Mari-Leen Albers

hinnatud sisulooja ja majaväline turundaja, reisihunt ja kokkamisentusiast

Miks me oma kodu ei osta?

Pealkirjas esitatud küsimusega pommib mind mingi kodu-ment askis iga kuu aja tagant ja iga jumala kord pean ma hakkama jälle seletama, et… Pank ei anna laenu, mul pole mõtet isegi uurima minna, sest meie sissetulekud on alla igasugust arvestust.

Panga jaoks ei loe see, et ma olen aastaid suutnud õigeaegselt tasuda oma korteri üüri, kõrvalkulud ja muud kulud (telefon, internet, digitv jne). Nende silmis pole meie palk piisav, et laenu saada. Nii lihtne see ongi.

Kõige sagedamini esitatud küsimused (lisaks sellele, et miks meil oma kodu pole):

Olete ju piisavalt kaua koos olnud, et sissemaksu raha kokku koguda?

Jah, oleme tõesti olnud ligi seitse aastat koos, sellest aasta Eestist eemal. Sellest kolm aastat on Meelis olnud ametlikult töötu. Sellest neli aastat olen mina olnud vabakutseline. Panga jaoks tähendab see „maksujõuetut“.

Ja teine asi on see, et ma võin ju selle sissemaksu raha leida, see ei tähenda, et ma laenu saan.

Aga teenige siis suuremat palka!

Aga palun, pakkuge meile tööd, et me saaksime kuus teenida paar-kolm tuhat, et pank meid maksujõuliseks peaks ja meile laenu annaks, et mingi räbalama kolmetoalise osta saaks. Hindu olete vaadanud, enamvähem sobilikus kandis, enamvähem konditsioonis korter maksab keskmiselt sada tonni!

Miks on kohe vaja osta saja tonnine korter? Ostate odavama ja väiksema, hiljem vahetate…

Ma ei näe ka mõtet osta mingi uberik, see korda teha, osta ja remontida ja teha ja siis kolme aasta pärast vahetada. Ehk et, ma ei näe pointi, investeerida sinna oma aega, raha ja seda sisustada endale meelepäraseks, kui ma nagunii selle maha pean müüma. Hetkel, ma näen, et on mõtet osta kolmetoaline, selline, kuhu ma vähemalt kümneks või enamaks aastaks jään.

Ostame siis kui on piisavalt sissetulekut, et osta see, mida me tahame ja kui ei ole siis ei ole ja elame üürikas edasi.

Variant oleks osta mingi räbalam variant (noh, kolmetoaline, kuhu pikemaks ajaks jääda) ja hakata seda vaikselt tegema, aga ka selleks on raha vaja ja ka selleks laenuks, ütleme poole väiksemaks summaks, me ei kvalifitseeru.

Miks teie vanemad teid ei aita?

Minu vanemad on surnud, neist kinnisvara alles ei jäänud. Meelise vanematega me ei suhtle.

Kas jäätegi eluks ajaks üürikasse?

No seniks kuni me ei saa nii rikkaks, et osta, ilmselt küll jah.

Palju te siis teenite?

Mina saan hetkel lapseraha 45€ kuus ja Meelis ei teeni isegi Eesti keskmist. Ma iga kuu ise ka imestan, mismoodi me elatud saame, aga saame. Ärge küsige kuidas. Kui kuidagi ei ole võimalik, siis kuidagi on ikka võimalik.

Miks sa sellise vaese mehega koos oled? Jäta maha!

Noh, abielludes ma ju lubasin, et nii vaesuses kui rikkuses… Ja tegelikult olgem nüüd ausad, kas loeb see, milline on mehe rahakott või milline mees ta on?

Ma olen sellest east väljas, kui mu mees pidi nagu Leonardo DiCaprio välja nägema vms. Ma eelistan meest vaadata ja mitte tema rahakotti, nahavärvi, kaalu jne. Minu jaoks on oluline, milline on Meelis mehe, isa, sõbra ja inimesena, kellega ma plaanin terve elu koos olla :)

Miks sa emapalka ei saa?

Mul oli õnneks tähtajaline leping aasta lõpus, mis andis mulle võimaluse minna dekreeti ja mis pikendab nö mu emapalga saamise aega. Seega, hakkan vist alles juunis emapalka saama. Seda ei kanta vist ette, vaid järgi? No vahet pole iseenesest. Aga ega see emapalk ka teab mis suur pole. Abiks siiski.

Ja kui jutt siin juba oma kodu peale läks, siis kõige olulisem asi on köök. Ma ainult unistan oma kodust ja selle köögist. Noh, kui tavaliselt inimesed mõtlevad, et kui võidaks miljoni, siis ostaks seda ja seda, mina mõtlen kohe, millise köögi ma endale ostaks.

unistustek (4)

PILDID ON ILLUSTREERIVAD; selle juures meeldib mulle näiteks see suur ja pikk tööpind, igal pool saab midagi teha :)

Millise siis?

PS. ma unistan! Ei tasu hakata askis küsima, kas ma olen segane, et nii suurt kööki tahan kui mõne mehe korter… Ma unistan ja see on tasuta ja ma võin sealjuures olla ka segane.

No esiteks peaks mu köök olema suur. Avatud söögiosaga. Mingi 30-40 ruutu võiks ikka olla. Ja ideaalis mingi viiemeetrise tööpinnaga. Mitte ühes jutis, aga kokku. Kindlasti peab seal olema köögisaareke.

unistustek (1)

praegustest juurde lisatud piltidest vist oleks selline mu lemmik – selline hubane ja mõnus :)

Nõudepesumasin näiteks on täiesti ebaoluline minu jaoks. Parem olgu hea ahi koos grilliga. Gaasipliidivõimalus – megahea kiirelt külalistele alacarte toite pakkuda. Ja riiulid ja kapid peavad olema madalal ehk minu kõrgusel. Kui palju see Meelis ikka seal köögis asjatab, võib madalamalt ka neid asju võtta.

unistustek (2)

kuigi mulle meeldib üldiselt minimalistlik, siis see köök minu kodus sellisena ei püsiks, mul on nii palju igast manti, mida ma kogu aeg kasutan ja need peavad olema käe-jala juures, mitte kapis peidus :)

Praegu on mul osad kapid nii kõrgel, et a) seal on sellised asjad, mida mul kord aastas vaja on b) ma ronin tooliga ja kikivarvul udjan mingi puulabidaga asju taga sealt riiulist :D

Ja veel üks detail, mida ma tahan. Noh, see on ilmselgelt selline minu oma teema – ma tahan, et oleks mingi megapikk maitseaineriiul, kasvõi terve köögi ulatuses, jookseks nagu porte mööda seina. Umbes 10-15 sentimeetri laiusena, et ma ei peaks asju topelt, üksteise taha laduma ja näeks kohe, kus mida on.

unistustek (3)

see on veits selline bohemm köök, meeldib, aga unistuste oma see pole, liiga vähe ruumi minu jaoks :) kuigi noh, praegu saan ka väiksemaga hakkama, aga arvestades, et ma võidan lotoga miljoni, siis ma teeks midagi suuremat :)

Ja teine riiul peaks veel olema – raamaturiiul – kuhu ma saaks kõik oma kokaraamatud panna. Mul on neid räigelt. Ja ma olen vältinud nende ostmist ja kingiks saamist, muidu oleks mul neid terve elamine täis.

unistustek (5)

see on megailus tegelt :) nagu pildilt näha, siis ühenduss nö suure toaga, selline oleks täitsa mõeldav lahendus. üleminek on väga kerge ja mõnus

Ideaalis tahaks sellist suurt söögialauda, kuhu mahuks 12 inimest mõnusalt einestama. Ja veelgi ideaalsem oleks laud, mille peal oleks (ma ei tea, kas selliseid laudu tehakse üldse või ei) keskel selline metallist alus, mida saaks vajadusel hoida kas külmana (et toit püsiks jahe) või kuumana (et toit maha ei jahtuks). Ilmselt tuleks lasta selline laud teha. Aga noh, kui ma miljoni võidan pole probleemi :)

laud

kui ruumi vähem, saab söögilaua orgunnida kööki :)

Küsimus lugejatele: kas vanemahüvitis on panga jaoks sissetulek, millega ma võiksin sinna pöörduda üldse laenuküsimuses, või peab see ka esmalt pool aastat laekuma, et üldse kvalifitseeruks? Ja kas see on üldse sissetulek, mida nad arvestavad või ei? Ja kui keegi teab laenuhaldurit, kes suudab raamidest välja mõelda ja mulle laenu pakkuda nii, et sissetulek pole primaarne vaid maksevõime, siis palun andke teada :)

Ja kui keegi teab kedagi, kes teab kedagi, kes üürib Tallinnas korterit, mis ei asu ühelgi mäel, on vähemalt kahetoaline, normaalse köögiga ja vannitoaga (toad võivad olla sisustamata, köök on minu jaoks nr 1), hinnaga kuni 300€, kus üürnik ei pea maksma vahendustasu (tagatis on igati normaalne nähtus) ega remondi/laenu/haldusfondi, siis võib ka teada anda :)

Kategooria:#elulineblogi
EELMINE
Auhindu pole jagatudki, juba sõda käib
JÄRGMINE
Emmede kokkutulek :)

73 Kommentaari

  • 18. aprill 2015 at 12:37
    Kerli

    See on Eestis ikka nii tüüpiline nähtus, et kogu aeg peab justkui “naabrist parem” olema. Ja siis igaks juhuks võiks veel teisi alati survestada, et issand aga miks teil juba korterit ja suvilat pole ostetud või miks te nii väikeses üürikorteris elate. Millegi pärast ei taheta aru saada, et inimesed elavad iseendale ja kõik ei ole huvitatud sellest võistlemisest.
    Mina näiteks elan ka juba mitmendat aastat oma peigmehega Kristiines üürikorteris, umbes 45rm ja maksame selle eest 250eurot kuus. Pole just viimase peal remondiga, aga samas kole ka pole. Ja me ei näe mõtet, et peaksime vahepeal mingit uhkemat ja suuremat korterit üürima, pigem üritame just seal seni vastu pidada ja loota, et omanikud ise korterit tagasi ei taha, kuniks oma korteri saame osta.

  • 18. aprill 2015 at 12:52
    K

    Vanemahüvitis on sissetulek küll, peab viima tõendi, et kui kaua seda saad ja mis summas. Vähemalt meil oli nii. Aga kas te Kredexi kaudu ei saaks laenu? Peaksite kvalifitseeruma küll nooreks pereks ju. Üldiselt mina oma elukaaslasega (ei olnud isegi abikaasa, abielu on ka panga silmis plussiks muidu) saime ka laenu nii, et mina sain vanemahüvitist ja mees Eesti keskmist palka ametlikult. Samas meil oli näidata pangaväljavõte mingi kaks aastat, et maksime iga kuu üüri, kommusid jne. See oli ka plussiks. Aga üldiselt minge pangast küsima. Kui mitte kohe laenu, siis lihtsalt rääkima, et meie sissetulekud on sellised ja sellised ja mis tingimustel nt saaks. Ja käige ka teistes pankades, mitte ainult oma kodupangas. Juurige Kredexist ka. :) Ja minu meelest palju lahedam variant (mida ka ise kasutasime) ongi osta selline remontivajav (aga elamiskõlbulik) korter ja siis seal tasapisi nokitseda kõik omale sobivaks.

  • 18. aprill 2015 at 13:38
    M.

    See, et Meelis Eesti keskmist palka ei saa kätte ei ole küll mingisugune pomm uudis! Ma tean ise suhteliselt vähe inimesi, kes “tavatööl” (no nimetagem seda nii) sellist raha saaksid! :) see keskmine palk on üldse suht bullshit!
    Aga tekkis küsimus kas see fototöö, mis teil on (stuudio, igasugused pildstamised jne) kas see siis ei anna teile lisasissetulekut? Vaevalt te ainult Meelise palgast ju ära elate? Ikka tõid su dekreedirahad midagi juurde, fototöö, blogi jne jne kõik kokku lüües ei ole olukord nii hull elamiseks! Panga jaoks muidugi sellest ei piisa, sest see ei ole pidev ja kindlalt kuupäeval laekuv summa kontole :(
    Samas kui sa pole isegi uurimas käinud laenupakkumisi ei saa sa ju järeldusi kohe teha, et teile ei anta (eriti nüüd kui hakkab laekuma kindel sissetulek taas kontole – emapalk)? Millal viimati pankadega ühendust võtsid? Kui meie laenu taotlesime siis me võtsime ühendust ikka mitme ja mitme pangaga ning kodupank pakkus paraku kõige sittema diili seega vahetasime lausa kodupanka. Pikk ja tüütu protsess, kuid kokkuvõtes igati seda kõike väärt, mida oma kodutunne pakkub! :)

  • 18. aprill 2015 at 13:43
    celly

    Emapalgaga laenu ei anta, kuna seda ei arvestata sissetulekuna. Tean kuna üks tuttav proovis ka, isegi krediitkaarti ei saand seetõttu.

  • 18. aprill 2015 at 15:01
    mari
    • 19. aprill 2015 at 12:32
      M.

      Uhke küll aga 30 m2??? Kuhu lapse voodi panna seal korteris? :D ilmselgelt see tegelikult ühetoaline korter aga kööki on diivan veetud seega loetakse seda nüüd moodsaks “suureks” toaks / elutoaks :D

  • 18. aprill 2015 at 16:12
    martin

    Vanemapalka arvestatakse sissetulekuna kyll. Aga lugedes su arvamust, et laenu saamiseks peaks mitu tuhat teenima siis voibolla ei peakski nii tuhmi moistusega inimesele laenu andma.. maksa oma yyri edasi ja hala kui raske on. Suht piinlik et aussis ei suutnud isegi sissemaksu raha korvale panna kui teised tulevad tagasi ja ostavad korteri kohe välja teenitud raha eest.. piinlik. Meest ei peaks kyll rahakoti jargi vaatama aga no alla eesti keskmise teeniv sellises eas mees on ka natuke hale..

    • 19. aprill 2015 at 00:28
      marimell

      Tore, et sina rahaboss oled. Aussist teenitud raha eest tegime pulmad, ostsime tuttuue auto (vähemalt pole järgnevad a 10 a muret, et midagi laguneb jne) ja üleüldse, kui sa midagi ei tea, ära tuututa!
      Ps! Ma pole halanudki ja olen rahul oma üürikaga, aga näib, et rahval on mure :D

      • 20. aprill 2015 at 13:12
        Kelli

        Ega rahabossiks kulutades ei saagi. Kui kodu ostmise asemel on vaja uhkeid pulmi ja tutt-uut autot (unistage edasi, et uut autot ei pea 10 aasta jooksul remontima hakkama!), siis ilmselgelt on prioriteedid sedapidi. Auto ostmine on selles mõttes üks kahjumlikumaid investeeringuid, sest selle hind ainult langeb ja üsna kiiresti. Kinnisvara enamasti ei lähe ajas odavamaks. Veidi võiks ikkagi lugeda finantskirjandust ja kuidas oma raha juhtida. Vastasel juhul kontrollib raha sind ja ongi viinamarjad hapud.

      • 20. aprill 2015 at 16:10
        marimell

        uhkeid pulmi?
        ma abiellusin kahekesti Tallinna perekonnaseisuametis, ilma tseremoonia ja milletagi… Sul on ikka vapsee puudulikud andmed!

      • 21. aprill 2015 at 09:33
        Kelli

        No vot sorry eksole, ei jälgi suva inimeste elu üksikasju ega tunne ka piinlikkust selle üle, et mul “vapsee puudulikud andmed” on.

      • 21. aprill 2015 at 13:21
        marimell

        aga mida sa siis võtad sõna kui sa ei tea? :D
        sa ütled, et ma olen räme laristaja ja debiilik, aga miks, seda lahmid niisama! tase!

      • 22. aprill 2015 at 15:37
        Kelli

        Seda, et sa debiilik oled, ütlesid sa küll praegu ise :) Elementaarne suhtlemiskursus kuluks küll ära.

      • 22. aprill 2015 at 17:04
        marimell

        ära on tüüdanud see mõttetu targutamine võõraste poolt!

      • 20. aprill 2015 at 20:06
        martin

        Ei pea end rahabossiks aga jah yle keskmise saan kyll. See aga pole näitaja. Laenu sain väiksema palga juures. Valikute kysimus.. nautige siis autosõitu ja rõõmustage oma korteri omanikku.. Mure mul otseselt sinu parast ei ole. Kui siis natuke piinlik, et sellised valikud osadel.

      • 20. aprill 2015 at 20:28
        marimell

        Ma rõõmustan ise-ennast, et elan ilma eriliste siduvate lepingutega kohas kus mulle meeldib, kus on ülinormaalsed naabrid, kus on hoov, kus on… MÕNUS :)

      • 23. aprill 2015 at 12:04
        margit

        … allpool on kirjas, et pulmad olid kahekesi perekonnaseisuametis… mis see “aussis teenitud raha” kulutamisse üldse puutub??? No ja kui ostsite tuttuue auto, siis järelikult soovisite seda rohkem kui oma päriskodu. Ja veel üks point- ostes odavama korteri, seda pisut kõpitsedes, saab selle ehk pisut kallimalt maha müüa ja pisut suurema osta… näiteks.
        ma tegelikult pole üldse selle blogi lugeja- moodnekodu.ee juhtis mind siia ja misukese kummalise heietuse siit leidsin. Eks inimestele intrigandid meeldivadki- kuidas muidu põhjendada sedasorti idiootliku blogi loetavust.

      • 23. aprill 2015 at 12:26
        marimell

        Ma loodan, et sa siia tagasi ei satu, sest sul on lugemisega probleeme! Ma ju kirjutasin, et kui me tagasi tulime, siis ei oleks ükski pank meile laenu andnud, kui meil puudus aasta aega Eestis sissetulek ja me kohe ka tööle ei saanud! Ära hala kui sa millestki aru ei saa :D

      • 23. aprill 2015 at 13:02
        margit

        ehk mõtlesid nii aga kirjutasid: Aussist teenitud raha eest tegime pulmad, ostsime tuttuue auto (vähemalt pole järgnevad a 10 a muret, et midagi laguneb jne) ja üleüldse. Aga üks vanasõna on- ära sitta torgi, hakkab haisema. Ja nii see on :D!! Hoiab eemale.

      • 23. aprill 2015 at 15:01
        marimell

        Good!

  • 18. aprill 2015 at 18:32
    Anneli

    Vanemahüvitis on panga jaoks sissetulek. Võtsin laenu enne vanemahüvitise laekuma hakkamist (hakkasin saama oktoobrist, aga laenu võtsin septembris). Pidin esitama Sotsiaalkindlustusameti tõendi, et hakkan saama vanemahüvitist. Laenu võtsim SEBst.

  • 18. aprill 2015 at 19:52
    T

    Pangale peaks piisama sotsiaalkindlustusameti poolt tehtud otsusest, kus on kirjas emapalga suurus – selle saab siis kui emapalga taotlus on ära tehtud. Panga jaoks on see sissetulek. Ühtegi tuttavat laenuhaldurit soovitada pole, aga huvi poolest võite ju käia mõnes pangas oma võimalustega tutvumas-see ju ei maksa ja saate teada, kas ja mis te võimalused üldse on.
    Ps! Mujal maailmas on üüripinnal elamine täiesti okei ja normaalne, meil siin pean kõigil oma olema ja soovitavalt sõbrast ja naabrist suurem.
    Edu teile.

  • 18. aprill 2015 at 20:38
    ....

    laenuhaldurist paraku ei sõltu, kas saad laenu või mitte. tema aitab ainult vormistada taotluse, mis läheb laenukomisjoni, kus otsus tehakse.

    • 19. aprill 2015 at 19:08
      Kaja

      Sõltub ikka laenuhaldurist. Tema koostab nö “kaitsekõne” ja argumenteerib laenukomisjoni ees.

  • 18. aprill 2015 at 20:48
    Siisi

    Pank arvestab vanemahüvitiat sissetulekuna teatud koefitsendiga. Minu näitel nt 50% ulatuses. St et kui saada nt 400 eur hüvitist, arveatab palk maksejõu arvestamisel seda 200 euro suurusena.

  • 18. aprill 2015 at 20:48
    riina

    Jah, ka vanemahüvitis, lasterahad jne on sissetulek ja pank arvestab seda. Vähemalt swedis. Käisime just mõniaeg tagasi asja uurimas :)

  • 19. aprill 2015 at 07:37
    Pisi

    Mina ka ei saa aru, miks kôigil nii kiire selle laenu vôtmisega. Meie pere elab ka ûûrikorteris ja oleme rahul. Tahaks küll oma elamist aga kuna me oleme suhtumisega, et kui kuskilt tuleb hea pakkumine nt töö osas, siis hea oma lapsed, mees ja asjad vôtta ja minna. Kui laenuga elamine, siis hakka seda veel mûûma. Teil ju ka oli mingi aeg môttes, et kui tuleks välismaalt hea pakkumine, siis ka lähege sinna. Ûûrikorteris saab sama moodi elada, nagu oma korteris. Isegi vabamalt. Kui nt mingi ônnetus juhtub, siis omanik maksab kinni, mitte sina. Kui see pole sinu pôhjustatud. Oma elamise puhul peab olema alati nö esmaabi säästud. Lisaks kui nt naabritega läbi ei saa, siis kolid mujale. Meil nt korra mustamäel oli nii, et meil oli ûûrikas ja meie naabritel oma korter. Vôtsid kaks suurt hundikoera, kes hakusid ja ulusid päeval ja öösel. Naabrid aina kaklesid ja seal olid seinad kui papist. Hea oli oma asjad vôtta ja minema minna. Kui oma elamine, siis sa ei koli minema nii kergelt.
    Môtled küll, et selle ûuri vôiks maksta pangale, mitte nö tuulde maksta aga aee vabadus, mida sul oma elamisega ei ole (just kolimise näol), on seda kôike väärt.

  • 19. aprill 2015 at 07:58
    Ktisti

    On küll VH sissetulek. Minge julgelt Nordea panka ja Kredexit saate ka kasutada. Aga puhtalt enda kogemusest on Nordea kõige paindlikum

  • 19. aprill 2015 at 08:20
    katre

    Mulle Sebi haldur soovitas laenu võtta palga saajal ja vanemahuvitise saaja oleks kaendajaks.

  • 19. aprill 2015 at 10:50
    m

    Meid saadeti mitmel korral pangast minema, et naguinii ei saa. Kolmandal korral olin juba emapalgal, aga sellest üksinda ei piisanud, nad ikka küsisid kas kindlalt saan pärast sellel töökohal edasi töötada(mida ma tegelt enam ei tee, aga peale laenu saamist polegi enam nend asi, peaasi et laen makstud). Kui emapalga lõppedes töökohta nö ootamas pole, siis nad seda emapalka arvestada ei taha ka.

  • 19. aprill 2015 at 10:56

    Võtke siis laenusumma hetkel väikse korteri peale. Praegu elate ju 1-toalises. Võtke umbes samaväärsele korterile. Selle peale saaksite ikka laenu. Maksate sama palju kuus, kui üüri (pigem isegi vähem). Nii kaua maksate seda, kui leiate võimaluse paremaks korteriks. Siis taotlete uue laenu uuele korterile/majale. Sissemaksuks see korter, mida te olete selleks hetkeks maksnud. Elaksite küll samaväärselt nagu praegu aga vähemalt on teil midagi olemas. Praegu kui välja kolite pühiksite kahte kätt kokku ja astute sama targalt välja. Olete mitu aastat maksnud. Võtan umbes arvud näite tegemiseks: 300€ kuus. 3 aastat olete elanud seal ja olete maksnud 10 800€. See on ju päris arvestatav summa kui see oleks TEIE korter. Lõin sisse kv.ee ja Põhja-Tallinnas on u 35 ruudune korter 40 000€. Kindlasti ei ole ilus aga see on investeering tuleviku.

    Pank annab meile laenu. Sissetuleku 1200€ kuus. Laenusumma 99 000€. Selle eest saame ridakasse boksi (oleme esimesed elanikud). Kuumaks on 350€ ehk siis tavaline üürikorteri summa. Ja me ei ole nõus üürima sellepärast, et maksta raha tühja auku.

    Ma ei kirjuta seda jumala eest tänitamise eesmärgil!

    • 19. aprill 2015 at 14:39
      marimell

      No meil oleks võimalik maksta 350€ aga palga järgi mitte :D

    • 19. aprill 2015 at 18:55

      Katri-Helenaga täiesti nõus, aga peale selle tahaksin veel küsida, et MIDA TE OOTATE? Ja see ei ole sama, et mida te unistate. Unistada ikka võib, aga MIDA ootate? Kas tõesti lotovõitu? Pole tegelt ju minu asi, aga kuna blogid täiesti avalikult, siis ma lihtsalt ei saa kommenteerimata jätta. Nagu jutust aru saan, siis ikkagi unistus on oma kodu. Miks te siis midagi selleks ei tee ega plaani, et sissetulek hakkaks tulema? Eelkõige siis mõtlen just Leenut. Ok, sul praegu pisike beebs, aga enne seda oli aega ja tegelikult jõuab ka kõike lapse kõrvalt kui tahta. Kas 30selt on veel hilja omandada haridust, minna kuhugi kooli, täiendõppesse või mis iganes ala õppida, mis huvi pakuks? Mida sa ootad nagu? Tuleb mõelda, KUIDAS hakata sissetulekut teenima. Ilmselgelt see blogi sind rikkaks ei tee ja korterit selle eest ei saa! Või tuleks sissetulekud seaduslikuks teha. Saab ehk vähem aga pangale vb piisaks? Loomulikult tuleks pangast uurida, mis võimalused ka tulevikuks on. Minu point on see, et kui aju- või/ ja ärigeeniusena ei sünni ja vanemad ka osanud oma elu nii elada, et kinnisvara ei järele ei jäänud, siis tuleb ISE õppida, end täiendada ja lõpuks normaalset palka saada. Kui te mõlemad kas voi Eesti keskmist saate, siis saaksite kindlasti ka laenu. Mida on lihtsalt oodata, plaan tuleb teha ja eesmärgini ise pürgida.

      • 19. aprill 2015 at 22:24
        marimell

        Mul polegi mingit mitteametlikku tulu, lihtsalt on ebaregulaarne tulu suvalisel kuupäeval jne – see aga pole panga jaoks “piisav”. Aga olen tänu blogile paar head kontakti saand, et asume uurima.

  • 19. aprill 2015 at 10:58
    Mari

    Mina ka ei saa omale OMA kodu. Täiesti maksejõuetu:(

  • 19. aprill 2015 at 11:04
    Kadri

    Vanemahüvitist arvestati meil küll, kui eelmise aasta mais Swedist laenu võtsime. :) Mingeid dokumente-pabereid nad ei tahtnud. Küsiti vaid, kaua saan (sain siis viimase VH jaanuar 2015).
    Mees oli laenutaotleja, mina kaastaotleja :)
    Kui me käisime 2013a laenupakkumisi saamas, siis SEB ütles et maksevõimetud (tagasimakse igakuu oleks olnud 100eur väiksemad kui meil üür oli). Nordea ütles, et ei saa. Swedi me ei proovinudki, tehti maha. Kuid nüüd 2014a proovisime uuesti. Saime kohe Swedis positiivse vastuse. Laenuhaldur oli meil Rocca keskuses keegi Ljudmilla vms. Väga vinge ja tore naine! Abistas iga asjaga. Paar kuud hiljem isegi helistas mu mehele ja uuris kuidas meil läheb ja kas oleme rahul :)
    Ja muideks ühele kommenteerijale – laenuhaldur ikka aitab natuke kaasa ka laenu saamisele ;) Tema ju uurib ja vastab ka otsustajatele. Ma olen kindel et kui seda haldurit poleks olnud, me poleks laenu saanud ka.

  • 19. aprill 2015 at 11:21
    Elo

    Mul on oma maja ning õnneks pole ka mingeid majalaene kaelas. Isiklik elamine on muidugi kuidagi turvalisem kui yyrida elamispinda. Putitad ja remondid siis kui sul endal võimalik on ja aega on. Ei kujutaks elu yyrikas ette, pole ka kunagi elanud yhes. Kunagi ei tea ette, mis enamus inimesi kortermajas midagi teha otsustab ja siis peab see vähemus nende otsuste ja soovidega kaasa minema. Olenemata sellest kas igal perel oleks ikka võimalik rahalises mõttes. Nt katus, soojustus jne…..

  • 19. aprill 2015 at 11:29
    Annu

    haldurist oleneb ikka väga palju, kas saad laenu või ei.. On haldureid, kes komisioni eitavat otsust kuuldes ütlebad, et nojah siis ja teisi, kes võitlevad kliendi eest seni kuni antakse positiivne otsus.. Seda muidugi juhul kui on ikkagi mingigi sissetulek. Julgelt soovitan SEB laenuhaldurit Triinu Liitmaad.. Ta on lihtsalt ineline inimene.. Super tore, teeb oma tööd alati südamega ja võitleb kleindi heaolu eest. Sinna võib julgelt minna konsultatsiooni ja arutada, mis variant oleks kõige parem ja millised teie võimalused on.

  • 19. aprill 2015 at 11:37
    christa

    varsti peate oma köögividinad kappidesse paigutama ja suht kõrgele- Hedon kasvab.. Minu teada, elab maailmas valdav osa elanikkonnast üürikorterites, mis muidugi ei maksa sellist hingehinda nagu eestis.. Inimesed saavad kenasti üürida korteirt, süüa, osta tarbekaupu ja ehk pisut säästagi oma nn. keskmiste palkade juures… Mina olen olnud kodulaenu ohver-see pole üldse tore, see on nagu kurat kukil ööd ja päevad.. Pigem ma elaks siis juba armsas ja kindlas-pikajaliselt üürile antud üürikorteris :) kui ostaks miljonite eest mustamäele 50 aastat vanasse paneelmajja kurva korteri ….Ilusat kevadet ja päikest ;)

  • 19. aprill 2015 at 12:28
    sipsik

    Midagi on siin mäda. Kui te nii vähe raha iga kuu saate siis teil poleks vöimalik kogu aeg väljas söömas käia ja mega kalleid kinke osta teineteisele….

    • 19. aprill 2015 at 14:37
      marimell

      A mis sa ikka sorid teiste rahakotis?

      • 19. aprill 2015 at 15:25
        suskik

        Sest sa valetad. Kui sa ei valetaks, siis keegi ei soriks su rahakotis. Ilmselgelt on teie sissetulekud suuremad, kui sa siin väidad.

      • 19. aprill 2015 at 22:27
        marimell

        Minu sissetulekud isiklikult on ebaregulaarsed, st panga jaoks mitte eriti tõsiseltvõetavad. Üks kuu siit natuke teine kuu sealt.. Iga kuu erinev jne..
        Ja mis põhjusel ma midagi valetama peaks???

      • 19. aprill 2015 at 17:43
        lihtsalt arvamus

        Oota, aga ise sa ju tegid oma rahakoti teistele sorimiseks lahti. Kui nii julgelt blogis kirjutad, siis pead arvestama, et inimesed ka seda komenteerivad. Kas see mitte blogi mõte pole ? Kui ei, siis kirjuta niisama sahtlisse.

      • 20. aprill 2015 at 12:18

        Pane raha kõrvale mitte ära loobi tuulde tuisupea. Enne tuleb ikka oma kodu kui auto. Autos sa ju ei ela. Mõtle enda lapsele, herneaju.

      • 20. aprill 2015 at 12:37
        marimell

        Noh, kellele mida. Ma enne sõidan korraliku autoga, ja ei pea muretsema iga kuu, et äkki tuleb mingi rändom väljaminek, millega ma pole arvestanud. Ja ma ei tea, kus ma seda rha anii räigelt tuulde loobin?
        Herneaju on sul endal, kui sa arvad, et kogu elu koosneb ainult sellest, et olla teistest parem.

  • 19. aprill 2015 at 15:55
    triin

    Üürikas, õigemini tuttava korteris aga maksame üüri ja kommusid. Miks? Meil on ok sissetulek, sellega saaks korraliku laenu aga siiski mitte piisava,et osta kesklinna suur korter nagu praegu. Kuskil Mustamäel vms kohas eluilmas elada ei taha! Praeguse korteri väärilise elamise jaoks oleks u 140 000 eurot vaja aga kuna kullapada ega pärandust pole paistmas, elame üürikas kuni muu lahenduse leiame.
    Mina pole nõus elama väiksemas ja kehvemas kohas lihtsalt selle pärast, et OMADA.
    Maailmas on üürimine palju popim ja kasulikum, meil veel pole see nii heas seisus. Aga samas kui vaadata kui korralik on suure laenu intress aastatega siis üürimine ei lähe kuigipalju kallimaks. Intressi maksad ka ju võõrale.

    • 19. aprill 2015 at 22:29
      marimell

      Sadatuhatprossanõus!

    • 21. aprill 2015 at 11:42
      Kelli

      Asi ei ole ju omamises omamise pärast, vaid selles, et üürimine on raha tuulde loopimine. Sa ei saa selle eest mitte midagi, peale õiguse elada lühiajaliselt mingil eluasemel. Üürimine ja autoliising on 2 kõige mõttetumat ja rumalamat rahapaigutusviisi üldse, sest see ei hakka kunagi tulevikus tagasi tootma. Ja teinekord tuleb olla nõus elamisega alla oma võimete, et oleks võimalik lubada endale kallimat elamispinda. Korteri või maja saab vajadusel alati maha müüa ja selle hind tõenäoliselt pigem kasvab, kui kukub, nagu autode puhul. Palun minge õppige elementaarseid majandustõdesid!

      • 21. aprill 2015 at 13:17
        marimell

        Kui raske on aga sellest aru saada, et igal ajahetkel ei ole võimalik OSTA enda elamist. Näiteks kui me Austraaliast tagasi tulime (septembris), oleks meil olnud see sissemaksuraha, aga kuna meil polnud viimased 12 kuud Eestis mitte mingit sissetulekut ja polnud ka kindlad millal tööd leiame (mina sain alles jaanuaris, Meelis aprillis mingigi sissetulekuga/lepinguga töö), siis ei oleks ükski pank meile ju “ausõna, me otsime tööd” peale laenu andnud. Hetkel on meie sissetulekud ka 20 000 laenu jaoks natuke väikesed. Kui ma hakkan emapalka saama, see sissetulek muutub, aga panga jaoks pole ka see garantii, kui mul pole ette näidata töölepingut, et mind tööle tagasi oodatakse. Kui raske on sellest aru saada nagu? Igal inimesel ei ole võimalik osta! Ja ma ütlen veelkord, et ma ei näe täna mõtet osta endale mingisugune 25 tonnine peldik, et sellesse mingi 10 tonni sisse taguda ja siis sealt minema kolida. Või see maha müüa. Mul on hetkel mugavam ja mõistlikum ja soodsam elada pinnal, mis on korras, kus ma ei pea midagi tegema, et inimväärselt elada ja kus omanik on maailma normaalseim, kus naabrid on normaalsed ja kus on üldse megahea elada.

  • 19. aprill 2015 at 17:07

    Vanemahüvitise puhul tasub eelkõige seda arvestada, et seda masktakse 1.5 aastat, laenu tuleb aga teenindada 10, 20 või isegi 30 aastat. Kui vanemahüvitise eelsel perioodil on pere sissetulek selline, et “Ma iga kuu ise ka imestan, mismoodi me elatud saame”, siis peab oskama väga ilusti ära põhjendada, mis peale vanemahüvitise lõppu teistmoodi saab olema, et siis suudetakse laenu edasi teenindada. Eelkõige iseenda jaoks. Oma kodu võiks olla midagi, mis ellu lisaväärtust, mitte- stressi toob selle näol, et koguaeg mõtled ja värised, kui nüüd järgmine kuu pangale makstud saaks, et see sind kodust välja ei kikiks. Üüritud kodus elamises pole midagi halba. Liikuva elustiiliga ja muutliku eluga inimeste jaoks on see isegi mõistlikum valik. Kinnisvara ei ole ainus ja sugugi kõige kindlam viis investeerimiseks. Nagu Rhett Butler raamatus Tuulest viidud ütles, siis tema kinnisvarasse ei usu, parem kuld ja vääriskivid. Kui asi hapraks läheb, siis teemandid paned tasku ja lähed oma teed, maja juba nii lihtsalt ära ei peida ja kaasa ei võta :)
    See on mingi eestlaste mentaliteet, et peab olema ma talu, kus saaks ikka kõvasti tööd teha ja kraavi kaevata, et siis saaks osta veel suurema talu, kus veel rohkem kraavi peab kaevama jne, kuni oled end surnuks töötanud.

    Küsimusele vastates, siis minul õnnestus kalkulaatorite järgi võimalikust pisut suurem summa eluasemelaenu saada Swedbankist. Tekkis väga hea klapp sealse laenuhalduriga, kellele ära rääkisin oma tulud, kulud ja elu. Ülejäänud eest hoolitses haldur. Pidin suurema riski tõttu maksma mingeil täiendavaid riskitasusid vmt, täpselt enam ei mäletagi. Ei olnud üle mõistuse suured summad igatahes. Üldiselt kui meelepärane kinnisvara silmapiiril, tasub laenupakkumist ikka küsida – parem proovida ja pettuda, kui üldse mitte proovida.

  • 19. aprill 2015 at 17:26
    Kats

    Me ostsime oma korteri pangalaenu abil 8 aastat tagasi… Mees tuli mul alles Tallinna elama ning tööl käis paar 3 kuud alles. Ise teenisin palka ~10 000 eegu kanti. Õnneks Sel hetkel töötas mul pangas väga hea sõber, laenuhaldur, kes siis andis oma sõna pangale, et me oleme tublid ja toredad ning pank andiski meile eluaseme laenu + korraliku nutsu sisustuse jaoks. Sissemakset meil polnud… et siis täielik vedamine.
    Kahjuks hetkel ta enam pangas ei tööta :( (aga saladuskatte all tean öelda, et tüüp on/oli teie kursavend :P )

    • 19. aprill 2015 at 22:25
      marimell

      No kaheksa aastat tagasi oli boom ka – siis sai iga teine laenu!

  • 19. aprill 2015 at 19:03
    Kaja

    Meil sama mure, et pank ei anna laenu :( Abikaasal on oma ettevõte ja maksab endale seaduse järgi kohustuslikku miinimumpalka, et oleks ravikindlustus. Muu on dividendidena. Pank aga seda ei arvesta, sest pole REGULAARNE laekumine. Ka see ei ole mingi argument, et ettevõte teenib kasumit ja käendaks laenu. Ainus võimalus oleks, et peaks rohkem palka endale maksma, mis omakorda tähendaks suuremat maksukoormust :( Täitsa nõutud oleme.

    • 22. aprill 2015 at 13:45
      Tiina

      Tundub, et olete käinud ainult oma kodupangas laenu küsimas. Töötan ise pangas ja tegelen muuhulgas ka dividendivõimekuse hindamise ja komiteedes osalemisega. Ning pank on arvesse võtnud alati potentsiaalse maksimaalse dividendide summa, mida kannatab ettevõttest võtta. Seda siis arvestusega, et riiki ei peteta ning makstakse ilusti 21/79 tulumaksu dividendidelt. Igasugused nö hüvitised, päevakulud ja “ülekandeid” me tõesti ei arvesta dividendide hulka, kuna need on ebaregulaarsed ning tihti ka seadusega vastuolus kui nende pealt ei ole erisoodustust tasutud. Ning paraku pangal ei ole lubatud finantseerida pettusi ja seadusega vastuolus olevaid ettevõtteid. Muidugi dividendide hindamisel on eelduseks, et ettevõte on kasumis (vähemalt viimased 3 a), maksuvõlgasid-häireid ei ole (viimased 3 a) ning osalus ettevõttes on üle 50%.

      • 22. aprill 2015 at 14:06
        marimell

        ma ei ole kuskil käinud midagi küsimas, ma mõtlen loogiliselt, et kui ametlik sissetulek on a 600€ + mingid suvalised tiksuvad honorarid, mis iga kuu on erinevad, siis pank ei võta meid isegi jutule.
        nüüd uurisin natuke maad – võin minna proovima oma vanemahüvitise ja Meelise palgaga jutule, aga lootus on üsna väike.. Eks ma kirjutan sellest lähemalt kunagi.

      • 29. aprill 2015 at 18:37
        Tiina

        Mina soovitan küsima minna ja mitte ainult ühest kohast, vaid erinevatest. Sest teada on, et igas pangas on reeglid erinevad. Praeguse info põhjal mina näiteks arvestaksin honorare sissetulekutena, kas või viimase 6 kuu keskmise ulatuses. Sest võttes loogiliselt, oled sa tööd teinud ja saad selle eest tasu, mis sest, et hiljem ja ebakorrapärasemalt kui tavatöötajad. Loomulikult on sinu puhul risk kõrgem, a’la kui jääd avalikkuse käes kehvema mainega silma, siis on tõenäosus, et sinult ei tellita enam artikleid vms ning tulud vähenevad. Aga eks seda saad arutada laenunõustajaga. Soovitan proovida erinevaid pankasid.

  • 20. aprill 2015 at 09:24
    kersti

    Panka see tõesti ei huvita et sul on iga kuu maksta ka muud asjad.
    Näiteks meie elasime üürikorteris ja maksime kommunaalkulusid ja üüri kuus 500 eurot.
    Tahtsime osta oma maja.Kuumakse oleks tulnud alla 500 euro.Pank ei andnud laenu, hoolimata sellest, et maksime tagasi ennetähtaegselt ka autoliisingu, mis peaks ju ometi tõestama, et me ei larista raha.
    Aga saime lõpuks laenu SEB pangast Kredexi käendusel.

  • 20. aprill 2015 at 11:57
    Puääks

    Pank annab laenu inimesele, kellel on ette näidata STABIILNE KORRALIK SISSETULEK.

    Muretsege endale KORRALIK STABIILNE SISSETULEK ja te saate laenu, kui teil on ette näidata AJALUGU.

    Ise te – Mari-Liis ja Meelis – elate nii rikkalt, käite uhketetes restoranides söömas, käite kallitel pidudel lõbutsemas, ostate uhkeid riideid, korraldate näitusi ja muud pulli. Sellise LARISTAMISE asemel kokku hoides oleksite te nii palju raha kõrvale pannud, et oleksite korraliku korteri ostnud ilma laenutagi!

    • 20. aprill 2015 at 12:36
      marimell

      Tore, et sina nii hästi meie rahaasju tead :D
      Kust ma muretsen endale muidu selle korraliku stabiilse sissetuleku, kui küsida tohib – tööd saab teha ikka seda, mida on, mida pakutakse turul, see tuleb vastu võtta ja teha, et päris nälga ei sureks, või mis? Olen parem töötu kui käin 600€ eest tööl? Noh, ka variant, kui mingi miljon arvel tiksuks, mida kasutada saaks.
      See, et ma käin väljas söömas, või sõpradega kuskil pidudel – kui palju mul seal sinu meelest siis raha kulub?
      Millised on uhked riided? 10€’sed Hiina kleidid?
      Korraldan näitusi – palju see minu rahakotist raha võtab?
      Me ei larista absoluutselt, see, kui ma endale kuus korra-kaks sushit luban või pudeli veini, pole laristamine. Aga ma ei näe ka pointi, miks ma peaksin virelema selleks, et maksta pangale metsikuid intresse ja olla naabrist parem, sest mul on oma elamine. Ma olen õnnelik ja ilma laenudeta! :)

      • 22. aprill 2015 at 09:27

        “Kust ma muretsen endale muidu selle korraliku stabiilse sissetuleku, kui küsida tohib – tööd saab teha ikka seda, mida on, mida pakutakse turul, see tuleb vastu võtta ja teha, et päris nälga ei sureks, või mis? Olen parem töötu kui käin 600€ eest tööl?”

        Vabanda, vb ütlen liiga otsekoheselt, aga… Kui sa pead endast nii palju lugu (loe: pead end uhkeks), et sulle ei sobi 600 eur kuus stabiilne sissetulek), siis samas, KUIDAS sa pead end nii madalaks (alaväärseks), et arvad, et sa suurema sissetulekuga tööd ei saa? Miks ei lähe sa omandama haridust? Miks mitte koolitused? Täiendkursused? Mida iganes, et LÕPUKS saada suurem sissetulek. Tule oma mugavustsoonist, mis ilmselgelt ei ole mugav, välja ja hakka end liigutama!

      • 22. aprill 2015 at 09:43
        marimell

        No kas sa arvad, et me ei tegele sellega?

      • 22. aprill 2015 at 10:11

        Ma arvan ainult seda, mida sinu blogist ju välja loeb. Kirjuta siis nii, et oleks aru saada :) Tubli, kui tegelete.

      • 23. aprill 2015 at 12:22
        margit

        -Mul on hetkel mugavam ja mõistlikum ja soodsam elada pinnal, mis on korras, kus ma ei pea midagi tegema- see lause kõneleb palju. Ega inimesel ei peagi OMA kodu olema. Igaüks elab nii nagu talle kõige paremini sobib. Oma kodu nõuabki tööd ja tegemist- iga omamine hoolt. Kes ei viitsi, ega see ei peagi. Kui ei taha laenu, siis ei taha, aga öelda et ei anta- kui pole küsinudki??? Pole viitsinud küsidagi. Ja kui pank ei anna laenu siis on nad hinnanud objektiivselt kas inimesed suudavad laenu ka pikema aja jooksul tagasi maksta, kui tööle ei viitsi 600€ eest minna. Tönapäeval tehakse üle interneti väga ulatuslikke taustauuringuid ja kui võimalik laenuandja peaks seda blogi lugema, siis mingit positiivset laenuotsust nagunii välja anda ei saa.

      • 23. aprill 2015 at 12:25
        marimell

        Kui sa lugeda ei oska, siis ma ei viitsi sulle isegi vastu kommenteerida! Kus on kirjas, et ma ei viitsi 600€ eest tööle minna???

  • 20. aprill 2015 at 13:05
    mai

    kuna see on avalik blogi, julgen öelda, et mina ei suudaks iialgi mehele osta jõuludeks või sünnipäevaks või valentinipäevaks (mis on niigi täielik nonsens-püha) nii palju kingitusi kui teie avalikult olete öelnud, et ostate. ega te üksteist ju sellepärast vähem ei armasta kui väikseid kinke teeksite.
    kui teil on ebaregulaarsed sissetulekud, siis tehke omale kogumishoius, kuhu raha tulles panete “üleliigse”. niimoodi korjates kipub rahakene väga kiiresti kogunema. ise olen mõelnud, et kui suudaks enne iga impulssostu end valitseda ja mõttetut ajakirja/toitu/kosmeetikat mitte osta, selle asemel paneks sama raha kõrvale, siis oleksin enda üle uhke. seni pole veel põhjust olla selle aspekti pealt.
    ja veidi oma tarbimisi üle vaadates leiab ka kokkuhoiukohti. marileen, sa oled omasõnutsi hea kokk ja toiduarmastaja, püüa siis teha odavaid ja maitsvaid toite, teistelegi eeskujuks. heameelega loeksin siit nt nädala menüüd samasuurele perele kui teil :) (aga no ma ei maksaks selle eest ………… vist…..)

    • 20. aprill 2015 at 13:12
      mai

      aa ja seda veel, et sinu pandud piltidel on ikka megakallid köögid, keskmine eestlane ei jõua endale neid iial lubada. mul on sisekujundusega tõesti nii, et vaatan ajakirjadest auhinnatud kodude pilte, teadmata, mis töö ja vaev ja raha seal taga on ja nii jääbki mulje, et kõik teised elavad nii hästi. aga kuskil pole kirjas, kui palju neil on laenu makse . vahel on kirjas, kas elamine on saadud päranduseks. ning nii on mul (ka) arvuti ja pinterest täis unelmate kodu pilte, aga reaalsus on natukene teine :)
      tervise hoidmiseks peaks rohkem käima tavalistest kodudes ja vaatama, kuidas elab lihtne inimene. siis on veidi rõõmu, et elad tegelikult päris hästi.

      õnneks jah on unistamine tasuta.

    • 20. aprill 2015 at 16:28
      M.

      Vot sellega ma olen nõus, sest juba siis postituse all imestasin, et kuidas sa suudad mehele sünnipäevaks teha pea 1000 eurise kingituse (fototehnika, kingad, kitarr jne)? Minu jaoks on isegi 100 eurone kingitus suhteliselt kallis kuigi ei virise oma sissetulekute üle! :D

      • 20. aprill 2015 at 17:11
        marimell

        kuulge, see kitarr maksis mingi 45€ :D

  • 21. aprill 2015 at 19:25
    Kris

    I just came here to look comments….aga tahaks ka kohe ikka sõna sekka öelda. Nõustun, et pole teiste asi, kuidas või millega inimene endale elatist teenib, aga mind isiklikult häiris selline lause “pigem olen töötu, kui lähen 600 eur eest tööle”. Mida Sa sellega mõtlesid täpsemalt? Et kõik need inimesed, kes teenivad 1-600 eur kuus, on “mõttetud”? Või kes me siis oleme, kes me teenime alla 600 euri kuus? Võtsin seda lauset lausa isiklikult, kuna olen olnud töötu pikka aega (kuigi kõrgelt haritud jne), aga olen õnnelik, et saan teha tööd, mis mulle meeldib. Pigem teenin 600 eur kuus, kui olen TÖÖTU :)
    Vähem sõnadega tulistamist! :)

    • 22. aprill 2015 at 09:53
      marimell

      Ma mõtlesingi selle lausega seda, et kas ma peaksin olema suhtumisega, et 600€ tööle ei lähe?

      Olen parem töötu kui käin 600€ eest tööl? Noh, ka variant, kui mingi miljon arvel tiksuks, mida kasutada saaks.

      Loe ikka konteksti ja loe seda mõttega, siis saad aru ehk :D

  • 23. aprill 2015 at 16:15
    Kats

    Tere.
    Kas sa viitsid seletada seda emapalga ja tähtajalise lepingu värki? Ma lähen ka varsti nö dekreeti, enne tähtajalise lepingu lõppu siis..Kuidas see emapalga laekumine pikeneb?

    • 23. aprill 2015 at 22:50
      marimell

      Eeem.. Kui sul on tähtajaline leping, siis lähed dekreeti.. 140 päeva eest saad dekreediraha ja pärast seda emapalka. Kirjuta postkasti kui sul lisaküsimusi on :)

15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://marimell.eu 300 0