauale. Natuke paneme kõrvale küll raha, aga ilmselt rohkem siis, kui kodu valmis.

    Ühesõnaga! Teil oleks see kodu sissemakse juba olemas, kahe-kolme aastaga, kui te ei oleks neid reise teinud. Me küll üksteise närve ära pole söönud, kui pole 2a reisinud. Ja meie kakleme küll, erinevalt teist, sest oled palju maininud, et te praktiliselt isegi ei vaidle. Seega võib-olla polegi see puhkus siis nii hädavajalik igal aastal. :)

    Lisaks tahtsin öelda, et lisatagatis ei pea olema enda oma. See on lihtsalt eelistus, et ei oleks teist notaris käiku, muud midagi.

    Ja veel.. standardid pisut madalamaks. Kesklinna te selliste sissetulekutega kodu ei leia. Ja tegelikult on reaalselt vaja igaühel natuke omaette aega, seda ka lapsel. Ärge ostke ühetoalist korterit! Mina elaks pigem lasnamäel oma korteris, mille olen omale koduseks teinud kui kesklinnas ühetoalises.

    Aga noh.. ma elan üldse Tartus ja see on ka mõnus. :)

    PS! Ärge küsige omanikult seda ostmise varianti. Teil pole ühetoalisega varsti enam midagi teha. Üürige siis pigem suurem. :P

    • 25. oktoober 2016 at 10:40
      marimell

      Ma ei ostaks hea meelega ka kahetoalist, sest kui võtta 10+ aasta perspektiivis, oleks suuremat vaja :)

      • 25. oktoober 2016 at 14:43
        Terje

        See polnudki kogu mu jutu mõte. Me ostsime ka kolmetoalise, kuigi elame kahekesi. Lihtsalt viimasest lausest jäi mulje, nagu mõtleksite selle ühetoalise jätmisele.

  • 25. oktoober 2016 at 10:40
    mann

    Mina soovitaksin teil omavahel peresiseselt paika panna näiteks 5 aasta plaan. See võib olla ka 3 või 6 aastat – kõik sõltub ikka teie enda nägemusest, võimalustest jne. See ei peaks olema blogiteema, vaid ainult teie enda asi. Tulemuseks peaks olema siis selle plaani lõpuks võimalus osata omale kodu (teisisõnu saada endale sobiv laen). Miks on plaani vaja? Aga selleks, et oma eesmärk konkreetselt silme ette saada ja tegutseda vastavalt plaanile. Siis ei teki nii palju kõrvale minevaid kulusid. Selge see, et peate mõnedest asjadest loobuma ja ilmselt on selleks just need pikemad/kallimad reisid, aga kui tulemuseks on oma kodu, siis võibolla polegi nii keeruline sellest ajutiselt loobuda? Selleks et teineteisel silmi peast ei kratsiks, on võimalik puhata ka teistmoodi, tuleb lihtsalt olla leidlik. Plaani sisu ongi siis peamiselt see, mismoodi ja kust te säästate, mida jätate tegemata, mida teete jne. Kui sellest plaanist teavad ka teie lähisugulased, sõbrad, siis ka nende osa plaanist olekski see, et nad teavad, et kingituseks sobib alati teile tuua raha ja see läheb alati siis just koduostu fondi. Vahel innustuvad sõbrad rohkemgi kui oodata oskate, kui nad teavad, et saavad teid oma pisikeste panustega aidata. Ühesõnaga – selline konkreetne eesmärgi seadmine ja plaanist kinni pidamine aitab olulisel määral hoida motivatsiooni üleval ning liikuda samm-sammult eesmärgi poole. Kindlasti leiad ka sa selle aja jooksul töö või saad käima oma äri ja sissetulekud suurenevad. Omamoodi te töötate oma kodu nimel siis Meelisega nagu meeskond – toetate, lohutate, innustate teineteist kui ühel mott kukub või siht silme ees nõrgeneb. Reisimise asemel lubage endale vahel harva mõni luksulikum spa-puhkus, sõitke nädalavahetuseks kasvõi Lätti jne. Jah, alati võib öelda, et ma ei taha nii elada, aga ega teistmoodi see kodu lähemale ei tule. Mina olen sellise plaanimajanduse läbi teinud ja minul see töötas. Ma olen selles mõttes veidi sinu moodi, et raha tuleb-raha läheb ja küll kuidagi ikka saab. Kui ühel hetkel aga oma kodu soov tekkis, siis sain ise aru, et ma ei suuda elades niimoodi omale kodu saada, kui ma ennast ise piiridesse ei sea. Ja siis ma maha istusingi ja omale plaani paika panin. Selge see, et kõik 100% nii ei läinud, nagu ma ette plaanisin, aga samas oli ikka oluliselt lihtsam raha kõrvale panna ja säästa ning teha mõnikord valikuid, et kas säästan seekord või mitte. Ja nii see raha kogunes, sain sissemaksuks raha kokku 5 ja poole aastaga. Kusjuures päris suur osa olid sugulaste ja tuttavate kingitused minu korteriostufondi. See üllatas mind isegi kõige rohkem, kui väga inimesed minu ümber kaasa soovisid aidata. Seejärel hakkasin sobivat korterit ootama-otsima ja see võttis ka aega, sest minagi ei tahtnud suvalist korterit, kuid samas oli mul selge hinnapiir ees. Panka vahetasin ka sellepärast, et soodsama laenu sain mujalt kui oma senisest kodupangast ja nii ta läks. Nüüd on veel 5 aastat laenu maksta ja siis on mul päris oma kodu. Kokku 20 aastat laenumaksmist + 5 plaanimajandust enne seda… Ja ma ei kahetse hetkegi seda, et 5a väheke kasinamalt elasin. Mina olin siis üksi, ilma lasteta kui ma kodu endale plaanimajandasin ja ostsin, töötasin õpetajana. Osad pangad ei lasknud mind isegi uksest sisse kui laenusoovi avaldasin (õpetaja palk ei olnud piisav argument)- seega tasub läbi käia kõik pangad. Nii ta siis tuli, see minu oma kodu.

  • 25. oktoober 2016 at 10:46
    ch

    Marimell…nii must -valge see asi ka ei ole :D oma võimete piires ikka.. pelgulinnas on eestiaegses kivitrepikojaga puumajas ( oma aed jne olemas) võimalik soetada remonti vajav krt ka alla 40 000 eu.r Laulasmaal maa 1000 rm 13.000 eur , majakarp peale, maksumus alla 20 000 eur + sisetööd pane veel 20 000 eur-oleneb ,mida tahta.. Käed jalad küljes saab ehitatud küll. Lisaks, on see omafinantseering ka tunduvalt lihtsam kui kirjutasid ..kõik ei ole nii keeruline :D Mina kasvatasin pikka aega üksi last, käsin tööl , võtsin laenu , ostsin meile kodu , tegin selle ilusaks, soetasin laenuta auto -see aeg oli auto vanus 5 aasta vana, sain maksud makstud, süüa ja reisida ka( ja kingitusi ei teinud mulle keegi :D ) ..Kõike saab ,tahtmise küsimus .seda enam kui olla koos ja ilusti koos :) nagu Sina ja Meelis Paljudes riikides inimesed elavadki terve oma elu üürikates ja pole ka midagi hullu ..mis elustiil kellelegi sobib ja omane on , nii lihtne see kõik ongi :)

  • 25. oktoober 2016 at 11:00
    Ats

    Kredexist.

    Meie ostetav korter maksis ümmarguselt 90,000.00 Pank nõudis sissemaksuks 20%, aga nii palju meil ei olnud. Otsustasime kasutada Kredexit. Meil oli olemas 10% ehk 9,000, Kredex käendas ülejäänut. See lihtsalt tähendab, et sa teed nendega lepingu ja nemad nö vastutavad selle ülejäänud 10% eest. Sina aga pead neile maksma selle eest ühekordset teenustasu (äkki oli 3% käendatavast summast, ehk 3% 9,000 st meie puhul). Ja sellega ongi asi korras, midagi muud maksma ei pea Kredexiga seoses.

    Teine asi on see, et kui meie korter maksis 90,000 ja meie reaalne oma osalus oli 9,000, siis me ei pidanud lanu võtma mitte 90,000, vaid 81,000. Sest 9k me ju juba maksime ära sissemaksuks (:

    Mis meid ennast üllatas, oli teenustasudele kuluv summa. Kasutasime tutvusi nii hindamisel kui ka pangatehingute puhul, kuid kokku läks kuludeks umbes 1,500 eurot (pidime notariaalselt broneerima+ hilisemad notari- ja pangatehingud)

    Kuumakse on meil täna umbes 305 eurot+ kindlustus 7? eurot+ kommunaalid (30a peale laen). Loodame, et euribor niipea ei tõuse.

    *pangakalkulaatorites on intress veidi kõrge, reaalne intress jääb täna umbes 2-3% vahele (oleneb inimesest, enamasti olen tutvusringkonnas kuulnud 2,5%)
    *intress on mingil määral kaubeldav!!!
    *teatud juhtudel lubatakse omaosaluseks võtta pangast ka väikelaen. St, et esialgu maksad kahte laenu.

    • 26. oktoober 2016 at 13:24
      mai

      Notaritehingutel on omad riigilõivud, neid ei saagi väiksemaks kaubelda. Küll aga jah hindamist.

  • 25. oktoober 2016 at 11:03
    MARI

    Minu elukaaslane sai 800€ netopalga juures üksinda 36 000 laenu:) Ostis linnast 25km v2ljast suvilatüüpi maja ja ehitas ise elumajaks:) Korterit polnid m6tet linnas vaadata,selle raha eest poleks midagi saanud ja milleks 8ldse?n88d oma hoov,maja ja t88le s6idab 25 minutit:) Aga maja pole ka m6tet psta kui sul pole hakkamist ehitada ja susserdada sellega:)

    • 25. oktoober 2016 at 11:28
      marimell

      Maja olekski kõige ideaalsem variant, aga samas mitte väga kaugel linnast :)

  • 25. oktoober 2016 at 11:26
    marks.

    Mina olen üksikema oma kahe lapsega(3 ja 4). Tahan korterit osta. Lühidalt öeldes saatis swed mu per**e. Nende jaoks oli mu palk(700) väike ja mul on kaks ülalpeetavat. Ütlesid et ma leiaks omale kaastaotleja siis kergem. No miks pean ma kellegi veel asjasse segama? See summa mis pakkusid oli ka umbes 15 vms. No mis teen sellega??
    Pöördusin veel nordeasse ja seb-sse. Nordeast oleks ka pm saanud aga jäin asju ajama seb-s ilmselt lihtsalt sellep et oli tore kliendihaldur kes seletas asjad ilusti lahti. Seb-st oleks ma saanud veel rohkem laenu, kui ma küsisin ja tingimused leebemad. Soovitan Seb-d :) ja edu :)

  • 25. oktoober 2016 at 11:55
    Noorpere

    Me oleme oma elukaaslasega 21 aastased noored, meil on oma maja (soetasime juba aasta tagasi) mis asub Pärnust 6 km väljas, me omame 2 sõidu autot, ja seda kõike ainult mehe 1000 eurose palga eest, nüüd küll saab rohkem, aga siis oli see summa ikka palju väiksem. Maja ise maksis 30 000, küll asub see suvilapiirkonnas aga nüüdseks on enamus suvilad tehtud elumajadeks ja nii ka meie oma oli tehtud, hoov on suur 900m2, juurdeehitust saab ajajooksul teha nii palju kui tahad.
    Kui väga tahta saab alati, ja maksame 150 eurot kuus + elekter ;)

  • 25. oktoober 2016 at 12:25
    Jenna

    Mina ei saa ausalt aru mis värk on sellega, et iga hinna eest peab olema OMA maja. Kas on parem olla 30 aastat panga ori ja elada tagasihoidlikku elu lihtsalt sellepärast, et omada seda OMA maja/korterit? Või elada üürikorteris/majas sama ja seejuures reisida, saada kogemusi, nautida elu ning kui peaks tulema tahtmine kuhugi paikseks jääda, siis soetada elamine? Eriti veel arvestades seda, et inimesed ei pruugi jääda ühte kohta 30 aastaks. Üürikaga on hea vahetada elukohti. Kes see viitsib veel mingit kinisvara hakata maha ärima, kunagi ei tea, mis turuseis tol hetkel olla võib.

    • 25. oktoober 2016 at 12:48
      Ell

      Pangaorjuse asemel, kus iga kuu maksad ikkagi OMA kodu eest ja üldjuhul saad selle summa müües tagasi, on etem olla ÜÜRIORI ja välja kolides on see raha nn korstnasse kirjutatud? Veider loogika… :D

  • 25. oktoober 2016 at 12:30
    Maria

    Meie näide. Tahtsime ka suuremat (3-toalist), aga sobivat ei leinud. Leidsime hoopis ühe imearmsa 2-toalise (ridaelamutüüpi ehk läbi 2 korruse ja omaette sissepääsuga) Ja otsustasime hetkel selle kasuks.
    Kui otsima hakkasime oli eelarve 50 000, lõpuks ostisme 80 000 eest, aga see-eest puuduvad püsikulud (maksame aind vett-elektrit) Kalkuleerisime, et mõistlikum on võtta uuem, väikeste kuludega korter ja maksta veidi rohkem laenu, aga kuus kulutatav summa jääb ju ikka samaks, lihtsalt kinnisvara on rohkem väärt :)
    Müüjalt kauplesime hinna 76 000 peale, seega omaosalus ehk 10% jäi 7600 lisaks arvestasime ca 1000 euri lisaks muudele kuludele (hindamisakt, notar, kredexi käendustasu jne)
    Küsisime ka pakkumist mitmest pangast ja kuigi Swed tegi parima pakkumise, surusime SEB-d kui kodupanka niikaua et nad ka vähemalt samaga vastaks ja ei peaks panka vahetama (intressimäära üle)
    Ehk siis lõppkokkuvõttes võtsime laenu ca 70 000, 30 aastaks (selle intressikulu üle pole vaja kuigi palju pead vaevata, kunagi ei tea mis võib juhtuda, vbl saad juba 10 aasta pärast kogu laenu tagasi maksta või mis iganes :))
    Ehk siis koos kindlustusega (kodu,laenukaitse) maksame kuus umbes-täpselt 300 euri, kommunaalid lisaks ca 50.
    Praegu oleme rahul, kuigi pikas perpektiivis tahaks ikkagi suuremat. Eks siis paari aasta pärast vaatab uuesti

  • 25. oktoober 2016 at 13:07
    Merele

    Kas te olete ikka majatüüpi inimesed? Muru niitmine, puude lõhkumine ja ladumine (kui on tavaline ahjuga küttesüsteem), lehtede riisumine, maja putitamine, lume lükkamine jne. Pluss sul on nendeks töödeks kohe vaja ka tööriistu – muruniiduk, trell, saag, kirves, labidas, tööriistakohver jne. Ehk aega ja raha kulub maja haldamisele rohkem kui korterile. Mulle tundub rohkem, et te olete inimesed, kes tahavad oma vaba aega sõpradega veeta või kuskil väljas käia, mitte seda nö majja matta. Lisaks kui linnast välja kolida ja pole usaldusväärset ühistransporti, mis nii 5-10 min kõndimise kauguselt läheb, siis peaksid ikka mõlemal load olema.

    Samuti kui tahta linnale üsna lähedal normaalset uut maja, siis ei tule see sul teps mitte odavam kui kesklinna korter. Kui oled nõus ostma pisikese krundiga maa või vana suvila ja siis oskad ise ehitada omale sobiva hoone, ainult siis saad maja suhteliselt odavalt kätte. Kas te oskate seda teha? Ja kas teil on ehitamise ajal kuskil olla, kui laenumaksed juba jooksevad ja seetõttu üürimiseks enam ei jätku?

    • 25. oktoober 2016 at 13:24
      marimell

      Oleme täiega majainimesed. Terve elu tegelikult majas elanud. Lund rookinud, riisunud, õunu korjanud, maasikaid rohinud jne
      Meil on siin ka aed, mida naabrid väga ei kasuta ja suurem osa tööriistu, labidaid, kirveid, saage olemas. Ainult muruniiduk on ühistu oma. Aga no küll selle ka soetatud saab.

      Ideaalis oleksime nõus muidugi kõpitsema ja tegema, aga ma räägingi, et päris sara ei tahaks, kus peaks pmst vundamendini lahti võtma ja elektrijuhtmeid ja torusid vahetama hakkama.

  • 25. oktoober 2016 at 13:26
    Liina

    Ma tahtsin mingi pika kommentaari kirjutada ja siis taipasin, et sa ei saaks sellest mingit abi, sest sa oled nii jubedalt iseteadlik. Selle asemel, et juba aastaid tagasi oleks oma kodule mõelnud ja nt säästmisele. Aussi rahadega poleks saanud sissemaksu teha? Te lihtsalt ei mõelnudki sellele. Palun õpetage vähemalt Hedonit rahaliselt edasiviivaid otsuseid tegema.

    • 25. oktoober 2016 at 13:38
      marimell

      Oleks saanud Aussi rahadega, aga laenu poleks saanud, sest meil polnud ju Eestis tööd ette näidata. See oli me algne plaan, aga jumal tänatud, et me siis seda laenu ei saanud, sest olime sunnitud sellest rahast üle poole aasta elama – ma sain tööle osalise tööajaga jaanuari lõpus (märtsist täiskohaga) ja Meelis alles aprillis.

      Me oleme tegelikult terve elu kuklas kandnud oma kodu ideed, aga oleme sealjuures olnud ka realistid, et me ei saaks laenu, olenemata kas meil on sissemaksu raha või ei, sest me sissetulekud ei ole panga jaoks piisavad.

      Isegi kui ma teeniksin blogiga kaks tonni kuus, siis see poleks regulaarne laekumine “tööandjalt” ja panga silmis oleks see ilmselgelt ikkagi null tulu.

      • 25. oktoober 2016 at 14:15
        Liisa

        Mitu korda te selle aja jooksul Eesti erinevad pangad läbi olete käinud ja oma võimalusi uurinud?

      • 25. oktoober 2016 at 14:40
        marimell

        Ei olegi hetkel. Järgmisel nädalal lähme nagu kirjutasin.

      • 25. oktoober 2016 at 18:07
        Liisa

        Siis on see väide ju täitsa alusetu: “Me oleme tegelikult terve elu kuklas kandnud oma kodu ideed, aga oleme sealjuures olnud ka realistid, et me ei saaks laenu, olenemata kas meil on sissemaksu raha või ei, sest me sissetulekud ei ole panga jaoks piisavad.”. Te ju ei tea, mida pank oleks teile mingil hetkel öelnud. Ja kui üks pank nt ka keeldub, siis teine võib teha superhea pakkumise. Omad kogemused.

      • 25. oktoober 2016 at 20:31
        marimell

        Jep! Lähme nüüd käime kõik läbi!

  • 25. oktoober 2016 at 13:49
    V.

    Palkade osas nii palju, et oleme mehega mõlemad suurtes firmades ( telekommunikatsioon ja it) keskastmejuhid ja brutopalgad kokku on 5300 euri. Samas meile mõlemale meeldib oma töö.

    • 25. oktoober 2016 at 14:03
      V.

      Lisaks veel nii palju, et oma esimese korteri ostsime alles siis, kui mingi 4000 krooni palka saime :), pole ka kummalgi rikkaid vanemaid, aga väikse sissemakse ja lisatagatise abil oli see täiesti tehtav.

      • 25. oktoober 2016 at 14:40
        marimell

        Meil näiteks puudub lisatagatis.

      • 25. oktoober 2016 at 19:31
        Mann

        No ma saan aru, et te pole Meelise emaga isegi arutanudnseda lisatagatise asja ju, kuidas siis saab öelda, et ei ole tagatist. Uurige!

      • 25. oktoober 2016 at 20:29
        marimell

        Uurime :)

  • 25. oktoober 2016 at 14:23
    v

    Täiesti ajuvaba on Meelise kirjutisest see osa, kus ta räägib, et üürikast saab ju alati väiksemasse minna, kui üüri maksmiseks enam raha pole? Te elate ju ühetoalises :D Läheksitegi siis kuuri? Makseraskuste puhul saab võtta ka laenu maksepuhkuse ja ootamatuste (koondamine) puhul toimib väga hästi ka laenukindlustus.

    Lihtsalt see õigustamine, et kuidas EI SAA, tegelikult ennast ei õigusta. Saab küll. Kommunaalmaksed on nii üürikas kui ka laenuga ostetud korteris. Ilmselt peab teie kuu üür olema praegu lihtsalt nii väike, et seal elamine odavam tuleb kui laenumakse.

  • 25. oktoober 2016 at 16:46
    Greta

    Mina arvan,et üleöö ei muutu teie olukorras midagi ja nagu keegi soovitas,siis tehke tõesti mingi plaan. Point on see,et Leenul peab olema täiskohaga töö,ei saa ootama jääda,et leiad enda jaoks just selle “sobiva”. Kui te tõsiselt tahate oma elamist,siis ilmselgelt peate mingeid järeleandmisi tegema ja pingutama.
    Mul tekkis küsimus,et mis tööd Meelis praegu teeb? Varem ütlesite,et tegi ka häatitasustatud tööd,aga oli nii stressis jne? Mis töö see siis on,mida ta praegu sellise palga eest on nõus tegema?
    Otsi endale töökoht ja jätke oma reisid ära. Sa oled ju rääkinud,et te kunagi ei tülitse ja olete nii chillid,et miks teil on siis vaja Tais 5000€ lebotada,et oma suhet õnnelikuna hoida? Ma ei saa sellest poindist aru sorri.
    Mina ja abikaasa tegime lisavahetusi ja säästsime,kuidas saime 6 kuud enne kui laenu saime (Inglismaal on oluline viimase 6 kuu sissetulek). Mina olin tööl kõik nädalavahetused ja ka öösiti nädalasees. Oli sitt ja pere jaoks aega polnud (mul oli siis 2 a ja 7 kuune laps ),aga asi oli seda väärt.

    • 25. oktoober 2016 at 20:47
      marimell

      Meelis on müügimees, kellel on põhipalk ja nö müügist otseselt teist samapalju juurde ei tule.

  • 25. oktoober 2016 at 17:10
    M

    Mina leian seda, et kui oleks ikka väga suur soov oma kodu soetada siis haaraks inimene kinni igast tööpakkumisest, mis vähegi normaalne tundub. Ei ole vaja taga ajada preždiisikat töökohta teistele näitamiseks, paljudel töökohtadel on ka võimalus kuhugi areneda või tõusta.

    Ise soetasime elukaaslasega korteri ca. aasta tagasi ning sellise, mis vajas remonti. Samas see variant sobis ideaalselt, kuna saime kodu vastavalt oma maitsele kujundada ja võitsime oluliselt ka rahas. Ma ei tea vist ühtegi inimest enda tutvusringkonnast, kes oleks võtnud laenu sellise intressi %-ga nagu sa eelpool mainisid, meia saime enda laenuintressiks 1,9%. Eks see mõneti oleneb ka sellest, mida endale välja kaubelda suudad.

    Minu soovitus teile oleks, et rohkem tegutsemist ja vähem hala selle üle, miks ei saa! Tuleb ikka mõelda, et küll saab!

    • 25. oktoober 2016 at 20:50
      marimell

      Me ei otsigi ju mingeid megaprestiižeid töökohti! Teeme seda mida oskame ja teha tahame. See on jälle valikute küsimus. Mina ei taha päevast päeva surra lihtsalt selleks, et saada oma neli seina ja siis hakata veel uut tööd otsima jne

  • 25. oktoober 2016 at 17:57
    Mia

    Siin leidub väga asjalikke kommentaare ja tasub neid kuulda võtta;)

    Minu unistus on ka kogu aeg maja olnud, Nõmmel! Aga ega ma selle pärast ei ole nõus raha tuulde loopima ja üürikas elama! 5 aastat tagasi sai ostetud(ilmselt sinu õudusunenägu) kõige jubedam ja odavam! korter mustamäe paneelikas, renoveerimata ma(jube, eks!). Ja mu elukaaslane ei olnud alguses seda pildilt nähes nõus isegi vaatama minema. Kapitaalremondile läks 10k ja korter oli odav,3-toaline. Praegu elame välismaal, üürime seda välja ja passiivne sissetulek olemas. Kui maha müüks, saaks Nõmme maja sissemaksu, sest võitsime renoveerimisega 20-30k.

    See et te kohe ei saa Kesklinna aiaga korterit, ei tähenda, et sa oma unistuse maha peaks matma;) Aga noh ma loodan, et te siiski lõpetate selle moto(lollidelt tulebki raha ära võtta) järgi elamise ära ja hakkate raha investeerima.

    Ja su jutus on tõesti ebaka. Kogu aeg saate nii hästi läbi ja 0 nääklemist. Nüüd tuleb välja, et ilma Tai reisita läheksite üldse lahku. Ma usun, et ka Hedonile teeb halba see üksi jätmine ja kui teeksite mõneks aastaks pausi reisimistele, siis mõne aja pärast saate kolmekesi koos reisida. Ei pea teda koju nutma jätma.

    Ühesõnaga tehke exceli tabel ja märkige iga kuu oma tulud kulud. Ja hoidke kulutustel silm peal. Vb saaksite tõesti Pärnusse kolimisele isegi mõelda. Usun, et poleks ka seal probleem sellist palka teenida nagu Meelis praegu saab. Hedonile rahulik lapsepõlv ja seal palju spaasid. Ei peaks ööbimist maksma hotellis:)

    Vahest tasub elu muuta:)

    • 25. oktoober 2016 at 20:44
      marimell

      Heh :)
      Ma lihtsalt leian, et vahel on vaja juhe seinast välja võtta ja ma pole seda kunagi suutnud Eestis teha. Siin ei saa puhata nii nagu välismaal. Aga noh, eks see olegi valikute küsimus.

  • 25. oktoober 2016 at 19:04
    mari
  • 25. oktoober 2016 at 19:29
    Mann

    Sellesmõttes, et kahepeale 800.- euri reaalset sissetulekut rahana on veidi niru või mis?
    Mis see pildistamine ei too siis midagi sisse v?
    Äkki hakkaks reaalselt uut tööd vaatama mees siis?

    Tegelikult tundub, et elate mugavustsoonis ja ei tahagi väga muuta, sest muutus = rohkem tööd.

    Miks arvate, et Meelise ema poleks oma elamist tagatiseks andma? Kas tal on põhjust kahelda teie maksesuutlikuses?
    Samas muidugi, kui sissetulek on 800 ja prioriteet on reis, siis võib kahelda ikka Jah.
    Meil oli 10a tagasi mehe vanaisa nõus oma maja tagatiseks andma (ja vanad inimesed üldiselt pigem põevad selliseid asju)
    A vat me elamegi seal “kapakohilas”
    Peame omal valikul oma elu elama autost sõltuvana, aga me oleme sellega nii harjunud! Lapsed käivad kooli 20km kaugusele, aga ilmselt jõuavad nad ikka kiiremini, kui enamik tallinna lapsi. Mees käib tallinnasse tööle, jah 100km, jeah, peab ärkama veidi varem, aga mis ta sellest kaotab? ja sõpru käib külas piisavalt ja meie käime sõpradel ka, pigem naudivadki nad just seda, et nad tulevad meile sauna ja grillima ja naaber ei vahigi mis värvi trussad jalas on!
    Kui sõbrad tahavad tulevad nad lõdvalt ka Sakku või Saku taha.

    Sga noh, teie elu, teie valikud!

  • 25. oktoober 2016 at 19:53
    K

    Imestasid, et miks peaks inimene laenu võtma kui kinnisvara juba olemas- minu õde ostis näiteks endale kodu laenuga ja siis peale seda veel kaks korterit, mõlemas hetkel üürnikud sees (üüritulu 100-200 euri suurem summa kui tema nende korterite eest laenu/kindlustust maksab) nii, et üürnikud maksavad kinni pangalaenu ja natuke veel peale ning tulevikus jätab korterid oma kahele lapsele. Ise plaanime samamoodi mehega teha.
    Aga soovitan sul ka ikkagi tööle minna, kasvõi esialgu kuhugi, kus ehk nii väga pikas perspektiivis end ei näe, aga et vähemalt sissetulek oleks olemas.

    PS. Kirjutasid, et käisite reisil selle pärast, et teineteisel hinge ei sööks-miks nbeed reisid siis just 5000 peavad maksma? :D 1000-ga saaks juba päris ok reisi kui ise kokku panna, kahe aastaga oleks säästnud 8000 euri ja olekski 10% 80 000 korteri sissemaksest koos. ÜTLesid küll, et need reisid maksid need blogi reklaamid kinni, aga mis vahet sel reaalselt on, kust see raha tuli, kõrvale oleks ju ikka saanud panna.

    • 25. oktoober 2016 at 20:29
      marimell

      No tonn nägu ongi ok reis :)

  • 27. oktoober 2016 at 14:16
    Maria

    Neid kommentaare lugedes leiab veelkord tõestust tõsiasi, et inimesed on ikka nii paganama erinevad. Ma saan täiesti aru inimestest, kes pigem investeerivad eluasemesse kui reisisimisse, ise aga pigem pikutaks paar nädalat aastast Aasias ja koguks raha selle jaoks. Minu arvates, aga tulla siia kedagi maha tegema ja näägutama, kuidas keegi majandab ja tegutseb, on hale. Mul on kahju, et neid inimesi on palju. Aksepteerigem erinevaid vaateid, mõistke ja enne kui teete maha kellegi teise, vaadake enda sisse :)

  • 27. oktoober 2016 at 23:49
    Mir.

    Kesklinn on piiratud mahuga maa-ala. Nõutud maa, mis eriti laiemaks kasvada ei saa, tähendab, et seal saavad elamist lubada ainult kõige rikkamad inimesed. Näiteks mujal maailmas, kas Londonis või New Yorgis tuleks kõne alla, et a la Manhattanil ja Chelseas elavad väikeettevõtjast fotograaf+toitlustaja vms. Tippelukoht on ikka ainult tipp ühiskonnale – kõige rikkamad, kõige suuremate ettevõtete omanikud, tipp-poliitikud jne. Vanasti veel oli kesklinnas neid kahe silma vahele jäänud asumeid, kuhu said nö tavainimesed end soodsalt sisse seada. Pluss veel segased ajad 90ndatel, kus kõik oli pahupidi. Nüüdseks on elu normaliseerunud ja see tähendab, et inimesed saavad endale lubada elukohta ainult oma varandusliku klassi järgi. Naeruväärne oleks ju arvata, et isegi tipp IT-progeja kõva palgaga saaks endale lubada NY-s manhattani korterit, kus naabriteks Beyonce ja Donald Trump või keegi selline :D Siin on mastaap väiksem, aga alus sama. Õnneks sul on vähemalt plaan, kuidas loodetavasti hakata järsult omi sissetulekuid suurendama. Paljudel pole sedagi veel unes ka tehtud, aga ikka jauravad, et tahavad elada ainult kesklinnas nagu peast lihtsad veidike :D

  • 29. oktoober 2016 at 01:18
    Käi jala

    Ok, I’m done. Ma olin su blogi kauaaegne lugeja, aga enam mitte. Naine, võta end kätte ja ära virise!

    Küll ei leia sa tööd ja küll ei sobi üks ja siis teine ning kolmas variant on päris halb. Tahaks tööd, aga tahaks mingit hästitasustatud hõbelusikaga tööd. Tahaks raha, aga vaeva ei tahaks näha. Tahaks uut ja ägedat korterit trendikas rajoonis, aga raha maksta ei tahaks. Tahaks laenu, aga pank vana kurjam ei taha seda vabakutselisele blogijale, kes tööd ei taha teha, anda. Damit! Küll see maailm on ikka ebaõiglane laisa töötu vastu, kes veel takkapihta on kimpus oma eelarvamuste küüsis.

    Btw, ma panin huvi pärast City24 otsingusse korterid selles hinnaklassis (kuni 70 000 €) ja eelistatud piirkonnad- vasteid tuli, seega ei ole midagi, et valikut ei ole.

    • 29. oktoober 2016 at 19:55
      marimell

      Saada mulle ka siis! Miks mina ei leia? Mida ma valesti otsin? Et ei taha kapitaalremonti vajavat 30ruudust urgast? Jah, sorry, mul on oma standardid. Ma ei näe ka pointi osta mingi urgas, see tühjaks lüüa ja hakata otsast sisustama, sest ega see kokkuvõttes odavam tule.

15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://marimell.eu 300 0