Mari-Leen Albers

hinnatud sisulooja ja majaväline turundaja, reisihunt ja kokkamisentusiast

Meelis kirjutab: milline on päris töö?

Ei ole vahet millisest (sotsiaalmeedia) staarist ilmub lugu, siis leiab ikka kuskilt selle ühe kommentaari, kus keegi soovitab sellel inimesel päris tööle minna. Aga milline on see päris töö? Kust jookseb piir päris töö ja mitte päris töö vahel? On see kuskil paika pandud, mis on päris töö ja et blogimine, videote tegemine, pildistamine, esinemine, millegi juhtimine või sisuloome tegemine ei ole päris töö?

On ka meie lugude all kommenteeritud, et mis blogi, tehke parem päris tööd. Tänaseks päevaks oleme me selliste kommentaaridega harjunud ning see on meie jaoks lihtsalt müra.

Kindlasti on päris tööd tegevad inimesed näiteks elektrik, maaler, lukksepp, juuksur, keevitaja jne. Ehk siis lühidalt öeldes need ametid, mida õpetatakse kutsekoolides. Ometigi leidub meie seas päris palju selliseid inimesi, kes samuti minestavad, kui nende laps ütleb, et ma lähen nüüd õpin ametikoolis. Mis sellel siis viga on? Kas see ei ole päris töö?

Kust jookseb siis see piir, et milline on päris töö ja mis mitte?

Kas päris töö on ettevõttejuht? Keegi, kellel on firma, kelle käive iga aasta kasvab, kas tema teeb päris tööd? Kas laulja on töö? Liis Lemsalu läheb esinema ja teda kuulab vähemalt 2000 inimest. Kas tema esinemine on töö? Kindlasti. Aga kui laulma läheb Liisi-Viisi (rändom näide) ja teda kuulab viis inimest, siis kas tema teeb ka tööd? Või tema ainult harjutab? Või on see hobi?

Kui luuletaja kirjutab luuletusi, siis kas see on töö? Kas tööks on nende kirjutamine või luulekogu väljaandmine? Ehk siis võiks ka küsida, kas kirjanik on amet?

Tihtipeale väidetakse, et riigikogu liikmed on mõttetud ning mingit tööd nad seal Toompeal ei tee. Aga ometigi saavad nad raha. Järelikult nad ikkagi midagi ju teevad. Või ei ole see „päris töö“? Mõttetu persetundide istumine ja molutamine rahva raha eest?

Kas töö tegemine saab alguse alles siis kui selle eest saab raha? Ehk siis ma kirjutan reklaampostituse ning saan selle eest tasu, kas ma olen nüüd tööd teinud? Kas see kvalifitseerub selle alla? Aga kui teen Instagrami kokkamisest video siis see on hobi? A, ei õigus, see on tähelepanu puudus.

Kas Christiano Ronaldo teeb tööd? Millal? Kas ainult siis kui ta oma riiki esindab või kui ta mängib ka teiste klubide eest. Või kui ta poseerib uue aluspesuga reklaami tarbeks? Kas see on töö tegemine? Ilmselgelt mõne jaoks on see eputamine – ometigi saab ta selle eest raha.

Carmen Kass ja Karmen Pedaru on Eesti edukaimad modellid. Ehk siis nende tööks on kanda disainerite riideid ja olla reklaamnäoks erinevatele kollektsioonidele. Ilmselgelt tekitab see paljudes küsimusi, et mis töö see selline on. Kiire guugeldamine näitab, et Karmen Pedaru eeldatava vara väärtus on 12 miljonit dollarit. Carmen Kassil on selleks numbriks 8 miljonit dollarit. Päris hea töö või mis… Kindlasti on ka nende lugudes kommenteeritud, et no mis töö see selline on..?

Kui me läheksime päris tööle..

Tulles korraks tagasi meie juurde, siis tõesti hakkab vaikselt meenuma, kuidas meile on aastaid ette heidetud, et me kirjutame seda blogi, kes seda loeb ja loll jutt, et me sellega teenime, mingu me parem päris tööle.

Me mõlemad oleme käinud tööl. Ja millised on siis kommentaarid? „No näete ma ju ütlesin, et selle blogiga ei teeni nad midagi ja näete, ikka pidid lõpuks tööle minema.“

Aga äkki ma ise soovisin tööle minna? Tööd vahetada? Näiteks kunagi Leenu tundis, et blogist on talle liiga vähe, mitte teenimise, vaid just väljakutsete mõttes ja läks tööle. Siis ma mäletan kohe keegi kuskil siunas, et noh, näed, näpud põhjas.. Ei, absoluutselt mitte, meie blogi on aastatega ainult kasvanud, aga sai tänu Leenu tööle minekule uue hingamise. Blogiasju sai kõrvalt vaadata, paremini hinnata ja uusi väljundeid rakendada.

Aastaid aastaid tagasi nägi keegi mind kuskil Selveris mingit kaupa välja panemas (jah, panin ühe konkreetse firma tooteid riiulisse) ning „teadis“ siis koheselt, et ma töötan seal ja seejärel hakati parastama, et issand, ta töötab Selveris. Esiteks ei ole ma mitte kunagi töötanud Selveris ja teiseks.. Isegi kui oleksin, siis mis selles halba oleks? Te eelistaks tulla poodi kus letid on tühjad?

Meie puhul on asi lihtne. Vahet ei ole mida ma teeme, siis leidub alati neid, kes kiunuvad ja kräunuvad, et me oleme pahad ja saamatud jne. Lihtsalt saaks ainult vinguda ja halada. Ma olen alati öelnud, et kui meie tegemised ja elukorraldus nii vastumeelt on, siis see on su vaba valik siin uudistamas käia. Vabalt võid minna ja kedagi teist lugeda või veel parem – ela oma elu!

„Täiskohaga emme“

See nali käis läbi juba vist kümme aasta tagasi, et klassikalise kommentaatori tunneb ära selle järgi, kui tal on Facebookis kirjas, et töötab täiskohaga emmena ja õpib elukoolis. Nõustun, et lapsevanemaks olemine on töö. Ometigi palka selle eest ju ei saa. Kes vaidleb mulle vastu, et ema/isa ei ole töö? Jah, see on valik, aga see on kaks täiskohaga tööd ööpäevas!

Moodsal ajal väidavad mitmed noored, et nad tahavad saada juutuuberiks või instagrammeriks ning vanemad kukuvad selle peale minestusest pikali. Aga kas ikka tasuks? Kuueaastane Ryan Kaji teenis 2020 aastal enam kui 24 miljonit dollarit. Ja mida ta oma videotes teeb? Mängib ja lollitab koos vanematega. Paljud julgevad väita, et see mida nad teevad on debiilsus ning pole päris töö. Aga kuidas nad siis sellise summa saavad teenida? Loomulikult ei tasu ära unustada uut „töötute“ platvormi TikTok’i. Vaatasin kiirelt, et kas seal on ka võimalik teenida ning millised on 2020 aasta summad.

Addison Rae Easterling. Annual Earnings (estimated): $5 million. …
Charli D’Amelio. Annual Earnings (estimated): $4 million. …
Dixie D’Amelio. Annual Earnings (estimated): $2.9 million. …
Loren Gray. Annual Earnings (estimated): $2.6 million.

Pole paha või mis? Ainus mida nad teevad on ju tantsimine ja „kekutamine“. Nägin Ülemiste Sportlandis, kuidas reklaamplakatil oli kellegi tiitliks pandud tiktokker. Seega, kui teie laps ütleb, et tahab saada täiskohaga tiktokkeriks ning kooli pooleli jätta, siis kas te lubaks seda? Ehk siis teisisõnu soovib teie laps jätta kooli pooleli ning tööle minna. Või ei ole see ikka päris töö?

Eesti ei ole Ameerika ning siin on summad hoopis väiksemad. Aga ometigi on need summad ja päris raha millest me räägime. Jah, me ei saa siin Eestis ühe reklaamklipi eest 50 000 dollarit, aga 500 eurot küll. Kas selle tegemine ning postitamine on töö tegemine või mitte?

Mis tööd teie teete? On see päris töö? Või olete mingi mõttetu blogija, kirjanik, kunstnik, disainer, telesaatejuht, tantsija, või issand jumal, äkki olete kaubapaigutaja, koristaja, kassiir, klienditeenindaja.. Miks on nii, et ühed ametid on „päris töö“ ja teised ametid „mõttetud tegelased“. Kust see mentaliteet üldse tuleb? Kas teie meelest blogimine on päris töö või mõttetu kekutamine ja see, et me raha saame, see on meie ettekujutus?

Kategooria:#meeliskirjutab
EELMINE
Tahad ka vee alla pildistama? Aga palun! Osale loosis!
JÄRGMINE
Terviseks! Tervis sulle, seks mulle!

6 Kommentaari

  • 27. august 2021 at 09:40
    K

    Mulle isikliku kogemuse pinnalt tundub, et osade inimeste jaoks pole töö see, mida teed arvutis ja mis ei ole üks konkreetne ülesanne. St teedki seda mida sinu ametikoha piires teha tuleb, teed siis kui vaja on ja tädi kes on eluaeg poes töötanud vmt ei saa aru ja tembeldab su töö mõtetuks.
    Millest see tuleb? Kindlat vastust mul pole. Aga kahtlustan et kui see tembeldaja kasutab arvutit peamiselt youtuubiks ja facebookiks, ei saa ta aru või unustab (või ei taha aru saada) et seal on ka muud võimalik teha.
    Mingi osa on ilmselt kadedust selle vastu, kui keegi julgeb teha midagi mida nad ise ei julge või teeb asja mis talle meeldib ja tembeldaja ise nii elada ei saa.

  • 27. august 2021 at 09:56
    Evalyna

    Mis on üldse päris töö? Küsin 11a tütrelt selle küsimuse. Ja ta vastas et see kust sa teenid palka ja sulle meeldib see mida sa teed. Olen temaga nõus. Selleks et blogiga end Ära elatada on ka vaja oskusi Enamikul meist seda ei ole või õigemini pole viitsimist ja tahtmist enda elu avalikult jagada. Nii et minu arust on blogimine üks kuradi raske töö. Ja väga paks nahk peab ka olema et seda tööd teha.
    Eks minugi töö paneb mõne õlgu kehitama. Et,mis töö see ka on. Töötan erivajadustega inimestega. Käin nendega näiteks poes ja arstil kaasas. Koostame nendega eelarve ja arutame nende nädalaplaanid läbi. Aga tänu sellele et neil on kõrval inimesed kes neid juhendavad saavad nad elada iseseisvalt ja täisväärtuslikku elu. Pakkudes neile IET ja TE teenust ja nõustamist.
    Ehk siis nagu me sõbrannadega naerame,õpetame teisi elama aga ise elada ei oska

  • 27. august 2021 at 12:32
    Kersty

    Hei….te olete ägedad kuigi jah on asju või väljaütlemisi millega ma nõus pole aga ma ei hakka siunama. Päris töö???? Mina olen 13 a kodune ema olnud – abikaasa on talupidaja meil on 6last. Kas ma ei taha tööl käia ja teen ainult lapsi( olen seda väljendit kuulnud oioi kui paljy) –ei meie piir lastearvult on täis nüüd õpiks ja teeks muud. Ja kodune ema olla on meeletult raske aga see on ka kõige suurema tasuvusega töö- ( kes saab aru see saab) Ütleme nii et sisuloojate tegemine on ikka töö, tänapäeval on valikuid lihtsalt rohkem – kes on traktorist, kes teenindaja kes kosmeetik kes sisulooja/ blogija- töö on töö kui sa seda naudid ja sellega teenid ja maksud maksad—milles küsimus…Õppimine on nagu kogemuste saamine, silmaringi laiendamine- ega sa ju ei pea õpitava ameti peale minema kui on oskus saad oma teadmisi ja oskusi kuskil myjal huvipakkuvas ära kasutada.- Inimesed kes vigisevad sellega mis neid ei puuduta – neil on igav ja ilmselt pole ka tööd või ka hobi sest kus nad muidu aja vingumiseks leiavad.
    Kütke mõnusalt edasi- .

  • 27. august 2021 at 16:36
    k

    Mulle seostub töö väärtuse loomisega. Palk on teisejärguline, sest ka vabatahtlik töö on väga oluline ja väärtuslik. Seega võib minu silmis olla ka blogimine töö, aga nt pidev enese imetlemine peegli ees ja sellest piltide postitamine sinna alla muidugi ei kuulu.

  • 27. august 2021 at 20:55
    Eveliis

    Mul on reaalselt suva, mida teised teevad “päristööks”, aga olgem ausad kui mu laps ütleb, et tahaks olla blogija/vlogija/instagrammer/tiktokker, siis löövad mul mingid häirekellad tööle. Ma ikkagi ei taha. Ja muidugi ei taha ma, et ta vastumeelselt mingis töökohas persetunde täis istuks, aga kuidagi sellised kahetised tunded on.
    Hetkel on mu jaoks põhiline et laiendada ta silmaringi ja pnna õppima keeli ning mõistma maailma, kui ta vaid “kekutamisega” jätkaks, siis ma päris rahul poleks. Oleks mingi oma nišš, siis veel. Krt, kas karma jälle?

  • 27. august 2021 at 22:12
    O.

    Eks töö ole töö jah, aga minu jaoks on probleem perspektiivis. Ehk et mingi aeg on okei blogida või tiktokitada, aga ühel hetkel see ilmselt ammendab ennast. Kas tegija enda jaoks või muutuvad vaatajate huvid. Muidugi, eks iga tööga võib see juhtuda, aga ma kardan, et Eestis tulevane tööandja ei pruugi seda eelmist tiktoki tööd mõista :D teine häda on see, et influencerite tase on ikka kohutavalt erinev, kui ikka tehakse reklaami kreemile/jumestusvahendile jõhkraid filtreid kasutades, siis see ei ole okei töö. See on puhas petmine ja vot see on mu silmis üks suurimaid sotsiaalmeedia probleeme.
    Mina teen nö päris tööd. Kuna lapsena juba tahtsin seda tööd teha, siis patt oleks viriseda :D

15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://marimell.eu 300 0