Mari-Leen Albers

hinnatud sisulooja ja majaväline turundaja, reisihunt ja kokkamisentusiast

Tahate teada, mida pank meile pakkus?




29ndal mail kui ma tegin postituse, et mulle tundub, et oma maja ei olegi nii ebareaalne, tuli nii palju kommentaare, et tegin panka laenutaotluse. Võtsin aluseks mingi suvalise 62K maja Tallinnast 13km kaugusel. Lihtsalt, et nö testida, saada panka löögile ja natuke aimu, millised on meie reaalsed võimalused hetkel ja mida teha, et need oleksid paremad.

Ei läinud tundigi, kui SEB mulle juba helistas, et saime teie taotluse.. Aga ega ma mingit vastust ei saanud, sest.. “Te olete abielus, kas teil on lahus- või ühisvara? Laps. Mees tööl ei käi? No selge, peame siin kalkuleerima.”



Mu küsimusele, mis oleks mingi keskmine laenusumma, mida keskmise palgaga saaks – lihtsalt et ma mingigi aimduse saaks, seda ei saavat ta telefoni teel üldse öelda. No hästi.

Tegin siis uue taotluse, Meelis kaastaotleja, Kredexi käendus, aga ainult minu palk. Läks paar tundi ja juba oli meil reede hommikuks kokkulepitud videokohtumine. Meie eesmärgiks oli lihtsalt hästi palju uurida, mis oleks kasulikum – kas Meelisele palgatöö või mulle lisatöö või..

Palju me hetkel laenu saaks?

Ma teen teie tuju kohe megahalvaks, või siis hoopis heaks, saate naeru pugistada, paras paksudele. Vastuseks oli – NULL. Konkreetselt null eurot saaksime me täna, minu palga, kahe ülalpeetava puhul.


  • Vanasti (ehk enne kriisi) oleks saanud üksinda laenu võtta, mees ja laps poleks asjassegi puutunud, aga enam ei saa.
  • Vanasti oleks saanud ma enda firmast Meelisele palka maksta, täna ei huvita see kedagi.
  • Vanasti piisas kuue kuu palgalaekumisest, täna.. 12! Kuue kuu laekumiste korral võid panka pöörduda, aga suure tõenöosusega öeldakse sulle, tule hiljem tagasi.
  • Kui saad palgakõrgendust, siis vähemalt 3-4 kuud peab olema laekumine näha, enne.. unusta pank heaga ära!
  • Panga silmis on kaks palka parem kui üks suur.
  • Kredexit saab kasutada renoveeritud või uue asja ostuks, vana maja eest tahavad nad 40% sissemaksu.
  • Krunt + moodulmaja, unusta Kredex üldse ära. Selleks on vaja tagatist. Ja suuremat sissemaksu, sest krunt pole suht midagi väärt ja kes ütleb, et ma sinna peale üldse maja ehitan? Pole maja, pole midagi tagatiseks võtta. Selleks, et saada moodul, tuleb esmalt neile sissemaks maksta, et ma ikka üldse seda tahan maja ühel päeval ja ära ei kao.
  • Tagatiseks sobib ainult vanemate kinnisvara, õe ja vanaema maja võid heaga ära unustada.
  • Kui me ostaks korteri üüriks, et noh, algul väiksem, siis suurem ja siis maja.. Üüritulu ei arvestata enam sissetulekuna!

Vanasti oli ikka taevas sinisem ja rohi rohelisem. Rõhk sõnal oli! MASU pani totaalse paugu pankadele ja enam ei saa midagi nii lihtsalt kui varem, kui iga teise kliendi puhul tehti erandeid.

Harjumaa keskmine elatustase, mis peaks siis katma meie pere kulud on 945€. Mul jääb sellestki igakuiselt 200€ puudu. Palju õnne puhkused ja haiguslehed, vinge keskmine palk mul. Hetkel ei piisa minu palgast mitte millekski.


Meie variandid

  • Leenu võtab lisatöö, saab 2000€ kätte, Meelis endiselt töötu + 20K sissemaks + Kredex, saaksime 150K laenu kuumaksega 900€!
  • Leenu hakkab saama 1000€ kätte igakuiselt, sama Meelisel + 20K sissemaks + Kredex, saaksime 150K laenu kuumaksega 650€!
  • Leenu hakkab saama 1000€ kätte igakuiselt, sama Meelisel + 20K sissemaks + Kredex, saaksime 100K laenu kuumaksega 430€!
  • Leenu hakkab saama 1000€ kätte igakuiselt, sama Meelisel + 20K sissemaks + Kredex, saaksime 70K laenu kuumaksega 315€!

Võtame kõige väiksema summa. 70K laenu. See teeb 29500€ lihtsalt suvalist pangale maksmist intresside näol. Halloooo, see on pool maja hinnast, et panna end kolmekümneks aastaks lukku. Sorry, aga mul ei ole probleemi maksta järgnevad kümme aastat üüri praeguse korteri eest ja ma olen vaba, mitte pangaori. Ühtpidi läheb jah, raha taevasse, aga.. Mulle jääb kordades rohkem raha lõpuks kätte, et elada.


Enne kogume ise raha kui laename

See on tõesti meie hetke otsus. Pigem korjame ise 60K kokku ja elame mõned aastad kasinalt, võtamegi lisatöid ja rohkem koostöid vastu, aga ei pea vähemalt pangaga kemplema ja tühja seda raha maksma. Esiteks juba see, et ma peaksin siis reaalselt tööd vahetama. Aga ma ei taha. Mulle meeldib see, mida ma hetkel teen. See on mugav, mu tiim on vinge, mu töö on lahe, ma saan puhata kui ma tahan, saan teha kaugtöö või kodukontorina kui vaja jne. Ma ei vahetaks seda lihtsalt raha pärast, et pangale meeldida, mingi nüri töö vastu kuhu hambad ristis tunde tegema minna. Vahet pole, et see oleks ajutine. Ma parem naudin oma praegust tööd ja elan üürikas.

Samamoodi Meelis, ta pigem naudib seda mida ta teeb projektipõhiselt, ebaregulaarse sissetulekuga ja me oleme sealjuures õnnelikud. Meie hindamegi vabadust mitte pangaorjust.

Isegi kui me peaks kolima praegu suuremasse korterisse, siis ikkagi, parem korjata ja osta välja midagi, kui rabada ainult selleks, et pangale meeldida. Mis te arvate? Mis teie meie olukorras teeks? Mõtlen just tööd, töövahetust, lisatööd jne


Kategooria:#säästuaasta
EELMINE
Mida kinkida koolilõpetajale?
JÄRGMINE
8K telerid on tulnud, et jääda – kust hankida vastavat sisu?

122 Kommentaari

  • 3. juuni 2019 at 20:36
    Liina

    Kahju, aga huvitav kuidas laenusaamine 1,5a muutunud on. Enamik Sinu kirjutatud punkte ei pidanud siis vastu ja nagu olen varem kirjutanud, et oleme täiesti keskmised eestlased.

    Kui teie pere jaoks piisab praegusest korterist (muidugi blogi lugedes kõlab valdavalt läbi oma kodu soov) ja tahate olla sõltumatud, tehke nii nagu tahate. Kui nüüd mõelda, siis 0 summa täiesti loogiline kui sul kaks ülalpeetavat ja palk pole ilmatuma.

    • 4. juuni 2019 at 05:35

      Ma olen rahul siin korteris, aga loogiline, et OMA KODU oleks ka teema. Aga kui ei saa, no siis ei saa. Pole nii ka häda midagi :)

    • 4. juuni 2019 at 14:18

      Pigem on siin asi vist sellest, et pank on v2ga range sellers osas, mis kvalifitseerub sissetuleku alla.

  • 3. juuni 2019 at 20:42
    Tk

    Ma ei saa aru, kuidas teid nii huiatakse. Mina võtsin paar aastat tagasi laenu üksi, 2 ülalpeetavat (lapsed). Palk veidi üle 1000. Kuna oli kasutada lisatagatis (vanavanemate korter aga see nüüdseks vabastatud tagatisest sest kodu võõrtua tõusnud) siis sain 0 sissemaksega Kredexi abil. Keegi ei huianud, küsiti vajalikud dokumendid (hindamisaktid jms) ja kõik. Seda enam, et ostsin Tallinnast eemale, väiksemasse kohta.
    90% tutvuskonna noortest laenuga ostnud, pole kellelgi ulme palkasid, keskmised mitme lapsega pered, kellel lisaks ka liisingud jms.

    Võtsin ostmise ette kuna lastele tahtsin oma tubasid jne. Kui on suurem kodu siis viibid ise ka seal rohkem sest hea külalisi võõrustada, mitte ei käi magamas vaid. 1toalises ma ka ei suudaks muud kui magamas käia.

    Eks raske muidugi tänapäeval kodu saamine. Samuti üüriturg hullumeelne, ulme hinnad. Teil sellessuhtes vedanud, et soodne koht.

    • 4. juuni 2019 at 05:34

      Ma ei tea, miks huiatakse. Mulle jäi ka tunne, et laenu saamine pole mingi ulmeprobleem. Aga näedsa siis..

      • 4. juuni 2019 at 14:19

        Kas te kysisite pakkumist vaid SEB’st? Ma uuriks huvip2rast teistest pankadest ka.

    • 4. juuni 2019 at 10:23
      kmmk

      kui sul on tagatis, siis ongi k6ik palju kergem ;)
      kui tagatist pole, siis pole ka pangal garantiid, et sa maksad.

  • 3. juuni 2019 at 20:47
    Annaliisa

    Meil mehega läks täpselt 8 aastat aega, et koguda 70k maja ostuks. Sinna 8 aasta sisse mahtus laste saamine ja väiksemad reisidki :) Jõudu kogumisel

    • 4. juuni 2019 at 05:33

      Vinge! See on tegelt lootustandev :)

    • 4. juuni 2019 at 07:35
      C

      Räägin ca kord aastas pangaga samal teemal. Just mõne nädala eest oli meil ka kohtumine.
      Tingimused siis sellised.
      Iga kuu lõpus peab raha järgi jääma.
      Iga kuu tuleb raha kõrvale panna.
      Sa ei saa võtta sissemaksuks laenu.
      Auto liisingu jääk korruta kahega. Umbes niipalju saad pangast vähem laenu.
      Aga minu seis on parem. Autoliisinguta saaksin ca 130 000 ja hwtkel kuskil 70 000 pangast. Kusjuures pigem korteri kui maja ostuks.

  • 3. juuni 2019 at 21:06
    S

    Mina soovitaks küsida pakkumist ka Swedist. Minu tuttav aastaid SEB klient, aga kui laenu tahtsid, siis ei sobinud pangale mitte miski. Küsisid Swedist ja said inimliku pakkumuse.
    Edu teile

    • 4. juuni 2019 at 08:20
      Kadri

      Mina soovitan ka Swedbankilt pakkumist küsida. Seb eriti range laenuandmisega.

      • 4. juuni 2019 at 10:26
        S

        Meil just vastupidi, swed oli kodupank, liisingut ei antud vaid taheti autolaenu anda. Remondile ka ei saanud. Sebist kõik võetud ja kolisimegi üle sebi

    • 4. juuni 2019 at 09:52
      j

      +1

    • 4. juuni 2019 at 14:52
      Marelle

      Nôustun, et tasub erinevatest pankadest pakkumisi küsida. Meil on just vastupidine kogemus Swedbankiga. Swedbank on nii minu kui ka mitmed tuttavad kukele saatnud. Meie saime laenu SEBst. Üks tuttav sai Nordeast ja üks üldse Luminorist. Tasub uurida kindlasti ka mujalt. :)

      • 4. juuni 2019 at 23:40
        Helina

        Nordea on ju uue nimega Luminor

  • 3. juuni 2019 at 21:11

    Masendav kui vähe vastutulevad nad pankades on :/
    Meil oli nii: mees ostis 2014 korteri. Olime koos, aga mitte abielus. 2018 olin lapsepuhkusel, ausõna peale, et «kohevarsti» tööle lähen, anti kahepeale uus laen (ca 130000€), et korterile lisaks maja ka osta :D olgu öeldud, et tööle läksin alles 9kuud hiljem. Ei olnud mõtteski varem.
    Majast osa rendime välja. See katab terve laenumakse ja veel pealegi :)

  • 3. juuni 2019 at 22:04
    Ann

    Kas 2000 kätte on netopalk?

    • 4. juuni 2019 at 05:32

      Neto muidugi :D alla selle võid mu meelest üldse und näha oma kodust kui sa Põlvasse kodu ei otsi.

      • 4. juuni 2019 at 16:03
        Kriips

        Põlvasse ei saa ka selle papi eest enam ok elamist :D Ma olen Põlvast. Aga jah, teised pangad ka mängu, meil seb samamoodi huias.

  • 3. juuni 2019 at 22:20
    kkk

    “See on tõesti meie hetke otsus. Pigem korjame ise 60K kokku ja ”

    peab arvestama, et korjamise aeg raha väärtus kogu aeg langeb..samas kinnisvara hinnad tõusevad.

    peate ka oma vanust vaatama, paari aasta pärast te ei saa enam 20-30aastaks laenu.

    pere planeerimine

    kui plaanite vahepeal lapse saada, siis jälle 1 ülalpeetav juures ja veelgi raskem laenu saada.

    Saan aru teil soodne yyrikas hetkel, aga vaadake teiste yyrikate hindu..need ka tôusevad. alla 500 raske norm korterit leida.

    • 4. juuni 2019 at 05:32

      Ja mis teeme siis? Mis teha suures plaanis? Mitte sittagi pole teha. Thats life! Nt Saksas elavad inimesed surmani üürikates, seal muidugi saadki teha pmst eluaegse lepingu ja keegi sind välja naljalt ei tõsta. Kui ise seal elasime, siis oli ka suht sarnane diil, maksime 2500€ sisse “ostsime osakuid majas” ja saime seal korteri nii kauaks kui tahtsime. Kui välja kolisime, saime osakud tagasi osta.

  • 3. juuni 2019 at 22:32
    Getter

    Ega jah.. pangad nõuavad ulmeasju. Meil oli isegi 4000€ (2000+2000) sissetuleku juures palju keerukusi :/ üldse imestan, kuidas keskmise palgaga laenu saadakse, arvestades pankade nahaalsust.

    • 4. juuni 2019 at 05:29

      Me mõtlesime sama, kõik siin enne kommenteerisid kuidas kõik tundus nii lebo.. NOOOOOOT!

    • 4. juuni 2019 at 19:05
      M

      Väga kummaline ikka. Me võtsime veidi üle 3 aasta tagasi 165000 laenu, netopalk kahepeale oli 2200, sääste ei olnud jne. Üks ülalpeetav on meil samuti. Kusjuures kolmest pangast kaks olid valmis meile laenu andma.

  • 3. juuni 2019 at 22:50
    Pille

    Tean, et Teile ei meeldi see variant, kuid räägin, kuidas Meie tegime.
    Ostsime mehega esimese korteri, kui olime just ülikoolid lõpetanud ja selleks ajaks mõlemad oma erialasel tööl. Erialadeks insener ja meditsiin, pank ütles, et väga head töökohad, ei jää kunagi töötuks. Esimene korter oli 2 toaline, kiidetud piirkonnas
    Sissemaksu kogusime ise ja vanavanemad aitasid natuke. Elasime seal 6 aastat, saime esimese lapse ja otsustasime edasi kolida. Selle aja jooksul olime panga silmis usaldusväärsed kliendid ja taotlesime 4 toalise uue korteri laenu. Saime vabalt! Sissemaks ja sisustus tuli vana korteri müügist. Oleks elanud vahepeal 6 aastat üürikas oleks kogu selle raha korstnasse kirjutanud.

    • 4. juuni 2019 at 11:16
      V A

      Jaa, minu arust ka see väga hea lähenemine, niimoodi aste-astmelt. Siis pank saab aru, et sellised mõistlikud inimesed, kes ise ka juba tajuvad oma võimalusi. Selle üürimisega on nii, et vähemalt siin, kus ma elan, on üürihinnad kallimad kui laenumakse samaväärsel kinnisvaral, aga vähemalt lõpuks on mingi tulemus olemas.
      Osad ütlevad küll, et mis viga elada elu aeg üürikas, sest pangale peab nii palju peale maksma, aga samas kui laenumakse kuus on väiksem kui üürimakse ja see lõpeb ikkagi ära enne pensionit ja selleks ajaks on kinnisvara väärtus ka tõusnud, siis minu arust kasutegur igati suurem. Nagunii kui neid üürisummasid kokku lugema hakata aastate peale, tuleb see veel suurem kogusumma ju – lõpuks mis vahet mul, kellele ma selle maksan – ühe puhul aga saan hiljemaks midagi vastu ka. Loomulikult neile, kes pidevalt reisida kavatsevad pikemalt ja ei soovi ühes kohas elada terve elu, siis rent mugavam.

  • 3. juuni 2019 at 23:09
    Mia

    Kui te võtaks 70k laenu, siis maksaks 315€. Kas teil praegune üür on väiksem siis v? Või mis loogika teil on, et jääb rohkem raha, et elada?

    Ma teeks aastakese tööd ja jätaks Türgid ja Egiptused ära, milleks tuleb palgata puhkust võtta. Kõik inimesed puhkavad 28 päeva ja ei ole mingit probleemi. 100% pingutaks oma kodu nimel. Meelis leiaks ka kindlasti väiksema palgaga meelepärase töö, ei pea 2k IT tööd taga ajama.

    Mõttetu on tühja kellelegi teisele raha maksta ja lõpuks tühjade pihkudega olla.

    • 4. juuni 2019 at 05:28

      Ei ole vähem, aga oma majaga, laenuga tuleks juurde kindlustused, kommunaalid blabla. Lõppkokkuvõttes maksad 30K pangale ka tühja :)

      • 4. juuni 2019 at 07:47
        Murelik Delfi lugeja

        Korteris siis ei maksa kommunaale? Kindlustus on ca 15 eur kuus.

      • 4. juuni 2019 at 08:44

        Maksan küll, aga ma julgen arvata, et need on vähem kui mujal. Ma ei maksa hetkel hooldus- ja remondifondi näiteks :)

      • 4. juuni 2019 at 08:14
        XX

        Kommunaale ei maksta ju pangale. Ja kas te siis praegu ei maksa kommunaale?
        Ma saan aru, et olete selles korteris kaua elanud ja teil on hetkel soodne üür. Aga kas te saate kindlad olla, et see üürileping ühel päeval ei lõppe? Kas teil on siis kohe järgmine soodsa üüriga korter kuskilt võtta?
        Arvestage ka sellega, et laps kasvab ja ühel hetkel ta soovib kohe väga omaette olemise kohta ning ei ole sugugi rahul enam sellega, et peab vanematega tuba jagama.
        Mina soovitaks ka teistest pankadest uurida. Loomulikult maksad pangale rohkem kui reaalselt laenu saad. Panga jaoks on see ju äri, aga selle ära tulemusena on olemas oma kodu. Üürileandjale maksad täpselt samamoodi tühja ja tulemusena ei ole midagi. Laenu saab alati ka varem tagasi maksta kui äkki kuskilt mõni lotovõit või pärandus sülle kukub. Või lihtsalt parema palgaga töö leiate.

      • 4. juuni 2019 at 08:47

        Maksan kommunaale. Hetkel ei usu, et see üürileping peaks lõppema. Kindel see, et samasoodsat ei saa. Eks siis vaatame edasi. Ja ütleme nii, et enne kui H kooli läheb, pole meil üldse kuskile kiiret :)

      • 4. juuni 2019 at 08:23
        Kaasamõtleja

        Kuidas võttes tühja? Ma pigem mõtlen nii, et üürikas maksad tühja, sest 10 aastaga on Sul pool kodulaenu juba makstud (jah, küll intressiga), aga ikkagi enda jaoks. Minu kogemus on see, et majas on kõrvalkulud soodsamad (muidugi olenevalt majast). Meil kulub maja kütmisele ja kõrvalkuludeks kuus märkimisväärselt vähem raha kui kui 3-toalisele keskküttega korterile ja kodukindlustus, kus sees nii maja, kõrvalhooned, vastutuskindlustus kui kodune vara on kuus vaid 25 euri. Seega minu siiras soovitus teile, et kui te oma kodu tahate, siis võimalusel las Meelis läheb ka palgatööle. Kui kodu käes, siis ajage rahulikult oma asja edasi ja tehke projektipõhiseid töid oma ettevõttes. Aasta palgatööl pere hüvanguks polegi ju nii hull! Mina olen 100% oma kodu usku (missiis, et laenuga, aga lõpuks ikka saad PÄRISELT omale ja lood täiesti omanäolise kodu, just täpselt sellise nagu teile meeldib)! Te saate sellega hakkama, pole need tingimused nii karmid midagi kui mõlemad laenutaotlejad tööl käivad!

      • 4. juuni 2019 at 12:55
        Kkkk

        Meil majas 80m2 on ka kõige külmema talve korral kommunaalid 100€ mitte rohkem. Ja korteris 54m2 kommunaalid talvel 220€ max. Majas ostad korra aastas 300€ ringis küttepuid. Ja me ei ela maal vaid tallinna külje all. Mina leian ka, et üürikorter on ikka mega kulukas elamine ja vööra inimese rahakoti täitmine. Pangale maksad alguses jah aga see maja/korter jääb tulevikus teile või Hedonile.

      • 4. juuni 2019 at 14:50
        M

        30k maksad siis, siis lasedki laenul tiksuda 30 aastat. Alati võimalus kiiremini ära maksta

  • 3. juuni 2019 at 23:27
    Murelik Delfi lugeja

    “Panga silmis on kaks palka parem kui üks suur.”

    Loogiline ju. Kui see suure palga omanik ühtäkki tööst ilma jääb, on kaputt. Kui kahest üks töö kaotab, siis teisel siiski mingi sissetulek säilib. Riskide hajutamine, you know.

    Tore, et õnnelikud olete oma praeguse elukorraldusega. Ometi tekib küsimus, et miks iga natukse aja tagant see teema jälle pinnale kerkib?

    • 4. juuni 2019 at 05:26

      Tahad teada, miks? See on ühiskonna surve, lugejad toovad teema jälle pinnale ja siis mõtlemegi jälle – äkki peaks? Mis siis kui.. ja nii me sellest jälle blogimegi.

  • 4. juuni 2019 at 00:11
    Gerli

    “Harjumaa keskmine elatustase, mis peaks siis katma meie pere kulud on 945€. Mul jääb sellestki igakuiselt 200€ puudu.”
    Ehk siis siit vōib välja lugeda seda, et panga silmis on sinu sissetulekuks ca 745 euri, millest tuleb tasuda üür, kommunaalid, lapse lasteaiatasu, pere söögilaud?

    • 4. juuni 2019 at 05:25

      Tegelt veel vähem on kaheksa kuu keskmine, millest me saamegi makstud kõik mis vaja ehk kohustuslikud arved.

      • 4. juuni 2019 at 08:07
        Liina

        kuidas sa olid nóus nii váikse raha eest úldse oma 8h páevas sellele ettevóttele múúma?
        Ma olen 33 N, kórgharidusega, oma valdkonnas 10 aastat járjest töötanud ja palk peab olema miinimum 3000 (bruto) kuus + boonus. Hakake normaalset palka lihtsalt kúsima, heategevust pole ju mótet teha ja saate laenu, oma kodu ja kóik muu, millest unistanud olete.

      • 4. juuni 2019 at 08:46

        Mu brutopalk on OK. Ma lihtsalt võtan igakuu mingi nädalakese palgata puhkust, sest ma ei käi tööl otseselt raha pärast. Või noh, käin, et arved makstud saaks. Aga muus osas teen projektipõhiselt lisaks asju, mis megalt meeldivad. Panga jaoks pole need aga regulaarsed sissetulekud, mida arvestada :)

      • 4. juuni 2019 at 11:02
        Mariine

        No äss, nagu see küsimine nii lihtne oleks.

  • 4. juuni 2019 at 02:59
    ülle

    Müüsime oma ridaelamu 3 lapselisele perekonnale, kus laenu võttis ainuisikuliselt mees, lahusvarana, kuigi nad olid abielus. Nad küll ei öelnud aga tundub, et nende laenuhaldur seda soovitas. Ja laenuandja oli seb ja aasta oli 2018.
    Üldiselt on aasta aaastalt karmimaks läinud, poeg ostsis korteri uuselamusse Tallinnas, eelepingu notaris tegi aasta enne valmimist, maksis 10 % ära ja pangaga oli kokkulepe paigas et kui aasta keskmine netosissetulek on vähemalt 800 eur siis pole probleemi laenu saamisel, aasta hiljem oli korter tähtajaks valmis, kuu enne läks ta uuesti panka, et laenu vormistama hakata, 12 kuu keskmine netopalk oli juba 1100. Aga panga vältel oli elukallidus suure hüppe teinud ja 10 % omafinatseeringust enam ei piisanud ( c klassi majade puhul piisab 10% , kredex käendab ka siis kui väikseid lapsi ei ole) sai siis kogu köögimööbli ja sisustuse raha käiku pandud ning ikkagi ära ostetud. Ja see kõik ei toimunud ammu, esimene tehing oli 2017 septembris ja teine tehing 2018 detsembris. Pank oli seb, pakkumise sai ka lhv st ja swedist aga sebi intress oli parem.
    12 kuu keskmist nõutakse juba viimased 3 aastat, coop vist ei nõua ja lhv ka

    • 4. juuni 2019 at 08:17
      Anne

      See viimane ei vasta tõele, et 3 aastat juba nõutakse vähemalt 12 kuud laekumist. Me ostsime 9 kuud tagasi maja ja siis oli endiselt nõue, et 6 kuud laekumist. Läbisime ka laenusaamise kadalipu ja kõige soodsama pakkumise tegi hoopis Luminor. SEB intress oli kõige kirvem ja see suhtumine seal :(

      • 4. juuni 2019 at 10:22
        Viki

        Ei vasta tõele. Mina ostsin korteri 2 a tagasi, SEB, nõuti 6 kuu andmeid.

      • 4. juuni 2019 at 14:54
        M

        Sama. Luminoris 6 kuu väljavöte ja kõik. See 12 kuud ongi vist rohkem seb ja swedi teema

      • 4. juuni 2019 at 16:21
        Sigrid

        Jep, ma võtsin laenu paar kuud tagasi, Swedist, vaadati viimase 6 kuu keskmist. :)

      • 5. juuni 2019 at 01:51
        Laura

        Praegu küsiti meilt ka Swedis 6 kuu väljavõtteid.

    • 5. juuni 2019 at 02:29
      Liisi

      Loen ja ikka välja ei mõtle, et kuidas pojaga niimoodi juhtuda sai, kui sõlmiti notari juures leping ja pangaga olid kokkulepped? Kas tõesti jäi siis see kokkuleppe tasemele ja pangaga laenulepingut ära ei sõlmitud, kui sinna notari juurde mindi? Kui nii, siis sellisel juhul väga julge ja riskantne otsus, aga tal läks hästi. Endal just kuu aega tagasi täpselt sama tee alustatud, st pangaga kõige pealt loomulikult laenuleping, notaris 10% sissemakse ning minule on igal juhul (pärast hindamisakti esitamist) tagatud järgmisel aastal kinnisvara valmimisel selle laenusumma laekumine, sellist olukorda tekkida küll ei tohiks. Väga erandlikud juhused võib-olla välja jättes (kui peaksin pankrotistuma selle aja jooksul vms), kuigi ka neid tegelikult lepingus kirjas ei ole ja halduri sõnul on laen igal juhul tagatud.
      Laenu sain SEB-st, nemad ainsana soovisid näha ka 12 kuu sissetulekut. Üldiselt ütleks, et minu tutvusringkonnas valdavalt 25-30 aastaste seas on viimasel ajal minuga sarnaselt kõige rangem kodupank Swed ning parimad laenutingimused tulevad SEB-st. On meilegi tuttavatega tundunud, nagu eespool mainiti, et kodupank (eriti Swed) hetkel kliente kinni hoida ei soovi ja SEB kasutab head juhust, et palju noori uusi kliente enda alla saada.

      • 5. juuni 2019 at 15:16

        Eks see ilmselt on ikka nii, et kodupank EELDAB, et võtad neilt. Minu eesmärk oli lihtsalt saada natukene ülevaadet, mis võimalused üldse oleks. Okei, SEBis nullilähedased, aga suures plaanis annab see ju ülevaate hetkel ka selleks, et alla 2K kahe peale meil pole pointi panka minna. Kui ühel hetkel peaks ostmiseks minema, siis loogiline, et küsin kõikidest kohtadest pakkumise, et neid võrrelda :)

      • 7. juuni 2019 at 13:41
        E

        Minu kodupank oli SEB ca 20 aastat ja olin neilt võtnud laenu oma korteri jaoks + aastad hiljem auto liisingu. Aga kui tahtsin võtta uue kodulaenu koos elukaaslasega kahepeale (+ 2 last) ja eelmise korteri anda üürile (sest sealt ju tuleks püsiv sissetulek laenu katteks) sain oma kodupangalt ka suht kiirelt vastuse et nemad mulle laenu ei anna ja saatsid mu pmst seenele. Siis hakkasin järgmistelt pankadelt küsima, SWED ütles ka ei (mis on elukaaslase kodupank olnud ka aastaid) ja lõpuks saime laenu Luminorist.
        Nüüd on meil suur kodu, mõnusa aiaga järve ääres ja oleme nii rahul et ei andnud alla ja muudkui käisime küsimas. Ärge te andke ka alla, ühe panga vastus ei tähenda midagi

      • 5. juuni 2019 at 16:13
        tiiu

        Ei nõustu. Minu kodupank just SEB ja saime SWEDist kordades parema laenupakkumise.

      • 6. juuni 2019 at 12:27
        ülle

        Laenulepingut ei saa ju 1,2 aastat ette sõlmida aga uute korterite puhul , vähemal heas kohas ja hea korteri puhul, tuleb notariaalne võlaõigusleping ikkagi kohe ära teha ja 10% raha oli pojal ka olemas, endal kogutud, palgast kõrvale pandud.
        Tal palk oli siis väike aga maksekäitumine väga hea, suutis säästa, üüri maksta ja elada ilma järelmaksu jms.laenutoodeteta. SEB Haldur kinnitas ka tema kontot vaadates, et kõik on korras ( käisin ise kaasas esimesel kohtumisel pangas, et järsku saan käendada vms. aga kui laps ei ole enam tudeng, siis vanematega koos laenu võtta ei saa)
        Swedbpank tahtis ka 12 kuud näha
        Seb ei küsinud väljavõtet, sest kui on kodupank, siis nad võtavad viimase 12 kuud ise välja ja nende programm teeb kogu analüüsi kohe ära.
        See, et nüüd 10% asemel 20 sai sisse makstud on ju tegelikult hea, laenumakse on väiksem ja sai ka lühemale perioodile võetud. Ebameeldiv, et kohe uut mööblit ei saanud muidugi on, samas nö. ajutine köök sai oma pere tööga tehtud ja see polegi nii halb, lihtsalt me polnud selleks valmis, veidike andsin oma säästudest juurde ja pidin ka asjaõiguslepingu sõlmimisel notaris kohal olema, notari nõue oli, et kui omafinantseeringu summa tuleb osaliselt teiselt arvelt, peab konto omanik tehingu juures olema.
        Teised pangad olid ka valmis talle laenu andma samas % oli kodupangal lõpuks kõige parem. Seda sai vähe kaubelda ka.
        See, et pankade tingimused on nii karmiks muutunud, arvatavasti hoiab ära uue mulli tekkimise, hinnad ehk lähemad aastad ei kerki ja veidi ehk lähevad alla aga pikemas perspektiivis Tallinna linnas, heas kohas asuvad ja hea ehituskvaliteediga korterid poole odavamaks ikka ei muutu.
        Jah, kui tekivad ülemaailmses majanduses mingid meist sõltumatud asjaolud, võib kõike juhtuda.
        Mina võtsin oma esimese eluasemelaenu 1995.aastal, siis oli intress 15% ja 2006.aastal sain 0,64% ga

      • 6. juuni 2019 at 14:27
        ülle

        Väike täpsustus, vähemalt ei saanud aastal 2017 laenulepingut nii pika aja peale ette teha. Väga võimalik et nüüd, aastal 2019 saab sõlmida ka laenulepingu mis algab alles aastal 2020 sügisel. Ei julge vaidlema hakata.

  • 4. juuni 2019 at 07:53
    Õnnetu

    See pankade ja laenude teema on keeruline jaa. Me vist oma perega peamegi ema küljealla elama jääma. Me ei saa mehega kumbki isegi 1000€ kuus kätte. Ja meil on laps. Ehk siis unistus oma majast jääbki unistuseks. Hetkel rügame teenindusalal tööd nagu lollid, palka suurt pole ja pangad saatsid kohe uksest välja. Kuidas küll sellises olukorras peaks üldse saama oma maja saama?! Oii, see teema ajab mind alati nii marru. Korterite üürid on ka mega suured ja no panna üür ja kommunaalid, siis me elaks küll väga vaesuses. Õnneks on hetkel koht ema juures, aga plaanides pere suurendada, siis me sooviks ikka oma kodu. Aga igakorraga kui katsetame pangast mingidki laenu saada, kaob ka unistus oma kodust. Nii kurb meel on, ja siis ma vaatan kuidas inimesed elavad oma majades, saavad laenu. Siis jääb küll mulje,et mis meil siis viga on,meil pole muid laene , kaua juba tööl käinud(ma vahepeal olin eemal kui lapse saime), aga kõik peaks olema neile sobiv. Aga eii, krdi Eesti palgad tavasektoris… Vaikselt on mõte tänu sellele juba Eestist minema kolida. Sest siin ei näe võimalustki oma kodu saada..

    • 4. juuni 2019 at 08:48

      Ära sa enne küll teist last saa kui laen käes, muidu veel 1 ülalpeetav ja seis veel hullem :D Tegelt, mis tõmmelda. Ei saa, siis ei saa :) Peaasi, et te ise õnnelikud olete!

    • 4. juuni 2019 at 12:43
      M

      To Õnnetu: see, et laenu ei anta on ka teie kaitseks. Need, kes saavad laenu, neil on ka päriselt mitte head vaid väga head palgad (või hea sissemakse).
      Me maksame sama palju kuludeks kui teie (sinu ja su mehe mainitud) 1,5 kordne sissetulek. Kahjuks. See on õudne. See tekitab omakorda mega stressi. Ma garanteerin.

      Mu point on: mõlemat pidi on stressitase laes.. lihtsalt pead enda jaoks kaaluma, kumb stress rohkem meeldib (kas elada vanematega koos või maksta oluliselt rohkem kuus raha ja muretseda, et ikka tööd oleks ja rahavarusid suudaksid endale tekitada endiselt).

    • 5. juuni 2019 at 01:52
      Laura

      Kui kõik majades elaksid, ei mahuks me Eestimaale ära. Korterid on ka variant, kõik ei pea majaomanikud olema.

    • 5. juuni 2019 at 12:52
      Mina

      Miks just maja? Korter ei sobi? Tuleb ikka vaadata oma võimalusi või siis suurendada sissetulekuid.

  • 4. juuni 2019 at 07:54
    K

    Aga teiste pankade pakkumised? Soovitaks mujalt ka uurida :)

    • 4. juuni 2019 at 08:41

      Ma juba vastasin, et ilmselt HETKEL seis nagunii selline, et ei anna keegi meile suurt midagi. 62K kindlasti mitte. Variant on vaadata mõne aja pärast, aga me hetkel võtsime vastu otsuse, et ei hakka tõmblema.

  • 4. juuni 2019 at 08:04
    Kk

    Kas te Coopi ka uurisite?

  • 4. juuni 2019 at 08:13
    Eela

    Mina küll lootsin, et saate laenu! Aga me perega elame üürikorteris ja üldse ei arva, et raha õhku läheb. Elada on ju kuskil vaja ja selle eest maksamegi. See raha läheb sama õhku siis nagu söögile, riietele või reisimisele minev? Ma isegi ei viitsi arvutada neid summasi, mis kokkuvõttes igakuiselt läheb ja aasta kokkuvõttes teeb. Milleks? Olen aastaid Teid jälginud ja mul on kahju ,et lugejad Teid üldse mõjutada on saanud. Teie elu ja soovid on ikka kõige põhilisemad ju. Jah,ka meie mehega ilmselt oma kodu osta enam ei saa aga lastele küll hakkan kohe peale koolide lõppu rääkima, et võtku kodulaen kohe kui võimalik. See lapsepõlve kodu jutt, et lastel hea alati tulla jne on niii lamp. Ma ikka lähen sinna, kus on mu vanemad ja ainult nende pärast. Nautige oma elu nii nagu saate ja ärge teiste arvamuste pärast enda unistusi nõmedaks pidage.

    • 4. juuni 2019 at 08:44

      AITÄH!

      • 4. juuni 2019 at 13:35
        Merks

        Ma ütleks üldse, et ärge laske end sedasi mõjutada. Ma näen ise seda sama suhtumist igapäev ja olen ka aegajalt surve tõttu mõelnud laenudele jms. Aga ainult mõelnud. Sest ilma laenuta elul on omad plussid. Tahan, kolin Eestist minema ja mind ei hoia siin kinni mittemidagi. Kasvõi homne päev. Vabadus maksab ka midagi. Muu maailm on täpselt selline nagu sa mainisid Saksamaad või nt ka USA, sul on võimalik saada korter ja elada seal pmst elu lõpuni ja selles ei ole mittemidagi halba. See on eestlaslik mõtlemisviis, et sa ei ole mittekeegi või sul pole mittemidagi, kui sul pole kinnisvara (laenuga!). Mina sellega nõus ei ole. Mingi pangalaenuga kinnisvara ei defnieeri mitte mingil moel sinu/teie olemust ega edukust. Veel vähem õnne. Te olete õnnelikud, teil on pere, laps, kodu. Teil on võimalus reisida, teha seda tööd mida tahate ja te olete veelkord seda kõike tehes õnnelikud. Ma kohe üldse ei taha nõustuda, et pangalaenuga 35 aastat oled sa õnnelik. Vähemalt mitte sama õnnelik. Ja kui kindel see 3000 netopalk (nagu üks siin kommenteeris, et küsi palka) sul järgmised 35 aastat on? Kui tugev on su tervis? Kas sa vananedes pakud samasugust konkurentsi nagu noore ja tugevana? või hakkad lisaks põdema, et äkki jääd jalgu ja pole enam tasemel, noored tulevad peale… Kui kindlustatud sa oled, kui tuleb järjekordne masu, töökohad kaovad ja sa oled töötu? Kui suur “omanik” sa ikkagi oled, kui sa oled töötu ja pole raha pangale korteri/maja eest maksta? Kui see olukord tuleb sul nt vanuses 59 ja uut töökohta sellise palgaga leida on keeruline? Omanikuks saad sa alles pensionärina ja siis mis on sinust alles jäänud? Miskipärast ma näen teid ilma laenuta ka pensipõlves oluliselt õnnelikemana, kui et pangalaenu käes ägisedes raha kokku kraapides… sest noh kõigil ju on ja teil peab ka olema!! #miksteineeestlaneonõnnelikumkuiminavõtalaenjaägisenagukõikteised
        Nii et jõudu, tehke seda mis teile meeldib, reisige, nautige elu, õpetage oma poja samamoodi nautima ja elamustest, suhetest, sõprusest jms rõõmu tundma. Ma olen enam kui kindel, et ta on sellisest “pagasist” kordades tänulikum, kui peale keskkooli pingest ja hirmutamisest võtapangalaenKOHE muidu oled elulõpuni õnnetu. Ega ikka ole küll :)

      • 6. juuni 2019 at 22:04
        R

        Oo je. Lõpuks üks normaalne kommentaar. Meid hinnatakse asjade järgi, mis pole meie omadki. Kõik on võlgu. Kedagi ei huvita kunagi, kas oled õnnelik, vaid mis laenud sul on ja palju palka saad. Lõppude lõpuks koosneb elu emotsioonidest ja mälestustest.

        Mina ja mu abikaasa tunneme ka seda survet, et mis on justkui õige täiskasvanu elu. Sõbrad meil kõik muudkui rügavad oma töökohtadel, palk on hea aga seest surevad. Uhked autod ja ostetud korterid, kõik võlgu. Meie teeme toredaid töid. Vahetame töökohti kui üle viskab. Reisime ja lõbutseme. Auto pole kõige läikivam aga kogutud raha eest ostetud. Kõik saab tehtud. Vaikselt paneme kõrvale… küll selle oma kodu ka saab. Ühiskonna silmis jah, me pole stressis orjad, sorry not sorry. Meil on nii hea.

        (Kapitalistliku ühiskonna suurim vaenlane on õnnelik ja eluga rahul olev inimene.)

        Edu teistele vastuvoolu ujujatele!

  • 4. juuni 2019 at 08:17
    Kadi Piller

    Soomes mul mitmed tuttavad teinud nii, et küsivad pakkumist mitmest pangast korraga. Tavaliselt kuskilt on midagi saanud ikka. Üks tuttav sai siis laenu aga tal oli sissemakse raha puudu. Läks teise panka ja võttis väike laenu sissemakse jaoks. Vormistas kõik nädala jooksul nii, et kumbki pank teise laenust midagi ei teadnud. Nüüd elavad oma majas

  • 4. juuni 2019 at 08:18
    Kaire

    Vabandan, pole väga tihti teie postitusi lugenud, aga miks Meelis tööle ei lähe?
    Kas te elate tõesti ca 1000 EUR + lapseraha ära? Ilmselt ei näidanud sa kõiki tulusid ära. Ei usu, et saate AINULT sinu palga eest elatud ja reisitud.

    • 4. juuni 2019 at 08:40

      Ma räägin nendest tuludest, mis panga silmis on tulud. Panga jaoks on savi, et mul on firma, mis maksab mu telefoniarvet ja autokulusid näiteks. Või et reisin koostöös GoTraveliga soodsamalt või..

  • 4. juuni 2019 at 08:29
    Mari

    Mu meelest on SEB kõige mõttetum pank, kust eluasemelaenu küsida. Käisime ka abikaasaga selle kadalipu 2016a läbi. Tahtsime maja Harjumaale, hinnaga 180 000, sissemaksrks oli olemas 15 000. Valikus oli nii SEB, Swed kui Nordea. Minu kodupank on eluaeg SEBis olnud ja aastaid palk sinna jooksnud, abikaasal oli seal lihtsalt kogumishoius. Meie sissetulekud netos minul 1200, mehel 1600. Ja SEB pakkus meile maksimaalse summana 69 000, põhjenduseks, et mul ei ole kogutud piisavalt raha, et nende silmis on usaldusväärne, kui on vähemalt 3 kuu sissetulek vabalt pangas ootamas.
    Swedis saime pakkumise 150 000le, aga % oli ulme.
    Nordea oli mehe kodupank ja tingimusel, et kolin ka üle ja palun max summa 190 000 pakuti. Nii palju ei läinudki vaja, võtsime 165 000, ok %. Ma ei tea küll, kuidas praegu olukord on, aga küsige ikka julgelt teistest pankadest ka. Me käisimegi esimesena SEBis ja võttis nukraks küll, aga me ei andnud alla ja vaatasime edasi.
    Oma kodu on ikka super!

    • 4. juuni 2019 at 08:38

      Noh, olgem ausad, hetkel on meie seis ikka üsna nutune enivei. Ilmselt ei ole vahet, kuhu panka ma satun, kui just ei ole megainimlik ja mõistev tegelane, kes saab aru meie reaalsest olukorrast, et kui ma saan praegu makstud oma üürid ja arved, saaksin siis ka. Et projektipõhinetöö on meile suures plaanis kasulikum ja tulusam kui igakuine kindel 1000€ :D

  • 4. juuni 2019 at 08:34
    Pille

    “Meie hindamegi vabadust mitte pangaorjust”.
    Mis kuradi idiootne loogika see on? Kelle orjad te praegu olete? Korteriomaniku. Selle vahega, et nuumates iga kuu nt 300€ omaniku taskut, aastas 3600€, mis teeb see 10a üürikas elades 36 000€ rahakulu. Ja siis olete ikka oma kahe kohvriga ukse taga ja tühjade taskutega.

    • 4. juuni 2019 at 08:36

      Noh, aga suures plaanis on see ju MEIE mure, mitte ühiskonna või blogilugejate. See surve ongi see, mis koguaeg kuklasse taob, et see mis teeme on vale, peaks ka ikka maja ostma, peaks ka ikka oma neli seina ostma. EI PEA!

    • 4. juuni 2019 at 09:26
      Sti

      Veider vaadata, kuidas asjad pea 3aastaga muutunud on. 2016 aasta septembris ostsime me endale oma 3-toalise korteri, vnoh, panga abiga. Toona olin ise veel kodune, ainsaks sissetulekuks minul emapalk, mida enamik pangad sissetulekuks ei loe, mehe sissetulek oli 1000euro kanti, kaks last, Kredex-i käendus. Ja Luminor (tooaegne Nordea) oli nõus meiega, nendepoolt tuli ainult kommentaariks: “kui teie ütlete, et saate hakkama, siis me usaldame teid”

      Korter ise väga korralik ja tiptop, kuid nüüd pea 3aastat hiljem, kui poisid kasvavad ja mehel rohkem kontoritöö, igatseme suuremasse korterisse, mis oleks ka lasteaiale lähemal. Ja ka sellega meie pank toetab meid, leiame vaid ostja (see kõige keerulisem osa) ja oleks ka suurem 4-toaline kodu meil olemas :)

  • 4. juuni 2019 at 09:29
    D

    Huvitav, et kui te ise laenu ei saa, siis hakkab pihta jutt sellest, et ei soovitagi pangaorjad olla ja et 30 aasta eest on ikka nii palju intressi pangale maksta lihtsalt niisama. Muide, 30 aastaga jõuab kinnisvara väärtus tõusta ka ja selle eest sa maksadki seda, et vara, mis sulle jääb, selle väärtus ka ajas kasvab.

    Saan aru, et kõik ei peagi oma kodu saama, aga hakata maha tegema pangast kodulaenu võtmist mingite lollide põhjendustega.. stiilis “30 aastat panga ori”, “30 aastat lukus olemist” on lihtsalt ühe kibestunud inimese jutt, et tal see võimalik ei ole. Iga kell on võimalus vara maha müüa ja ennast panga orjusest vabastada ka. Põhiline, miks teil oma kodu pole, on ikka see, et teie finantsidega ei ole see võimalik.

    • 4. juuni 2019 at 09:32

      Ma ei ole kibestunud, ma konstanteerin fakti, mis muud. Meil ongi nagu mingi pinge peal, sest osad inimesed nii ootavad, et me saaks oma kodu ja siis tõmbled veits ja uurid ja siis pank ütleb, et kle mine puhka jalga, siis ongi, aga n****nada mul seda vaja on siis. Ei ole kellegi ori, elan oma elu ja punkt.

      Kinnisvara hetkel tõuseb jah, uus masu on ees, siis kukuvad ka praeguste 300K korterite hinnad 150 peale, niiet ma ei tea, mis asi sul siin väärtust juurde saab. 20a pärast jah, jälle tõus ja siis ehk kallim. Hetkel tunduvad küll asjad suht utoopiliste hindadega, sellest kallimaks ikka annab minna.

      • 4. juuni 2019 at 10:14
        D

        Seepärast ei saagi selline masu tulla, et pangad on laenude andmise väga karmiks teinud. Mitte ainult eraisikule eluasemelaenud, vaid ka ettevõtetele arendamiseks antud laenud. Kõik need uued arendused käivad ikka laenu pealt, keegi väga omafinantseeringut seal ei kasuta. Pankadel ka konkreetsed nõudmised, kui palju peab olema jooksvalt korteritel juba võlaõiguslikke lepinguid peal, enne kui uue portsu laenu saavad, et edasi arendada. Seega ma ei tea, mis majandusspetsialist siin oled, et ennustad, et kohe 50% kohe kinnisvarahinnad langevad. Vaevalt, et seda juhtub. Lähiaastatel väike hinnakorrigeerimine 5-20% ei tähenda pikas perspektiivis, et kinnisvarahinnad siiski kasvutempos ei oleks. Jah, ilmselt uusarenduste hinnad peavad veidi alla tulema, et korterid nö lattu seisma ei jääks, aga teie ju räägite siiski Tallinna lähiümbruse majast, ei saa nüüd nende kahe kinnisvaratüübi vahele võrdusmärki tuua. Tallinna kesklinna ja selle lähiümbruse uusarenduste hinnad käituvad nii nagu igas teises pealinnas need käituvad. Ei saagi eeldada, et keskmise elatustasemega inimene saab endale sellist kinnisvara lubada. Nemad vaatavadki kergelt renoveeritud korterit kuskil paneelikas või kolivad Tallinnast välja.

      • 4. juuni 2019 at 13:38
        Kadri

        Ja kui tuleb uus masu(vaevalt et praeguse õiglase turuväärtuse hinnad 50% kukuvad), siis need jälle tõusevad! Mul tuttav ostis mustaka paneelikasse eelmise buumi tipus korteri ja 2012/2013 ütles, et nüüd saaks nulliga juba maha müûa. Ja oleks see korter praeguseni alles olnud, oleks saanud juba palju rohkem kui eelmise buumi tipus. Seega kui hind on praegu mõistlik tasub ikka alati oma kodu osta. Majanduses on naguinii tõusud ja mõõnad.
        Ja muide, coop pank on andnud ka laenu nendele, kellele ûkski teine pank ei anna.

  • 4. juuni 2019 at 10:01
    Gerta

    4 aastat tagasi sain palka täpselt panga miinimumi et laenu saada-600 bruto. Sisse maksin 3000 eur ja olin üksikema. Korter maksis 35 000. (Nordea)
    Aasta tagasi oli sissetulek 800 bruto,üksikema, 10% sissemaks ja pakuti 65 000 (nii seb kui swed). Ostsime aga mehega kahekesi tutika paarismaja 120 000. Sissetulek kokku 1900 bruto, sissemaks 10% (seb). Olime swed panga kuldkliendid eluaeg aga lõpuks pank pani näkku et ei saa, kuigi algul lubas. Seb oleks rohkemgi andnud. Reegel on see, et kodupank ei anna, teine pank tahab kliendid üle osta ja teeb parema pakkumise. Intress ka hea 2%, kokkuvõttes kah 35 000 intressi umbes aga see on paratamatus. Võõrale inimesele peab nagunii üüri maksma, aga panga laenu maksad endale. Nt kui müüd maha siis selle mis oled ära makstud saad endale kui maja hind kukkunud pole. Proovige edasi

    • 4. juuni 2019 at 16:48

      Proovime kindlasti. Kunagi :)

  • 4. juuni 2019 at 10:17
    kats

    Kergelt vastutustundetu suhtumine minu meelest see, et sa planeeridki end terve elu üürikasse elama.
    Inimesed lähevad aastatega vanemaks, võivad sattuda õnnetusse, haigestuda, kaotada töö – meie peres kõik need asjad viimase 10a jooksul vähemalt korra läbi tehtud.
    Ise tänan õnne, et erinevalt sinust alustasime järkjärgult: väike korter, suurem korter, siis laenuga ostetud maja, praeguseks laen ka makstud. Autod ka ilma laenu või liisinguta ostetud.
    Me võtsime majalaenu 20aastaks, tegelikult sai see juba 13a pärast makstud. Kui minu ja abikaasaga midagi üleöö juhtuks, on lapsel vähemalt kodu olemas, ilma, et ta peaks enda äraelatamiseks ülikooli pooleli jätma.

    Jah, on väga mõnus “nautida vabadust” nagu sa ütled ning töötada “siis, kui tahan”. Ma teen seda juba mitu aastat. Aga erinevalt sinust on mul seejuures olemas oma isiklik maja (maksan vaid komm.kulude eest), korralik väärtpaberiportfell (dividendidena keskmiselt 400€ kuus), samuti on mul juba täisasealine laps, kelle peale raha enam ei kulu, aga kes ise ka aegajalt koduse külmkapi või auto bensiinipaagi täis ostab.

    Aga seda vabadust saab rahulikult nautida tõesti siis, kui tead, et ka tervise ülesütlemise või tööst loobumise korral suudad oma olemasoleva elustandardi säilitada veel aastateks.

    Mis sellesse laenuvõtmisesse puutub, siis oma kunagisest majalaenuvõtmisest mäletan, et tegelikult palk kui selline panka ju tegelikult väga ei huvitanudki, pigem huvitas omaosaluse suurus ja suutlikkus laenu teenindada. Meil oli vaja nt esitada tookord pangale lisaks ka juba olemasoleva kinnisvara (korteri) hindamisakt, väärtpaberiportfellide sisu nimekiri (koos laenuhalduriga koos arutasime, mida on mõistlik müüa, mis säilitada, et suuremat tulu annaks), ja midagi oli veel. Samuti oli SEBis laenuhalduri jaoks üllatuslikult väga olulised ka meie ametid: et kas ikka leiame kiiresti uue töö, juhul kui tööandja pankrotti läheb vmt põhjusel koondatakse.

    • 4. juuni 2019 at 16:46

      No näed, kõik ei ole loodud investeerimisinimesteks ja nii arukateks kui sina :) kui kõik sinususugused oleks, poleks pankadel üldse midagi teha!

  • 4. juuni 2019 at 10:23
    i.

    Mõistlik on võtta pakkumised jah mitmest erinevast pangas. Meile pakuti SEB pangast (eluaeg olnud kodupank) laenu 110 000 (sissetulekud on kokku ca 3 400 eur ning lisatagatis) ning panga põhjendus oli, et risk on hetkel liiga suur, kuigi maksame üür pluss kommunaalid ca 1 000 eur kuus ning samas käime ka igaastaselt reisimas ning mitte just odavatel pakettreisidel.

    Saime küll laenu teisest pangast ning maksame 25. a pangale intressi ca 50 000, aga oleme veendunud et ostetud korteri saame oluliselt kallimalt tulevikus maha müüa. Lisaks laenumakse väiksem kui üür.

    Igal juhul tasub proovida erinevaid variante ja uurida, tihti pangad ütlevad ka mis aja pärast oleks mõistlik uuesti proovida laenu taotlemist.

  • 4. juuni 2019 at 11:07
    Mariine

    Mulle tundute muidu ikka arukatena, aga kõik mis kinnisvarasse ja laenamisse puutub, teeb minu silmis teid vähe totudeks. Sorri.

    • 4. juuni 2019 at 16:41
    • 5. juuni 2019 at 10:32
      L

      +1000000000

      Räägin enda kogemusest. Ostsin korteri 2 aastat tagasi, hind oli 150000, sissemaks kredexi käendusega 15000 seega laen 135000. Kuu aega tagasi sai see korter maha müüdud 185000, kasum ligikaudu 46000.

      Jah, te tahate kohe päris kodu, mitte hakata neid vahetama, aga no soiuda, et ei soovi olla pangaori :D Anna kannatust, rumal jutt palun suhu tagasi! Enamus inimesi siin juba öelnud välja samad mõtted, ei hakka neid rohkem kordama.

  • 4. juuni 2019 at 11:12
    Külli

    Ärge ühe panga vastuse peale veel mingeid lõplikke järeldusi tehke, küsige Swedist ka. Ostsime kevadel elukaaslasega kahasse Jürisse väikese kolmetoalise korteri, hind 70 000. Sissemakse oli 20% (ilma Kredexita), laenuperiood 10 aastat ja kuumakse ca 500. Intressi maksame praeguse määra juures 10 aasta peale ca 6000. Taheti näha 12 kuu sissetulekut, meil neto kahepeale ca 2500. Kusjuures mul endal on veel üks eluasemelaen Luminorist + autoliising, kokku ca 300 / kuus, elukaaslasel teisi kohustusi polnud. Saime isegi erandi, et minu sissetulek tohib jätkuvalt laekuda Luminori, kui hoian Swedi kontol püsivalt kahekordse laenu kuumakse summa. Hästi kiiresti käis kõik, nädalaga saime juba laenukomisjonist lõpliku otsuse ja väga asjalik laenuhaldur juhtus ka olema, kes ise kõiki erandeid ja asju uuris ja ajas.

  • 4. juuni 2019 at 11:23
    pets

    No ei lange need hinnad midagi. Jah, võib olla natuke, aga mitte oluliselt. Ehitamine lihtsalt maksab nii palju ning ehitussektoris on pidevalt ehitajatest puudu, mis tähendab omakorda, et hinnad ei saagi väga langeda. Siin oli üks näide Muuga majast ja sa ise ütlesid, et teine 100 tuhat läheb veel sisse. Ehk sa saad ise ka aru, et ei saa odavalt valmis kaupa, aga millest sa siis eeldad, et keegi oma kinnisvara odavalt müüb? hinnad stabiliseeruvad, see on küll täiesti reaalne, kuid, et saaksid 50% alet on suht naiivne ootus. Aga, su seis pole sugugi nii lootusetu. Nt Meelis võiks vabalt minna ehitusele abitöödele ja ta hakkab päris korralikult teenima, sest füüsilise töö eest makstakse suht hästi. Ja see pole sugugi mingi häbiaasi töötada. Kõik on võimalik, kuid tuleb lihtsalt natuke oma mõttemaailma muuta. ja noh, teineasi on muidugi see, et võib olla kinnisvara tõesti pole kõige mõistlikum, aga siis tuleb hakata alteratiivina aktsiaportfelli üles ehitama. Selle tootlus tõenäoliselt lööb kinnisvaratõusu protsenti ja alustada saab ka märksa väiksemate summadega. Nt Merko aktsia maksab 10 eurot ning maksab 1 euro dividendi. Juba teine aasta järjest. See on 10% aastatootlus. jne jne

    • 4. juuni 2019 at 17:43
      Murelik Delfi lugeja

      Kogu lugupidamise juures, Meelis ei tundu just selline “hands-on” kuldsete kätega mees.

      • 4. juuni 2019 at 18:55

        Meelis saab kõigega hakkama kui vaja, aga ta vihkab mööbli kokkupanekut. Aga muud asjad saab ta tehtud :) isa kõrval lapsena kõike teinud ja näinud.

  • 4. juuni 2019 at 11:51
    Anu

    Soovitan abieluvara leping teha- meil on ja kui pangas teatasin, et lahusvara, jäeti mu “töötu” mees kohe kõrvale ega uuritud rohkem midagi tema kohta (iseendale tööandja). Jäi ainult 1 ülalpeetav meie lapse näol.

    SEB on kõige mõttetum pank, kust laenu küsida. Väga-väga ebameeldiv kogemus, äärmiselt ebameeldiv laenunõustaja ja ulmelised tingimused laenupakkumises.

    Swedis hoopis teine tera. Saan 1000 euri neto, laenu pakuti kuni 60 000. Aga mul pole ka ühtegi liisingut, järelmaksu, krediitkaarti jms. Laenu küsisin 1-toalise korteri ostuks üürikorteri eesmärgiga. Kuna mul ei õnnestunud kuidagi ära rääkida, et soovin KODUlaenu KODUostuks, vaid kirja läks ikkagi kui koduKAPITALIlaen, siis pakuti kõrgemat intressi (3,7%). Muus osas polnud probleemi. See siis kõik 4 kuud tagasi.

    Soovitan paari aastaga kuskil 30K sissemaksuks kokku ajada- ei tohiks teie jaoks üldse keeruline olla, Meelisest lahusvara lepinguga “lahti saada” ja siis uuesti panka minna. Edu! :)

    • 5. juuni 2019 at 16:10
      tiiu

      Soovitan ka soojalt teistest pankadest pakkumised võtta. Võtsime vist viiest pangast laenupakkumised ja täiesti seinast-seina erinevad pakkumised tulid. Samamoodi SEBist kõige ebasoodsam pakkumine, kuigi olin ise olnud pikaajaline SEBi klient.

  • 4. juuni 2019 at 12:22
    Mnja

    Sa oled ikka “mega” kõvataja. Kunagi tegin kalkulli, et peaksite a.la oma jutu peale kuidas te suudaksite kuni 20 000 kõrvale panna, kui tahaksite, ca 4000-5000 kokku teenima. Nüüd näeb teid pank aga laenuvõimetutena. Kui te siin suudaksite 10 000 aastas reaalselt koguda, küll seda ka pank näeks või uuriks ta ettevõtlusest saadavat tulu ning saaksite ka laenu kuid reaalsus on see, et palk ikkagi seal 700 ja muu sissetulek kasin. Seda näevad ka pangahärrad.
    Nüüd siis plaan ajada 60 000 kokku ajada ja mõned aastad kasinalt elada. Selle järgi ,et te pangast laenu ei saanud ajate te seda 60k minimaalselt 10-15 aastat kokku, kui hästi läheb.
    Esimese säästukuu raha võiksite te küll kusagile finantskoolitusele saata või tõesti ajate te siin sellist kõva raha juttu ainult klikkide tarbeks….

    • 4. juuni 2019 at 16:38

      Ma tõesti ei pea vajalikuks iga oma senti siin ette näidata või pangakonto väljavõtteid jagada. Samuti ei leia ma, et peaksin kogu oma elu siin sendipealt letti lükkama, et kuidas mul miski makstud saab. Panga jaoks loeb REGULAARNE KINDLAST KOHAST LAEKUV PALK, mitte suvasutsakate eest saadav raha, mis aitabki meil raha koguda :)

      • 4. juuni 2019 at 19:08
        Ren

        Minul näiteks küll pank tahtis kõiki võimalikke sissetulekuid. Aga seda huvitas normaalne pank: praegune Luminor.
        Ma ei saa aru, miks te ainult SEBst küsisite :D ja selle põhjal mingeid järeldusi tegite. SEB on kõige jobum pank ever

  • 4. juuni 2019 at 12:24
    M

    Mu abikaasa töötab pangas ja ise töötasin ka kunagi.. 15 a tagasi. Laenusaamine on kindlasti keeruline võrreldes buumiga. Neid, kes ise vaeva näevad ja raha koguvad on väga vähe (meie oleme seal grupis mehega ise ja tundub, et teie peate ka olema). Enamustel (ja reaalselt enamustel!) maksavad emmed-issid-vanavanemad sissemaksed. Niiet karjuge siin jälle, et teie küll saite laenu..mhm emme-issi arvelt/nende kodude tagatisega/nende kodu müügist vms. Need tavaliselt ei tänita, kes ise on pidanud vaeva nägema alustades 0-st ilma igasugu abita. Need, kellel lihtsalt kätte tuleb, need tänitavad, et oi kuidas teie ei saa.
    Äärmiselt vähe on neid noori peresid, kes koguvadki ise raha kokku sissemakseks. See on loogiline, sest üüri kõrvalt kogumine on omaette kunst.

    Me kunagi mõtlesime, et üürikorter on kallim kui enda kodu. Täna me maksame kodukuludeks 50-75% rohkem kui kunagi üürikorteris elades (ja ma tean, hinnad on ka muutunud aastatega). Tegelikult su kulud suurenevadki, sest sa ostad uue ja suurema korteri või maja :), mille puhul laenumakse kuus on ca sama kui üürikorteris (uue maja puhul tõenäoliselt siiski suuremad), kommunaalid ka suuremad, sest kodu suurem (jap, meil täitsa uues kodus on kommunaalid suuremad kui kunagi üürikorteris no sest.. igasugused imeteenused on musthave, mida vanas kodus ei olnud), kindlustused, mida ennem ei olnud jne.
    Siiski, kindlasti räägi teiste pankadega ka ja pankade raames oleneb lausa haldurist. Päriselt. Trust me. Kõik on suhteliselt inimlikul tasemel ka.. parem mine räägi konkurentpankadega ka :)

    • 4. juuni 2019 at 19:15
      Ren

      Ei ole nõus. Meil mehega vaesed vanema. Ise oleme oma 2 kinnisvara saanud. Aga olen ka mina, kes siin nn “tänitab”. Kui saime meie, peaks nemad ka saama, kui tahavad. Elagu siis jumala eest üürikas ja olgu õnnelikud. Neid postitusi kirjutavad nad siiski ise. Kuigi lihtne on ju lugejaid survestamises süüdistada.
      Lihtsalt ühe “ei” vastuse peale uksi paugutada panebki mind “tänitama” :D

      Meil polnud üldse lihtne 4a tagasi laenu saada, aga kui paneb pea tööle ja otsid võimalusi(kõrvalise abita), siis ikka mingi võimaluse leiad, kui väga tahad. Siin ongi pigem probleem tahtmise puudumises vaeva näha.

      Me elame majas ja meil on ka oma ostetud korter. Elame palju lahedamalt, kulud väiksemad ja vabadust on küll rohkem.

  • 4. juuni 2019 at 14:37
    Ch

    Pole kahjurõõm.. Aga sellest reaalsusest ma eelmine kord rääkisin.. Lihtsam üürida ja olla prii..
    Ainus, mis võiks olla, linna korterid nagu mujal euroopas, maksa ja ela surmani, keegi ei teavita, et kuu jooksul paki kokku end
    Kõik, mis teeme, on millegi jaoks hea, nii, et ärge heitke meelt

  • 4. juuni 2019 at 20:23
    mina

    “Vanasti piisas kuue kuu palgalaekumisest, täna.. 12! Kuue kuu laekumiste korral võid panka pöörduda, aga suure tõenöosusega öeldakse sulle, tule hiljem tagasi.”

    Kaks aastat tagasi SEBist. Minu palk oli laekunud 4 kuud. Mehega bruto palk kokku + kahe lapse toetus 3200€. Saime probleemideta laenu 120 000€.

  • 4. juuni 2019 at 21:08
    B

    Me ostsime 4-toalise korteri, hinnaks 150 000. Laen 100 000, ülejäänud sissemaks. Tegelikult poleks nii palju sissemaksu vajagi olnud, aga igaks juhuks tahtsin kuumakse mõistlikuks jätta, et jõuaks kuidagigi maksta kui palk väheneb või üks jääb töötuks. Hetkel 400 eurot kuus. Pank ei olnud suuremast sissemaksest isegi huvitatud, seda vähem teeniksid nemad. Samamoodi oleks ehk endalegi kasulikum laenuraha olnud rohkem kasutada ja vaba raha ise investeerida kuskile. Igakuistest sissetulekutest nii palju, et ühel meist netos tol hetkel 900 ja teisel 1500. Osa sellest ka oma firmast palgana.
    Aga ma ka ausalt tunnistan, et kui need oleks ainsad sissetulekud, siis ma ei näeks võimalust sissemaksuks raha eriti kiiresti kokku saada.

  • 5. juuni 2019 at 01:41
    Laura

    Ei vasta tõele, et üksi ei saa. Me otsustasime teadlikult, et võtab üks inimene, kuna sissetulekud on selleks piisavad ja mina olen eraettevõtja ning ettevõtte raamatupidamine pole nii korras, et seda pangale esitada. Panga silmis minu sissetulekuteks seega null st neli ülalpeetavat mehel, brutopalka endale maksnud viimased 7kuud 3300eur. Kahest pangast, kuhu pöördusime, anti jaatav vastus ja ülemine piir ühes 190000eur, teises 170000. Kaastaotlejaga oleks rohkem, soovitasid seda muidugi. Hetkel oodatakse, et leiaksime sobiva kinnisvara ja saadaksime hindamisakti.

  • 5. juuni 2019 at 09:49
    Mia

    Seletage lollile, kui maja maksab 120 000 ja tahan laenu ja mul tagatiseks 2 korterit mille väärtus kokku 65 000. Kas laenu pean siis võtma 55 000 ja maja käes? Sissemaksu rahas ei tee vaid need korterid ongi nagu sissemakse.

    • 5. juuni 2019 at 15:06

      Sellele osakn isegi mina vastata :D Kui sa tahad 120K maja, siis võtadki nii palju laenu kui maja maksab. Ega sa kortereid ju endisele majaomanikule ei anna :D

  • 5. juuni 2019 at 11:22
    läks hästi

    Tundub, et mul on eriti hästi läinud. Esimest korda käisin pangas küsimas, kui rase olin, aga veel tööl käisin. Öeldi jah, palun väga, aga mida osta tahad- siis ma tegin alles turu- uuringut, ja konkreetset asja polnud leidnud. Teist korda küsisin siis, kui lapsehoolduspuhkusel olin, ja ainus sissetulek oli vanemahüvitis. Olin täiesti kindel, et öeldakse mine kõigepealt tööle tagasi, aga ei öeldud. Öeldi palun väga, aga siis loobusime ise, kuna majal, mida osta tahtsime, ei olnud kasutusluba. Kolmandat korda küsisin siis, kui seesama maja oli kasutusloa saanud. Ja sain ka laenu. Üksi. Sissetulek siis oli tsipa üle 1000€ kätte. Küsiti, kas kahekesi ei taha võtta, saaksite suurema ja parema, ja mina ütlesin ise selgelt pangas, et elukaaslane on, aga osta tahan üksi ja ilma tema palgata- elus võib kõike juhtuda ja meil on sellised arusaamad ja põhimõtted. See sobis. Summa 80k+. Ja ma ei pea ennast panga orjaks, sest esiteks on mul muud kinnisvara, mida müües saaksin vajadusel laenu ära maksta (muuseas, ka laenuga ostetud, lihtsalt juba laen ära makstud), teiseks see on minu valik ja otsus selliselt “koguda”. Muidu kaoks see raha mujale, aga selliselt on mul 30 aasta pärast midagi ette ka näidata ja lapsele jätta- nö stardikapital. Läbi aastate pisteliselt teie blogi lugedes tundub mulle, et see mujale kulumine on ka teie probleem, kui juba 2016 kirjutasite, et nui neljaks hakkate oma elamise jaoks raha koguma, aga täna räägite, et 10k on koos. Sellise tempoga te paraku oma elamise ostmiseni ilmselt ei jõuagi. Ehk pigem on teil otsustuskoht- kas tahate oma elamist osta ja hakkate selle nimel tööd tegema, või ei taha ja jätkate selliselt, nagu seni.

    • 5. juuni 2019 at 15:13

      hetke plaan on mitte osta :)

      • 5. juuni 2019 at 17:16
        Kuki

        Hahaaa arvata oligi a vähemakt üle 100 aasta 1 post mis heasti klikke-komme on saanud eks

  • 5. juuni 2019 at 17:50

    Kirjutasin just oma postituses, kuidas JUST korteri ostsin. 27 000 maksin sisse, korteri hind oli 108 000 eurot. Ehk et 25% maksin sisse. Kui te suudade aastaga lõtva 10 000 koguda, siis kahe aastaga suudate 25 000 koguda küll. Ütleme, et ostate 100 000 eurot maksva korteri/maja, siis see sissemakse olekski teil 25%, mida pank aktsepteerib ilma mingi tagatiseta. Ja enne laenu võtmist peaks Meelis ca 1000 eurose netopalgaga vaid 6 KUUD tööl käima ja ongi olemas. Ei ole ju nüüd NII ulme, arvestades, mis summadest te ise räägite, et suudate kõrvale panna. Meelis tulgu siis kas või töölt ära pärast seda 6 kuud, kui tõesti vihkab tööl käimist ja ei suuda leida midagi sellist, mis talle meeldiks. Ja sina suudad ka vast 6 kuud ilma palgata puhkuseta tööl käia, et pangale oma sissetulekut näidata.

    • 6. juuni 2019 at 09:25

      true that :)

  • 5. juuni 2019 at 18:43
    Kris

    See postitus on popim kui elu24 drama of the year
    Peamine, et ise rahul olete. Enjoy life ja yolo
    Btw … vaatasin viimast laivi 3 päeva kui hommikul tööle sõitsin bussiga

  • 5. juuni 2019 at 20:24
    Banaan

    Mulle tundub, et teie peres on püksid justkui sinu jalas, sina rabeled ja mõtled ja toetad Meelist jne, aga tegelikult võiks nüüd Meelis ka jalad kõhu alt välja ajada ja kasvõi pool aastat tööl normaalselt käia. Mulle tundub, et ta nagu ei adugi, et tema poolne panus jääb puudu, küll siis jõuab mediteerida ja ülikooli minna jms, see pool aastat läheb ju ruttu ning kui laen käes, makske seda blogi tuludest või kust iganes.

  • 5. juuni 2019 at 23:17
    Maie

    Ma kirjutan siis oma kogemuse. Esiteks minu taust – olen ettevõtja, annan tööd 6-7 inimesele, sh ka oma abikaasale. Seega swedi/sebi meelest olen täiesti laenukõlbmatu.
    Mina võtsin siis neti.ee lahti ja küsisin laenu väiksemalt pangalt, küll krõbedam intress – aga no saan oma korteri. Ühesõnaga, otsus oli mul lihtne – jaanuari kuus otsustasin, pean saama oma korteri, veeb ma veel mõtlesin – otsisime. Märtsis käisin pankades uurimas, sain rohelise tule 4-5 kohast, erinevus oli sissemakse suuruses. Aprillis soetasin korteri. Ma ütlen ausalt, mul oli jaan kuus ka 0 sääste. Aga nii teil kui minul on üks sarnasus – me teenime oma palga ise välja. Seega töötasin maksimaalselt, reaalselt kuni sünnituspäevani ja tööpäevad olid 14-16 tundi pikad. Sest kui korter käes, tuli see ka sisustada ja remontida. Laps sündis juunis ja sai tulla oma koju.

    Aasta on möödas ja ütlen ausalt, mehega selle suve lõpus investeerimiseks veel üks korter soetada. Ja järgmine aasta plaanime maja osta.

    Tuleb seada eesmärgid ja nende poole liikuda. Ma arvan, sul Meelisele ka vaja motivatsiooni lihtsalt juurde. Teeks kasvõi igapäev paar shooti, see läheks korteri ostuks kohe kõrvale.

  • 6. juuni 2019 at 14:15
    Stef

    Meie ostsime ca aasta tagasi maja. Kodupank Swed ütles meile pmts kohe ei. Meil on mehega sissetulekud kokku 2250€, kusjuures mina olen kodune ja saan emapalka. Pöördusime SEB poole, kes tahtis ka igasugu erinevaid imeasju, kuid oleks siiski laenu andnud. Siis soovitati meile Luminorist küsida ja saime koheselt jaatava vastuse. Maksime 10% sissemaksu ehk 13000€, 20% käendas Kredeks ja oligi olemas 130000€ne maja. Maksame kindlustustega kokku majalaenu 500€ ja Luminor andis meile just veel autolaenugi :)

  • 6. juuni 2019 at 21:47
    K

    Algul tundus ka minu jaoks raske nii kodu osta, kui midagi lisatagatiseks võtta pole. Aga ostsin eelmine aasta esimese korteri, Kristiine linnaosas, 2 tuba, super planeering, korda tehtud kivimaja (C energiaklass), head ilmakaared ja kõrge korrus ehk igati super korter 85 000€-ga. Kogusin esimese erialase tööga 2-aastaga 15% sissemakse, mis on ikka suhteliselt väike summa (kui vaadata nt reiside hindu) ning võtsin veel 4500€ väikelaenu, mille eest sai vahetatud tapeedid, veidi värvitud, uue köögi ning ka mööbli ostetud. Kui korteri välja üüriksin, siis saaksin 2xlaenumakse 1 kuu üüriks turu keskmise järgi küsida. Et pole see nii raske midagi, kui vaid õige korteri/maja leiad enda jaoks :)

    • 7. juuni 2019 at 10:35

      Kui palju su laenumakse on siis?
      Need Kristiine paneelikate hinnad on ajuvabad. Ma saan aru, et keegi ilmselt on nõus maksma 500-600€ aga ma ei maksaks never.

      • 7. juuni 2019 at 12:08
        Arvutus

        Kui korter maksab 85 000 eurot ja ca 15% sissemaks, siis laen tuleb natsa üle 70 000 euro. Kui see mingi 25aasta peale võtta, siis ei tule laenumakse 500-600 eurot, vaid max 300 :) Isegi vähem.

      • 7. juuni 2019 at 15:34
        Mari

        Ta kirjutas, et saaks üürihinna eest kahekuise laenumakse, kahetoalise turuüür on ca 450, ehk kuidagiviisi peaks see laenumakse olema tal 225.

  • 7. juuni 2019 at 16:02

    Üks tähelepanek: intressidest mõelge ja rääkige alati % väärtuses, mitte summades. Muidugi tuleb väike okse põske, kui arvutad, et intresse taod mingi paarikümne kilo eest aastate jooksul. Aga koduvõla summa on ju ka rõlgelt suur.
    Seega, et suvel valged püksid ikka tagant ka valgeks jääks, siis keskenduge protsentidele. 2%-2,5% täna on hea koduvõla intress. Minul on keskmisest anaalsem finantskäitumine ja sain 1,85% paar kuud tagasi (Swed). Summana ei taha seda öelda/mõelda, sest pole pointi, see on röögatu. Aga % suhtarvuna on see väga hea näitaja ja see ongi finantsmaailmas oluline.

  • 10. juuni 2019 at 20:09
    J

    Aitäh motiveerimast. Tegin samamoodi sebis just laenunõustamise läbi teie eeskujul sest tahtsin teada kas ma üldsegi olen üksinda laenukõlblik kui kunagi ostmiseks läheb.
    Tuli välja et oma 1000eurose netopalgaga saan lubada endale 75000 euro väärtuses kinnisvara. Sissemakseks saan kasutada kredexi noore spetsialisti toetust. Lapsi mul pole, aga siiski pole üldse vōimatu see laenu saamine, isegi alla keskmise palgaga. Lisaks mul on õppelaen.
    Niiet pea püsti ja kõik on vōimalik :) isegi kui alguses nii ei pruugi tunduda.

    • 10. juuni 2019 at 21:52

      No näed, lapsi pole, kohe lihtsam :) Aga vinge, et sa saad!

  • 11. juuni 2019 at 12:39
    M

    Mina sain üksi 100k laenu(mees alustav ettevõtja, panga jaoks ebausaldusväärne), netopalk 1400. Sissemaks 10k +KredExi käendus. Korterile on lihtsam laenu saada kui majale. Meil ka endgoal maja, aga otsustasime esimese sammuna korteri kasuks.

    • 11. juuni 2019 at 13:25
      M

      Aa, ja see pangaorjuse jutt on mulle arusaamatu. Kui enne maksin 30m2 (kehvas seisus) korteri eest 300 eurot kuus üüri, siis nüüd maksan pangale 380 eurot laenu ja elan uues ja mõnusas 60m2 kodus. Kui tahan aastaks reisima minna, võin korteri üürile anda või kui enam ei meeldi, siis üldse ära müüa. Vabadust nagu piisavalt. Mis vabadus sul üürikorteris on…ainus, mis mulle pähe tuleb on “väljakolimisvabadus”.

15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://marimell.eu 300 0