Mari-Leen Albers

hinnatud sisulooja ja majaväline turundaja, reisihunt ja kokkamisentusiast

Kes annab oma lapse laborisse katsejäneseks?

Kuulasin just Terevisiooni, kus räägiti vaktsiinidest – no millest muust, mu meelest ei möödu päevagi kui koroonat mingis võtmes ei kajastata, aga see selleks. Jutt oli siis sellest, et kas ja millal algab laste koroonavastane vaktsineerimine.

Selgus, et USAs viidi läbi uuring, kus osales 5000 last, kelle peal vaktsiini katsetati – väidetavalt polnud mingit probleemi laste leidmisega uuringusse – mul reaalselt tekkis seda kuuldes küsimus, kes annab loa lapse katsejäneseks olemiseks? St ma saan aru, et vanem annab, aga miks, mis sul arus on? Sa ei tea ju never, mida see vaktsiin teeb..

Siis tuli jutuks imikute vaktsineerimine, 0,5 kuni 12aastased.. Ja ma mõtlesin, et kui keegi pakuks täna, et kuule, anna Hedelin meile, proovime seda vaktsiinivärki. Ma küll ei annaks. Ma saan aru, et ilma katsejänesteta ei saagi midagi selguda, aga kust sellised lapsed leitakse? Mida neile vanematele pakutakse? Keegi võiks mulle kogu maailma raha pakkuda, ma ei annaks ju oma last katsetamiseks, äkki jääb ellu, aga äkki ei jää..?

Ma saaksin veel aru (ehk nii ongi, ma ei tea), kui seal oleksid katses need lapsed, kelle vanemad on nad kuskil sünnitusmajas hüljanud, maanteele maha jätnud vms, aga reaalselt ma ei suuda uskuda, et maailmas on inimesi, kes on last soovinud, neid kandnud, sünnitanud, kodus nunnutanud ja rinnal hoidnud ja siis – aga palun, võtke, katsetage seda vaktsiini. Mul ei mahu pähe see lihtsalt.

Aga nagu see mingi teadur seal ütles, siis USAs läksid katsejänesteks nende lapsed, kes ise vaktsineerimisse usuvad ja kes hea meelega oma lapsed katsegruppi panid. Ma ei kujuta ette, mida tunneks see vanem, kes annab oma lapse sinna gruppi katsetamiseks ja ta näiteks ära sureb.. Kas siis oleks ka mõte, et oh, olin üllas, teaduse ja tuleviku nimel..?

Ma olen ka vaktsineeritud koroona vastu, aga tegin seda ainult selleks, et “normaalne” elu taastuks – selge on see, et midagi ei taastu, see ongi uus normaalsus, aga selleks et reisida ja elu oleks veidi mugavam, siis oli lihtsam lasta see ära teha, samas lastele ma seda teha ei laseks. Aga.. muid vaktsiine olen lasknud teha, mulle tunduvad need “pikalt turul” olnud ja katsetatud asjad.. Aga oma beebit katsejäneseks kindlalt ei annaks!

Kas sina oleksid nõus andma oma lapse kuskile katsejäneseks? Kas oleksid ise nõus osalema kuskil ravimi testgrupis?

Kategooria:#elulineblogi
EELMINE
Lugeja küsib: kuidas naabritega nii headeks sõpradeks saite?
JÄRGMINE
(päikese)prillide sooduskood

16 Kommentaari

  • 11. mai 2021 at 08:23
    Triin

    Ei oleks nõus. Usas on see nagu mingi tõusev trend, kes saab oma suraka kätte. Oma tuttavad reklaamivad seda tihti storydes ja nad ei jõua seal ära oodata, millal nende lapsed vaktsiini saaks.

  • 11. mai 2021 at 08:41
    Kristine

    Kes see ütles, et lastele see ei levi? On räägitud, et lapsed põevad seda oluliselt kergemini, mis aga ei tähenda, et nad nakkust oma pereliikmetele edasi ei kannaks. Minu peres said 3 last koroona ja ühel neist möödus see võrdlemisi ebameeldivalt.
    Samuti tuletaksin meelde, et vaktsineerimise eesmärk ei ole see, et “saaks reisida” vaid on see, et pandeemia maha suruda ja ennast ning ka teisi kaitsta.
    Ma olen selles osas isegi nõus, et ka mina pelgaks oma last katsejäneseks anda, aga ma olen kindel, et on inimesi, kes ei pelga ja see on okei.
    Ja mis puutub sellesse, et vaktsineerimine on tõusev trend – väga hea, jumala eest, peabki olema! Ma ei ole veel sinna vanuserühma jõudnud, kes vaktsiini saaks ja ma ei ole ka kuskilt nn leti alt seda saanud, aga ma ootan küll nüüd järgmist esmaspäeva väga, et saaks omale aja kirja ja mingigi elu taastatud, sest mina endiselt hoian konktakte miinimumis ja mõtlen väga läbi, kus ma käinud olen, kus sõbrad käinud on, enne kui üldse kohtume. See on vastutustundlik asi, mida teha ja meeles pidada, et me ei ela siin maailmas üksinda.

    • 13. mai 2021 at 23:47
      H

      Ka vaktsineeritud inimesed kannavad haigust edasi. Samamoodi võivad vaktsineeritud inimesed haigestuda.

  • 11. mai 2021 at 08:54
    Freya

    Palun lõpetage ära see kuradi pendeldamine ja inimeste hirmutamine!!! Ühel hetkel situte vaktsiinide, koroonahirmu jm peale ja järka hetk on instas uhke post, et saime vaktsiinid kätte (kuigi me pole riskirühm ega midagi) ✌️
    Et kui keegi ei laseks enda peal testida siis mis sa arvad kuidas meile uued vaktsiinid ja ravimid tuleks?

  • 11. mai 2021 at 09:34
    Edith

    Ema ma pole ja seega ehk ei suudagi täielikult aru saada, miks ei peaks katsetama? Keegi ju peab? Igas asjas ma siiski koheselt nii radikaalselt surmale ei mõtleks… Meie õnneks katsetab USA enne ära ja sina ju selle pärast muretsema ei pea- igale ühele oma :)
    U 12 aastasena olin ise vaktsiini katsegrupis- sain kõik vaktsiinid, millega pidavat saama immuunsuse iga hepatiidivormi vastu (Poole aasta jooksul 3 vaktsiini). Kõik läks hästi ja isegi usun, et asi töötab, kuna oma tugeva ohatiseprobleemiga eksilt ma ohatist kordagi ei saanud Emalt küsisin just paar kuud tagasi, et kas tal oli ka kuidagi uhkem tunne, kui tema otsus aitas meditsiini arendada, siis ta ütles et ta pigem mõtles sellele, mis plussid vaktsiinidel on ja kuidas need miinused üle kaaluvad.

  • 11. mai 2021 at 12:12
    Mariine

    Vaktsiini lasen süstida, aga ise ei taha sellesse panustada.

  • 11. mai 2021 at 12:26
    A.

    Mitte mingil juhul mitte.. Kuidas inimesed ei saa aru, et see viirus jääb meiega kogu eluks ning ühel või teisel moel me kõik põeme selle ükskord läbi? Jah, see vaktsiin aitab ajutiselt, aga kas te hakkategi iga kahe aasta tagant seda vaktsiini endale tegema? Riskirühmast saan aru, sest vanematel inimestel ongi tervis nõrgem ning see koroona võib nende tervisele ohtlik olla kuid ma ei mõista, miks noored- tugevad ja terved lasevad endale seda süstida? On see haigus siis meile noortele tõesti nii ohtlik? Mina pigem kardaksin neid tüsistusi, mida võib saada selle vaktsiiniga. See siin on minu arvamus ning kui see ei kattu sinu omaga, siis ära näe vaeva sellele vastata, sest kõik inimesed ei peagi ühtemoodi arvama :) Päikest!

    • 13. mai 2021 at 00:57
      Jsksk

      Väga nōus. Aitab sellest vaktsineerimise peale surumisest juba ka ükskord. Ajuvaba lihtsalt. Kes ei taha sed mürgikokteili, see ei tee ka. Samuti ei saa ka aru, miks noored, kes pole riskirühmas lasevad endale seda süstida…”reisimise pärast” sp oled nōus oma tervisega riskina?!

    • 13. mai 2021 at 16:19
      Lugeja

      Ka noor ja enda meelest terve inimene võib koroona väga ebameeldivalt ja ebameeldivate tagajärgedega läbi põdeda. On endalgi paar elujõulist noort tuttavat, kes ikka “korralikult” koroona läbi põdesid, mõnel on maitse- ja lõhnataju siiamaani taastumata ja muud hädad.
      Mulle ei mahu jälle pähe see, kuida koroonatüsistused tunduvad tühised, aga oletatavad vaktsiinitüsistused on nagu surmahaigus, mida karta.
      Siiski-siiski, oma last ma nn katsejäneseks ei usaldaks. Sest mingi risk ikka on. Pikaajaliselt turul olnud vaktsiinidega on teine lugu, aga need uued – pigem ikka ei.

  • 11. mai 2021 at 15:03
    Triinu

    Minu laps osales. Kui perearst meile sellest rääkis, siis me ei saanud arugi, et tegemist on testgrupiga( ta sisuliselt rääkis, et mu lapsel on enneolematu võimalus saada tasuta vaktsiin, mis muidu mujal maailmas on kasutusel riiklikuna, kuid eestis on tasuline. Alles poole uuringu pealt avas mu meditsiini töötajast õde mu silmad, et mis me teinud oleme.

    Kahjuks aega enam tagasi ei pööra aga ma väga kahetsen ( oleks perearst korragi öelnud,et see on uuringu jaoks katsejäneseks olemine, poleks ma iial nõustunud), olgugi, et lapsega on kõik okei. Lohutab vaid teadmine, et see sama vaktsiin läheb üsna suure tõenäosusega nagunii riikliku immuniseerimise kavasse sisse.

  • 11. mai 2021 at 16:36
    Karin

    Peab aru saama et see on USAs kus pole mingisugust tervishoiu süsteemi, ja paljud vanemad ei saa oma lastele arstikontrolle lubada, kui nad aga katsejänesed on siis on pidev (tasuta) arstlik järelvalve, analüüsid jm

  • 11. mai 2021 at 21:33
    Toktor vassiljev

    Kõigest 120 aastat tagasi nägi Eestis kolmandat sünnipäeva ainult iga teine laps. Mingit vaktsineerimist polnud.

    Tegelikult on vaktsineerimata jätmine ikka kordades ohtlikum kui mistahes vaktsiin. Tõeliselt vaprate inimeste valik. Igaks juhuks ei tasu ka vaktsineerimata lapsesse eriti kiinduda muidugi.

  • 11. mai 2021 at 23:18
    P.

    Ma ei saa üldse sellest koroonavaktsiini kasutegurist aru. Eesmärk on vähendada haiglakoormust, st et inimesed põevad kergemalt ja blabla. Ok. Aga Juba käis meediast läbi, et vaktsiini saanutel võiks kaduda maskinõue. Ometigi on juba nii paljud vaktisiini saanud ikkagi haigestunud. Aga võiks siis ikkagi käia maskita ja saada mistahes muid privileege….. Tore, vaktsineerisid, töökoht jääb alles, reisile saad, tubli, nüüd võid käia teisi edasi nakatada. Kus on loogika? Ütleme, et kõik vaktsineerivad, aga haigus ei kao ikkagi kuskile. Vähem inimesi kukub haiglasse, aga suures plaanis asi ei muutu. Mille eest need privileegid? Mõttetu kamarajura mu arvates.

    • 15. mai 2021 at 09:02
      K

      Nõus

  • 14. mai 2021 at 16:52
    Neiu

    Mis sa arvad kust tulevad vaktsiinidesse skeptiliselt suhtuvad inimesed? Kõik, keda mina tean (ja tean paljusid) on endised vaktsineerijad, kes on lihtsalt kurva kogemuse saanud. Ma ise ka olin täielik vaktsiinikummardaja ja sõimasin lausa neid ökoemmesid, kuniks teine laps sai anafülaktilise šoki vatsiinist ja peale seda ajukahjustuse, mida arstid loomulikult kokkusattumuseks nimetavad. Jama ainult, et selliste kokkusattumustega olen hiljem palju kokku puutunud ja seda on juhtunud mitmetega. Need, kes oma lapsed katsetamiseks andsid ja isegi katses osalesid, on samasugused uskujad. Kui kõik läheb hästi, on hea. Kui ei lähe, saab meditsiiniringkond ja vaktsiinikummardajate seltskond pärast näpuga näidata, et lollid vastased. :)

  • 15. mai 2021 at 22:05
    K

    Huvitav, miks on vaktsiini- ja üldse koroonateema käsitlemisest täielikult välja jäetud küsimus: “Cui bono?” Miks üldse kogu sellest koroonavärgist on tehtud sektile sarnane massikäitumine? Terviseamet puistab pärleid nagu Püha Graal: kanna maski – näita, et hoolid. Samas Soome Terviseameti uuring, mis tõestas, et maskist s…tagi kasu pole, hajus peale esmast ilmumist err-is kärmelt aegade hämarusse. Okei, nõutakse, siis kantakse, aga kas kellelgi ei teki isegi küsimust, et kellegi kasum on kõik need konteineritäied maske maha müüa? Vaktsiin. Ideaalis lippaks süstima terve Eesti rahvas, nagu jänesed, eks. Sest meil on jõle haigus liikumas ja uusi tüvesid tuleb kui Vändrast saelaudu. Tegelikkuses eelistaks paljud inimesed oodata, eksole – ikkagi uus haigus ja uus värk jne. Astra Zeneca lasi vaktsiinide mainele samuti pisut “vett peale”, aga sellest rohkem rikkus üldist vaktsineerimistuhinat jõletult hämane meediasoga, mis esimeste tromboosijuhtumitega seoses kõikjal vohama hakkas. Et armas rahvas, no oli neh väike tromboosivärk selle asjaga, aga tegelikult vaadake, tõestada otseselt ei saa ja see omakorda tähendab, armsad inimesed, et tegelikult need, kes ära surid, oleks ilma vaktsiinita kah surnud…kunagi ikka, ent neid, kes 98-selt lõppstaadiumis vähi ja koroonaviirusega teispoolsusse lahkusid, oodanuks koroonata ees veel pikk ja sisukas elu. Et kallid Eesti inimesed, koroonaviirus on õudsam kui muhkkatk, ebola ja marutaud kokku ja kes end nüüd ja kohe digiloos vaktsineerimissappa ei võta, see tõbras ilmselgelt ei hooli ja parim, mis temaga teha, oleks ta skalp linna keskväljakule riputada – küll ta ramp siis teab, kuidas käituda. Küsiks, et miks ei lisata sinna rohke jutu juurde puhtlabaselt loogilist fakti, et kui inimesed vaktsineerimishirmust üle ei saa, läheb kogu see vaktsiinikupatus ülehelikiirusel pahaks ja kahjumi summa sel juhul…Aga saan aru, et rahast me ometi ei räägi, kui meil on selline pandeemia, eks ;) Ikka hoolimine ja muu isetu värk – ei mingit ketserlikku ärijuttu.

15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://marimell.eu 300 0